Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag gÄr och suktar efter en Behringer V-Amp 2 multieffekt. Jag vill anvÀnda den i hemstudion för inspelning, Àr den nÄgot att ha?

/babuu

Annons
Postat

V-Amp2 Àr ingen multieffekt utan en förstÀrkarsimulator. Dock finns det en multieffekt inbyggd i den.

Ska du anvÀnda den enbart för inspelning i din hemstudio bör du titta lite pÄ Pro-modellen. Största skillnaden Àr att den har digitala utgÄngar vilket Àr att föredra (om du nu har digitala ingÄngar pÄ ditt ljudkort).

SjÀlv har jag en V-Amp 2 (ej Pro) som fungerar helt underbart. AnvÀnder den till inspelning samt live-gig kopplad till mina keyboardar. Tar Àven med mig den till olika lokaler nÀr jag lirar gitarr.

Enkel att transportera, enkel att koppla upp, enkel att sköta, lĂ„ter kanon, billig att köpa. 😳

Postat

vamp lÄter ok om man rattar lite.. men den brusar desto mer... sÄ för er bruskÀnsliga, köp en pod :-)

Postat

Ok tack för tipsen, nu blir jag lite mer tveksam, Àr det sÄ att ljudet behandlas digitalt Àven i V-Amp 2? DÄ blir det ju faktiskt en D/A-omvandling och en A/D-omvandling i onödan, och kanske Àr det som gör bruset.

Men Pro:n har ja inte rÄd med....... sÄ fÄr se hur jag gör.

/babuu

Postat
  babuu sa:
Ok tack för tipsen, nu blir jag lite mer tveksam, Àr det sÄ att ljudet behandlas digitalt Àven i V-Amp 2? DÄ blir det ju faktiskt en D/A-omvandling och en A/D-omvandling i onödan, och kanske Àr det som gör bruset.

Men Pro:n har ja inte rÄd med....... sÄ fÄr se hur jag gör.

/babuu

Alla förstÀrkasimulatorer (typ V-Amp, Pod etc) behandlar signalen digitalt.

Postat
  nadom sa:
V-amp 2 Àr skit dÄlig, köp den inte.

DÄlig jÀmfört med vad?

Postat
  nadom sa:
V-amp 2 Àr skit dÄlig, köp den inte.

Om man tror att en V-Amp gör sÄ man spelar gitarr bÀttre, sÄ Àr den skitdÄlig!

Är man dĂ€remot ute efter ett praktiskt och enkelt sĂ€tt att fĂ„ 32 förstĂ€rkare och multieffekt för en billig peng sĂ„ Ă€r V-Amp:en klart intressant.

Du fÄr gÀrna förklara pÄ vilket sÀtt du tycker V-Amp 2 Àr skitdÄlig. Inte bara vrÀka ur dig...

Postat

Äger sjĂ€lv en V-amp 2 och Ă€r hyffsat nöjd med den, Ă€ven om jag övervĂ€ger att köpa en pod framöver, dĂ„ ekonomin Ă€r lite bĂ€ttre. Om man lĂ€gger ner lite tid gĂ„r det att fĂ„ ett ganska bra ljud, med betydligt mer vĂ€rme och nĂ€rvaro Ă€n de förstĂ€rkarsimulatorer jag testat frĂ„n exempelvis Zoom. Ägde en Zoom 606 (tror jag den hette) tidigare, och ljudet i den var stendött och digitalt. Med tanke pĂ„ priset Ă€r V-amp 2 inget dĂ„ligt köp, skulle jag sĂ€ga, men det beror ju pĂ„ vart man lĂ€gger ribban...

Postat

Hej igen!

TÀnkte bara berÀtta att jag trots allt valde att slÄ till! Och Àn sÄ lÀnge Àr jag myyyycket nöjd! Mycket Àr ju förstÄs att den va sÄ jÀkla billig, men ja tycker ocksÄ att den lÄter fantastiskt, Àr lÀtt att anvÀnda och man kan variera ljudet vÀldigt. Bruset Àr helle inget problem, den har en grym noise-gate funktion som ligger pre-amp och inte pÄverkar ljudet men dödar allt brus, Àven om du kör fetaste disten med fetaste gain:en. Det konstiga bara Àr att de flesta förinstÀllda ljud knappt anvÀnder funktionen, men det Àr bara att gÄn in och koppla pÄ noise-gaten sÄ blir det brus-löst, grymt!

SÄ jag Àr helnöjd!

/babuu

Postat

Jag köpte den vanliga V-Amp 2 med analog utgÄng. Som nybörjare pÄ detta kommer den duga Ät mig i mÄnga Är, och det kommer bara vara jag som sÀtter grÀnserna för hur det kommer lÄta.

Men sedan mÄste jag invÀnda mot att V-Amp 2 inte gör att man spelar bÀttre - det Àr sjukt, den gör att jag lÄter mycket proffsigare! Konstigt, men sant.....

/babuu

Postat

Jag har har bÄde en V-amp 2 och en Pod 2 (Vampen pÄ jobbet). Jag tycke helt klart poden Àr bÀttre och en beggad pod 2 kostar som en vamp sÄ sattsa pÄ den i stÀllet det skulle jag helt klart ha gjort.

jonte_70 (oregistrerad)
Postat

Hej!

Hade frÄn början en v-amp 1.0, inköpt ca 2001-07...var vÀl sisÄdÀr nöjd. Med för ca 3 veckor sedan köpte jag en v-amp 2.0 pro och det var faktiskt ett otroligt lyft i ljudbilden

Postat

POD'en Àr mycket bÀttre Àn V-amp i mitt tycke. Man kan faktiskt fÄ POD'en att lÄta som en riktig förstÀrkare. Tycker att V-amp'en saknar den finessen. Visst, nÄgra fÄ ljud lÄter helt ok. Men i det stora hela sÄ tycker jag att POD'ens ljud Àr mycket mer autentiskt. Skulle hellre gÄ för en beggad pod Àn en ny V-amp...

Men om inköpet redan Ă€r gjort sĂ„ önskar jag dig lycka till med vampan (haha). 😉

Postat

Jag hĂ„ller med dej MĂ„rten! Köp en POD istĂ€llet för V-amp (fasst du MĂ„rten verkade ju gilla min Vamp 😉). Men jag tycker i alla fall att du ska satsapĂ„ en POD istĂ€llet för ljudkvalitĂ©n blir sĂ„ mycket bĂ€tre med en POD. Fasst det Ă€r ju pris skillnaden ocksĂ„. V-amp:en ligger ju vĂ€lldigt billigt just nu och det gör ju inte POD:en. Det besta Ă€r ju om du tar dej tid att testa dom bĂ„da och fattar dit eget beslut!

hade!

Postat
  Jocke_ sa:
Jag hĂ„ller med dej MĂ„rten! Köp en POD istĂ€llet för V-amp (fasst du MĂ„rten verkade ju gilla min Vamp 😉). Men jag tycker i alla fall att du ska satsapĂ„ en POD istĂ€llet för ljudkvalitĂ©n blir sĂ„ mycket bĂ€tre med en POD. Fasst det Ă€r ju pris skillnaden ocksĂ„. V-amp:en ligger ju vĂ€lldigt billigt just nu och det gör ju inte POD:en. Det besta Ă€r ju om du tar dej tid att testa dom bĂ„da och fattar dit eget beslut!

hade!

Men lill-jocke ha du hittat hit?! 🙂

Jag kan inte spela imorgon eller pÄ ett par dar, föresten.

Jag tyckte det var roligt med din V-amp eftersom jag kom Ă„t lite mer effekter Ă€n dist och reverb pĂ„ min stĂ€rkare... 🙂

Jo absolut ska man testa sig fram, och prisskilnaden Àr vÀsentlig. Jag skulle dock föredra en riktig förstÀrkare och nÄn multieffeffekt dosa. Men det Àr ju bara min tekopp...

Postat
  Citat
Men lill-jocke ha du hittat hit?! 

Jag kan inte spela imorgon eller pÄ ett par dar, föresten.

Haha jo sjĂ€lv klart! Denna sida var ju as bra den! 🙂

Okey.. men vi hörs!

Aja, jag har hittat en som sÀljer en POD för ett skapligt pris tycker jag! Den kostar vell som en V-amp ny, visst?

HÀr Àr den: GMF, POD sÀljes!

hade!

Postat

Effektboxar och sĂ„nt Ă€r smidigt. Men ingenting gĂ„r upp mot en mikrofon placerad pĂ„ lagom avstĂ„nd frĂ„n en rörstĂ€rkare. Finns liksom inga genvĂ€gar till det perfekta ljudet, som Farbror Barbro skulle sagt 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.