Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hade slängt in denna fråga i en annan tråd men fick ingen ingen respons så jag startar en ny.

Mitt ljudkort, ett E-MU 0404, har krånglat till och från ända sen jag köpte det för ett drygt halvår sedan. Problemen har varierat lite men det är saker som tex att jag kan se en ljudsignal i mjukmixern men jag får inte ut ngt ljud eller att signalen bara dör ut och att när man ibland startar datorn så får jag varken signal eller ljud.

Här om dan så tog med kortet till musikbörsen för att se om de kunde kolla på det. De testade det i en dator där och vips så funkade det finfint. Fick då låna hem ett som de hade i datorn där. Jag tokstädade datorn och installerade allt på nytt med det nya kortet. Problemet är nu att jag kan köra ljudsignaler in i ljudkortet utan problem men när jag kör ut ngt från datorn, som Reason, Wavelab, winamp osv, så låser sig hela datorn precis efter jag hört ett skarpt piiiip.

Jag misstänker ju att det är ngn konflikt med ngt annat jag har installerat. Så jag undrar om det finns ngra typexempel på vad man inte ska ha installerat samtidigt som man kör ett sånt här kort?

Jag kör på en Dell Pentium 4, 1.7 ghz med 256mb RAM.

Någon som känner igen det här med pipet innan allt stängs av snälla hjälp mig. Vad är fel?

Annons
Postat

Är det gammla integrerade kortet avstängt? Det brukar ibland bli konflikter mellan ett nytt kort och det gammla.

Postat (redigerat)

Det integrerade... menar du då det som sitter på moderkortet? Jag har inte vetat om att det fanns sånt förrän för någon dag sen 😳

Jag har inte fattat hur man hittar det så jag kan avinstallera det. Jag har kollat bland ljudenheter men inte sett ngt.

Vore schysst om du (eller ngn) kunde förklara lite enkelt.

Redigerat av affect
Postat (redigerat)

Vad jag vet måste det göras i biosen. Sen får man även plocka bort dom gammla drivisarna i windows. Är tyvärr inget proffs på sånt här men det finns nog många som kan detta på forumet bättre än jag.

Redigerat av L.C
Postat

Ok tack för tipset L.C!

Om ngn annan vet exakt hur man gör detta får ni gärna förklara för mig.

Postat

Det verkar som om jag inte hade ngt integrerat kort i burken - hittade inget i alla fall. Jag har däremot formaterat alla diskarna ikväll. Installerade ljudkortet med drivisarna det första jag gjorde efter att xp installationen var klar men ändå så har jag samma problem! På en helt tom dator! Jag fattar ingenting!!!

Postat

Det ser dystert ut det här men har du någon annan drivirutin som är installerad vid sidan av EMUs?

Jag hade faktist liknande problem med mitt. Men efter flera ominstallationer, vändor till både data och musikbutiken där jag köpte kortet fick jag nog. Returnerade det och la på 400 och fick ett M-Audio 192. Det där piipet du berättar om och låsningen låter tyvärr bekant för mig. Min totalhavererade en gång. Jag hade inte behållt kortet även om det funkar för butiken.

Postat
Det verkar som om jag inte hade ngt integrerat kort i burken - hittade inget i alla fall. Jag har däremot formaterat alla diskarna ikväll. Installerade ljudkortet med drivisarna det första jag gjorde efter att xp installationen var klar men ändå så har jag samma problem! På en helt tom dator! Jag fattar ingenting!!!

Kanske är så att kortet inte gillar Dell? Vissa märkesdatorer funkar inte bra ihop med andra tillverkares produkter speciellt bra.

Postat

Kanske är så att kortet inte gillar Dell? Vissa märkesdatorer funkar inte bra ihop med andra tillverkares produkter speciellt bra.

Dells datorer brukar i allmänhet vara ett bättre val än de flesta andra märkesdatorer eftersom de inte använder sig av så mycket "speciallösningar" som vissa andra tillverkare.

(Någon mer än jag som kommer ihåg compaq datorerna som man blev tvungen att såga i lådan på för att få plats med ett AW32 kort?) 😛

Ta en titt på EMU's hemsida och kontrollera så att det inte finns några kända problem med den datormodell du har.

Det medföljande ljudkortet behövs inte alltid stängas av ifrån BIOS, utan det räcker ofta med att helt enkelt "avaktivera" enheten i Enhetshanteraren i Windows.

Vad gäller installationen av drivrutiner så kräver vissa kort att programvaran och drivrutinen till ljudkortet installeras innan ljudkortet kopplas/sätts in.

Postat

Ah det verkar vara ngt med just Dell datorn. Med tanke på att datorn var helt ren när jag installerade kortet och det ändå inte fungerade. Ingen annan drivrutin var installerad vid sidan om E-mu heller.

Iaf nu orkar jag inte krångla med det här längre, pinan att inte få skapa har pågått allt för länge!

Jag drar iväg till musikbörsen idag och kollar med dem om jag kan byta till mig ett annat kort. Ni kanske kan rekomendera ngt?

Postat

ESI Juli@

M-Audio Audiophile 192 <--- L.C recomends 😛

M-Audio Audiophile 2496

Postat

Du har väl kollat efter IRQ-krockar?

Det måste ju nästan va nån sorts hårdvarukonflikt om det inte funkade med en helt renblåst dator...

Dessutom kan det tydligen va så att vissa PCI-platser kan medföra problem, så testa att byta plats på kortet.

Men nu kanske du redan har varit och bytt...? Hoppas att det funkar bättre med det nya kortet då... 😛

Postat

Tjena affect!!!

Jag har din lösning....

Anledningen till ditt problem är för lite Ram minnne...

Jag har själv ett E-Mu 1820 och har haft det problemet ibland...

Problemet uppkommer när jag använder för många mjukvarusynthar eller för tunga LJUD program sammtidigt..Alltså mjukvarusynthar som behöver mycket ram för sina ljud...typ: The Real Guitar och The Grand...Då kan hela datorn låsa sig och en konstant öaernböernböaebnäöknbäen signal låter ur högtalarna... 🙂

själv har jag 512 i ram men ska skaffa 1024....

Så skaffa mer ram så lovar jag dig att det löser sig 😉

mvh

Sonefors

Postat

Tack för tipsen gott folk men jag har nog testat allt förutom att stoppa in mer RAM i burken vilket jag ska fixa omgående.

Har funderat ett tag nu och jag tror jag kommer lämna tillbaka kortet och lägga mellanskillnaden till ett M-AUDIO DELTA 66.

Nån som har kört på det och kan komentera?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.