Dreamland Project (oregistrerad) Postat 6 augusti 2005 Postat 6 augusti 2005 Hej! Jag har gjort backup på min hårddisk på DVD. Det var både *.jpg bilder samt vanliga *.wav filer. Jag brände över dem som vanliga datafiler. Men inga bilder går att öppna, och vissa musikfiler är förstörda. Jag har testat på 2 skivor ur samma förpackning, samt 1 skiva från en annan tillverkare med samma resultat. Jag använder CD Burner XP Pro. CD går hur bra som helst att bränna på, men inte DVD. Jag ser oxå filerna på DVD skivan perfekt, filstorlekarna stämmer och allting, men filerna blir korrupta. Musikfiler blir som bekant rätt omfångstrika till storleken med tiden, så DVD vore ett bra alternativ. Någon som har en ide om vad det kan vara för fel. Går det inte att använd DVD skivor som backupenheter för vanliga datafiler?
tordA Postat 6 augusti 2005 Postat 6 augusti 2005 (redigerat) kanske plus / minus- formatet som ställer till det --edit-- eller att du måste stänga session ??? jag buppar till DVD, funkar utmärkt ! köp Nero burningroom ! Redigerat 6 augusti 2005 av Rockfart
Diwic Postat 6 augusti 2005 Postat 6 augusti 2005 Prova annan hastighet på bränningen, samt stäng av alla andra program, brukar väl vara standardtipsen? Om du gör Test -> Burn -> verify, vad får du för resultat? (Prova med en RW-skiva så slipper du göra av med kronorna när det går snett) // David
Powerflop Postat 7 augusti 2005 Postat 7 augusti 2005 Jo, det går alldeles utmärkt att bränna filer till DVD i backupsyfte precis som på CD. Om det inte är problem med formaten + eller - och du har provat olika märken på skivorna då undrar man om det är nåt fel på brännaren. Går det att bränna andra sorters skivor (som sedan går att läsa)? Det låter konstigt att vissa av musikfilerna går att läsa men ingen bild. Rapporterar programmet att bränningen går bra? Har du valt rätt sorts DVD-format före brännning? I Nero kan man välja mellan fem olika format förutom ren kopiering: DVD-ROM (ISO), DVD-Video, DVD-ROM (Boot), DVD-ROM (UDF) och DVD-ROM (UDF/ISO). Finns det liknande val i ditt program och vad har du i så fall valt? En ny brännare är billigare än en Mac 😛
Dreamland Project (oregistrerad) Postat 7 augusti 2005 Postat 7 augusti 2005 (redigerat) kanske plus / minus- formatet som ställer till det 😛 Jag kör med +DVD skivor för det är nog det enda min brännare vill veta av. Programmet säger att sessionen stängs, så det verkar ju ok [Edit=quotefel] Redigerat 7 augusti 2005 av Dreamland Project
Dreamland Project (oregistrerad) Postat 7 augusti 2005 Postat 7 augusti 2005 Vill passa på att tacka alla för svaren! Jo, det går alldeles utmärkt att bränna filer till DVD i backupsyfte precis som på CD. Om det inte är problem med formaten + eller - och du har provat olika märken på skivorna då undrar man om det är nåt fel på brännaren. Går det att bränna andra sorters skivor (som sedan går att läsa)? jodå, det fungerar alldeles ypperligt. Jag har bränt över egna filmer på DVD skivor och det är inga problem, precis som det fungerar bra med vanliga CD skivor, data som musik. Det låter konstigt att vissa av musikfilerna går att läsa men ingen bild. Rapporterar programmet att bränningen går bra? Ja, det är inga felmeddelanden. Filerna kan ses i utforskaren och storlekarna stämmer. På en av bilderna säger bildprogrammet jag öppnar filen i att det fattas en JPG pekare vilket får mig att tro att filerna på något sätt är korrupta. Kan det bero på DVD formatet (se nedan) ? Har du valt rätt sorts DVD-format före brännning? I Nero kan man välja mellan fem olika format förutom ren kopiering: DVD-ROM (ISO), DVD-Video, DVD-ROM (Boot), DVD-ROM (UDF) och DVD-ROM (UDF/ISO). Finns det liknande val i ditt program och vad har du i så fall valt? Det finns 3 alternativ i programmet: 1. Joliet (Multilanguage support) Denna har jag kört med. (Bara för CD kanske?) 2. ISO Level 1 3. ISO Level 2 En ny brännare är billigare än en Mac 😛 Sant! 😛
Powerflop Postat 7 augusti 2005 Postat 7 augusti 2005 Houston, we've got a problem... Annan brännare, annat program? Nä, sorry då vette f.
Björn Olsberg Postat 7 augusti 2005 Postat 7 augusti 2005 Flyttade tråd från Allmänt och slog ihop med en dubbelpostning.
Dreamland Project (oregistrerad) Postat 15 augusti 2005 Postat 15 augusti 2005 Well, bara för att avsluta denna frågestälning på ett snyggt sätt, kan jag meddela att felet låg i programvaran. Jag har nu provat med ett annat brännarprogram och nu fungerar det finfint. Tack alla som svarat för hjälpen!
aka_Basse Postat 21 augusti 2005 Postat 21 augusti 2005 Finns det ingen sorts begränsning på antal filer som man kan ha under samma mapp? Brände en dvd me några hundra mp3s utan foldersortering, och datorn tog kanske en kvart på sig för att ladda listan med filer, och ingen av dom gick att spela
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.