Jump to content
Annons

Effektkedja vid mastering?

Recommended Posts

Rusty (oregistrerad)
Postat

Jag mastrar i Wavelab men har mkt kvar att lära.

Försöker se till att filen jag jobbar med ligger mellan -0.2db-0.0db.

Undrar nu hur man bör lägga upp kedjan av effektprocessorer i efx-fönstret så att de påverkar varandra rätt?

Bör man ha någon typ av peakmaster sist så att inga effekter gör så att det distar och vad av eq, kompressor och limiter bör vara först? Vilka fler effekter är vanligt vid mastering och hur bör de placeras, i vilken ordning..? Skulle vara intressant att höra era tips och tankar!

Tack.

Annons
Postat

Ett tips är att alltid sätta EQn efter kompressorn, annars kommer det bli knepigt att kontrollera frekvenserna med EQn. Detta kan iofs användas som en märklig effekt också, men vid mastring sätter alltid jag EQn sist i alla fall.

Rusty (oregistrerad)
Postat

Ok. tack! Har du några förslag på bra pluggar till detta?

Postat
Ok. tack! Har du några förslag på bra pluggar till detta?

Jag använder:

Waves C4 som multibandscompressor

PSP VintageWarmer eller Waves L2 till limiter

Har inte hittat nån bra Eq än... letar efter en hyffsat transparant och en med riktigt smalt Q-värde...

Rusty (oregistrerad)
Postat

ME-pluggen Loudness Maximizer trycker ju upp ljudet jävligt bra, är den att rekommendera och vart bör den placeras i kedjan isf?

Vad finns det för alternativ?

Vigge (oregistrerad)
Postat

brukar köra en lång kedja... 😉

waves c4 --> eq (inte hittat någon bra men kör waveq10) --> S-1 stereoimager --> L2 limiter

faktiskt börjat få till ett fint sound...

• 2 veckor senare...
Postat

Waves Master Bundle är väldigt bra till sitt syfte. Den innehåller L2 limitern som jag tycker är helt suverän och många med mig. Den har en 5 bands multibandskompressor, (som jag kan tycka är lite overkill. Måste man komprimera så mycket separat har man förmodligen inte en bra balans på mixen). Sen har den även eq som jag tycker låter riktigt bra.

Limiter lägger du sist helt enkelt. Då vet du att inget ljud sticker över din tröskel.

Innan dess så prova dig fram. Många lägger eq efter kompressor för att ingen frekvens man boostar ska dämpas direkt av kompressorn, men med en bra mix så är det inte ofta ett problem.

Det viktiga är att lyssna och fundera vad du kan tillföra mixen. Att bara slänga på samma pluggar i en viss ordning i slentrian är varken speciellt utvecklande eller kreativt, även fast du kanske hamnar där om du jobbar med en platta.

Postat

the Kryck has spoken...mycket bra uttalande här... vill bara tillägga att i alla sammanhang där det handlar om efterbearbetning av digitalt ljud: se till att ha ljudfilen i 24 bitar eller mer...

Varför? Det har med att göra hur Wavelab m.f.l editorer arbetar när du lägger på mjuka kompressorer, reverb, eq, e.t.c..

Det är ett ganska stort ämne och finns ganska mycket information på nätet för den som är intresserad.

/D

Ole (oregistrerad)
Postat

Hallå..Kolla in Voxengos pluggar..Låter kanon..transparenta o fina..Dom finns här! 🙂

Hälsn,

Ole

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.