Jump to content
Annons

Lite Cubase hjälp

Shoota

Recommended Posts

Jag vill komma igång att använda Cubase med Vst synthar, så jag fixat Cubase Sx. Jag lite humm om vad jag sysslar med men Cubase är helt nytt för mig. Kan nån förklara lite lätt vart man gör allt? Nu väljer jag 16 track midi och går sen till Device - Vst instruments. Sen är det väl bara att trycka rec och spela in va? Det funkar inte alls för mig, man ser blocket röra sig men den registerar inga ljud. Mitt ljudkort är Nvidia audio, det finns ingen "what u hear" i den mixern så det kan vara nån inställning där. Please guide me

Dela på andra sajter

Annons

Har du kopplat in en midiklaviatur i ljudkortet? Om inte så glöm recordknappen..

Du ska mycket riktigt in på Devices - VST instruments och fixa iordning det/dom instrument du har tänkt att använda i låten.

Därefter markerar du spåret som du ska ha instrumentet på och ser till att out är satt till det instrument du har tänkt att använda..

Sen börjar du spela in, alternativt klickar in noterna du vill ha.

Tre rekommendationer:

1. Leta upp någon kompis i omgivning som har lite bättre koll på Cubase och se om han/hon kan hjälpa dig komma igång?

2. Läs manualen, samt i programmet.

3. Kolla in Majkens hemsida.

Dela på andra sajter

Tack för hjälpen, jag har inget midikeybord inkopplat just nu. Jag har gjort allting men det konstiga är att spåret blir rött, blocket rör sig men när jag spelar reccar den inga noter, när jag sen trycker på stop försvinner blocket också

Dela på andra sajter

Kolla in majkens hemsida som sagt och läs cubasemanualen, besök även steinberg´s hemsida. Läs även Studiotidningen!

Är väl det bästa tipsen jag kan. Man orkar ju knappt skriva en hel uppsats här i tråden, puh. 😏

Lycka till!

Mvh / djonas

Dela på andra sajter

Tack för hjälpen, jag har inget midikeybord inkopplat just nu. Jag har gjort allting men det konstiga är att spåret blir rött, blocket rör sig men när jag spelar reccar den inga noter, när jag sen trycker på stop försvinner blocket också

Om du inte har nå't keyboard inkopplat,...vad är det du försöker spela in?

Dela på andra sajter

Om du håller ner alt och v musknapp så kan du rita in ett midispår i arrangefönstret. Sedan dubbelklickar du på det så öppnas pianorullen. Men det verkar som om du skulle behöva leta reda på manualen rätt snabbt om du vill få nå't gjort.

Dela på andra sajter

Jag använt reason tidigare och cool edit, lära mig cubase är ingen omöjlighet men det är det här med ljudkorts problem/inställningar och midikeybord trubbel och sånt som inte går att läsa om i en manual. Det är väldigt frustrerande.. En stor anledning till att jag använde hårdvara istället

Dela på andra sajter

• 1 år senare...

kanske jag typ kan slänga in en liten kommentar här; jag har EN fråga; MÅSTE man ha ett ljudkort för att spela in en gitarr in i datorn ? går det inte att plugga in gitarren direkt i datorn och bara spela in ? om det går, så skulle jag jättegärna vilja ha hjälp med det för jag fattar fan ingenting 😄

ha d gott

Dela på andra sajter

asså jag menar ett sånt seriöst jävla ljudkort som är externt typ, (står som en liten låda på bordet med massa ingångar oså) jag har ju ett ljudkort i datorn som var där från början och på framsidan finns en ingång för Line In , Mikrofon-ingång och Headset-ingång .

räcker detta ljudkortet?

Dela på andra sajter

Vad för kort har du? Räcker det till vad?

Oftast med ett standardkort kan man ta in ok signal, men det kommer bli fördröjningar vid monitonering, inte samma upplösningsmöjligheter heller. Om du vill ha datorn till musikproduktion, och ska ta in inspelningar utifrån så rekommenderas ett bättre ljudkort avsett för syftet.

Det finns flera olika för tusenlappen som räcker långt.

Om du ska spela in gitarren behöver du även någon form av förstärkning emellan mick och dator, vilket vissa ljudkort har inbyggt.

Dela på andra sajter

tack så mkt, märkte att det blev en jobbig fördröjning nu när jag testade o spela in i ljukortet jag har. jag får köpa ett bättre.

ha d gott

Det kan hjälpa med asio4all, sök på det så kan du få det snabbare.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.