Jump to content
Annons

Myrli & Hackeman - Alcohol


Svänger det?  

29 röster

  1. 1. Svänger det?

    • Oooja!
      16
    • Sådär.
      7
    • Urknä!
      4


Recommended Posts

Låten svänger som tusan och hackes röst passar väl in, däremot är jag dessvärre lite skeptisk till uttalet. Jag upplever det som lite störande och låten kommer inte hela vägen fram för mig riktigt. I övrigt så finns det inte mycket att anmärka på. Ser fram emot fler samarbeten. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag är ledsen att säga det men det här var det närmaste någon har kommit Eddie Meduza.

😳 Du hann före...

Nä det är mest när "fuck it all" upprepas som det blir Meduza. Annars är det faktiskt riktigt bra och svängigt. (Brr, jag hatar att säga det, älskar raka åttondelar 😆 )

Link to comment
Dela på andra sajter

😄 "fuck it all"  😳

Haha, den här va ju helt underbar! Särskilt skön betoning på "fuck it all".

Najs musik, Myrli

.Viktor

Tack...

Hackeman.. vad har du haft för effekt på rösten? är det nån form av dist?

//Anders

Ingen dist. Det blir så när jag skriker nära och högt i min StudioProjects B1. 😉

Har dock använt VoxengoVoxformer's "Rap 1" samt lite av Cubase' Reverb A och Chorus.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag spontant kom på (även på förra låten du la ut nyss) är att ditt och (Stina? som körar på förra låten) sjunger med ett tydligt svenskt uttal...kanske kan filas på? Kanske är en smaksak...Det var dock tydligare på förra låten.

Hej hopp!

En sen reflektion... men blev nyfiken på den här.

Kan du specificera vad det är du tycker har ett svenskt uttal? Nu sjunger jag förvisso inte med samma accent som jag pratar engelska, men både i jobb och privat har ofta "native britts" trott att jag oxå varit native, så därför hade det varit kul och veta...

Ni var några till som störde er på uttalet. Elaborera gärna! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Så har den landat. Låten om vad alkohol kan ställa till med.

Positivt:

* Svänger bra. Jag gillar rock and roll...också!

* Påminner inte alls om Eddie Meduza. Eddie Meduza är skit! Detta är Hackeman & Myrli. En viss skillnad.

* Jag gillar verkligen musiken. Särskilt pianospelet.

* Jag uppskattar texten, eftersom jag inte ger mycket för alkohol, ett av de värsta lösningsmedel som finns...

* Att Hackeman lyckas få en snarlik Niklas Frisk-effekt på sången utan distorterad effekt och endast med hjälp av naturlig dist.

* Tycker f.ö. att sången inte alls innebär något skrikande! Glädjande.

* Väldigt bra med körandet i låten.

Negativt:

* Att folk klagar på uttalet. Varför förstår jag inte, och precis som Hackeman erfarit så brukar britterna förvånas enormt när jag själv är i England. Jag har kanske en något mer brittisk betoning (de brukar säga att jag pratar Oxford-engelska, men det har ju sina orsaker), men Hackemans är ändå långt från svensk-engelska! Förstår alltså inte vad ni klagar på och det får bli mitt negativa inlägg.

* Basen är lite soul-funkig. Ingen anmärkning heller egentligen...

* Kom på en enda liten grej till slut. Det är det där "Oh yeah" efter pianosolot. Aning påklistrat kanske?!

Frågor:

* Sjunger Hackeman måhända "Billy" innan solot? Eller hör jag fel? "Myrli" kanske?

* Varför får man inte sätta betyg numera? Älskar sånt!

4 points (out of 5)

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Riktigt skönt drag och skön sångröst i kombination, så långt är det bra. Men texten utgör en fruktansvärd kontrast till musiken! (och även sättet Hacke sjunger på) Det blir snarare parodi på alla andra låtar om alkohol, och en fyllesång i stil med "så dööör du nöööjdare" - än att beskriva ett allvarligt problem för en stor del av Sveriges befolkning. Om musiken säger "kul" och och texten säger "alkohol är skit" blir resultatet "alkohol är skitkul". Typ.

Det är inget fel på musiken, och det är inget fel på texten, men de passar inte alls ihop. Åtminstone inte för människor som undviker alkohol. Tyvärr.

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt skönt drag och skön sångröst i kombination, så långt är det bra. Men texten utgör en fruktansvärd kontrast till musiken! (och även sättet Hacke sjunger på) Det blir snarare parodi på alla andra låtar om alkohol, och en fyllesång i stil med "så dööör du nöööjdare" - än att beskriva ett allvarligt problem för en stor del av Sveriges befolkning. Om musiken säger "kul" och och texten säger "alkohol är skit" blir resultatet "alkohol är skitkul". Typ.

Det är inget fel på musiken, och det är inget fel på texten, men de passar inte alls ihop. Åtminstone inte för människor som undviker alkohol. Tyvärr.

// David

Så nu hittade du låten? 🙂

Texten kanske funkar bättre för de som varit offer för alkohol och därför undviker den, än de som alltid undvikit den och inte vet vad det handlar om?

Jag har inget emot att det delvis uppfattas som parodi, för det blir det nog vad jag än skriver. Men att "alkohol är skitkul" förstår jag inte hur man lyckas tolka om man verkligen lyssnar på texten. Den säger ju precis exakt tvärtom. 😛

Sen att alkohol faktiskt är skitkul är en annan sak. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inget emot att det delvis uppfattas som parodi, för det blir det nog vad jag än skriver. Men att "alkohol är skitkul" förstår jag inte hur man lyckas tolka om man verkligen lyssnar på texten. Den säger ju precis exakt tvärtom. 😛

Hört talas om ironi? 🙂 Vad jag menar är att om melodin är jätteglad och texten jättedeppig (vilket är fallet här) så känns det - åtminstone för mig - som om du inte menar texten rakt av, utan att du menar nåt annat, t ex skulle du kunna ha menat att texten var tänkt som en fyllevisa som driver gäck med alla som är emot alkohol. Typ.

Kan man sjunga "så dööör du nöjdare" (dvs, alkohol leder till döden) och sedan skåla kan man väl sjunga "alcohol, you cheated on my wife" och sedan skåla, enligt samma princip?

Hoppas du förstår mitt resonemang, för jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det tydligare.

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...