Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har lurat lite på hur jag ska göra för att kunna skicka mina trummor till en subgrupp när jag använder DFH 1 i EXS24.

Som det är nu har jag en EXS24 laddat med dom närmickade samplingarna och skickar ut till 5-8 AUX-kanaler där jag processar ljuden var för sig, men jag vill också kunna skicka alltihop till ett stereospår för att lägga på effekter på hela paketet.

Finns det nåt bra sätt?

Annons
Postat (redigerat)

Har försökt svara i 4 timmar nu. Går det nu? Har problem att posta idag!!! 🙂

Ja, jag trodde det gick fint att göra så tills jag återupptäckte problematiken.

Om jag sätter output på en aux-kanal till en bus, så är ljudet fortfarande kvar på aux-kanalen. Och det vill vi ju inte.

Är du med på vad jag menar?

Men egentligen behöver man kanske inte skicka runt det så mycket på mixerbordet, utan kan istället bounca ut det och ta in det och komprimera och automatisera hela trumpaketet när jag känner mig färdig med programmeringen (vilket aldrig har hänt hittills iofs).

Edit: Äntligen!! Här ska postas...

Redigerat av Jocke
Postat (redigerat)

hmm. Är inte helt säker på att jag är med på hur du gör. Är det AUX-spår du håller på med eller är det vanliga Sends till olika saker? Du kan ju säkert göra en fuling och köra sendarna pre och dra ner volymen till 0, men det känns ju lite b. Själv kör jag nästan aldrig aux-spår (bara bussar och sends till bussar) men du menar att man inte kan ställa output på dom alltså?? Låter oerhört konstigt.

edit: kollade lite, AUX-spår kan man ju skicka ut till bussar om man vill.

Redigerat av VacUm
Postat

Ja, det går att sätta output på en bus, men ljudet är fortfarande kvar på AUX-kanalen.

Så det är nästan rätt. 😄

Postat

Men vafaasen 🙁 Jag fattar inte problemet. Du kan ju routa allting precis som du vill. Vad jag förstår så vill du ha ut rubbet på en stereobus så du kan inserta effekter där. Alltså skickar du alla AUXkanaler som trumsetet går ut på till en och samma bus. Om du kör sends till andra bussar (reverb osv) så skickar du givetvis ut dessa bussar till din stereobus också. Så länge du inte låter nånting gå till Output1-2 så kommer det inte låta. Annars är det nåt allvarligt fel nånstans.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.