Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hejsan. Är ny här.

Jag och ett par kompisar startar ett litet synthband. Vi är inte jätteseriösa utan tänker spela mest för att ha kul, och vill komma lite billigt undan och inte köpa analogsynthar osv. Istället vill vi köra allting i Fruity Loops. Vi kommer köra med tre midienheter och två mikrofoner och vi vill köra REALTIME. Varje midiinstrument kommer alltså vara kopplat till en VST-synth, och det kommmer även finnas vissa förprogrammerade delar då vi spelar. Framförallt effekter.

Nu undrar jag då vad som kommer krävas i hårdvaruväg. Jag har ingen riktig uppfattning om mina krav är realistiska eller ej.

Tack för svar.

Redigerat av RAMPKORV
Annons
Postat

Förmodligen är det väl billigare att köpa tre begagnade 80talssyntar än att köpa tre midicontrollers och vad man nu behöver för datahårdvara. Å andra sidan har man ju större val när man använder VST.

Om alla ska spela med samma dator som ljudkälla och man har tre stycken nyare midiklaviaturer med USB, ska det bara vara att koppla in och köra på. Så gott som alla nya midiklaviaturer har USB, och då är det väl helt onödigt att skaffa ett midiinterface. Som tidigare nämnt så är kanske en USB-hub bra också, om man inte har så många lediga USB-kontakter på datorn. Använder man däremot äldre grejer utan USB så behövs nog ett midi-interface med flera ingångar,

Postat

Tack för era synpunkter så långt. Det jag undrar mest över är vad för ljudkort som kommer behövas. Vi kommer naturligtvis att testa med något mediokert kort som någon av oss har först, men jag vill gärna höra era synpunkter.

Postat

Ett ordenligt ASIO2-ljudkort och ordentligt kräm i burken 🙁..

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.