aeap Postat 3 augusti 2005 Postat 3 augusti 2005 Jag har en Dell Inspiron 5160 och ett M-Audio Audiophile USB. Det är såhär att jag har min studio i köket och när aggregatet till kylen stängs av så bryts kontakten mellan dator och ljudkort, och jag måste starta om programmet samt ljudkortet. Detta händer även hos min polare, fast då när lampan på toa tänds. Vad sjutton är felet? Jag har testat ALLT. Bytat ljudkort. Köpt en SAMSON PowerBrite som skall skydda mot Power surges. Musikbörsen kan inte hjälpa mig - det är inget fel på kortet. DELL kan inte hjälpa mig - inget fel på datorn. (Enligt dom). Vad skall jag göra? Please help!! 😱
aeap Postat 3 augusti 2005 Trådstartare Postat 3 augusti 2005 finns det ingen som kan hjälpa mig? admins, moderatorer.. Ingen som hört talas om detta? Jag kan ju inte vara den enda med en Dell + Audiophile!
c2k6 Postat 3 augusti 2005 Postat 3 augusti 2005 Jag har kört Behringer BCA2000 med en Dell Inspiron 5160 och det funkar iofs stabilt men jag har hemska fnisslande oljud. Det fnisslar på olika sätt beroende på om jag kör med Ableton eller Acid, och fnisslet har bytt karaktär när jag uppgraderade Behringers drivrutiner. Nått skumt är det, men jag har inte haft tid att forska. Jag har i alla fall blivit skeptisk mot USB ljudkort. Om det är Behringers eller Dell fel kan jag inte veta. Dina (och mina) erfarenheter tyder på att man bör vara försiktig innan man slänger sina tusenlappar på en laptop/ljudkort kombination. Man måste testa att det funkar först. Dell är ju alltid postorder och BCAn köpte jag från Thomann... Snacka om riskbeteende...
Björn Olsberg Postat 3 augusti 2005 Postat 3 augusti 2005 Dina (och mina) erfarenheter tyder på att man bör vara försiktig innan man slänger sina tusenlappar på en laptop/ljudkort kombination. Ett litet förtydligande: enligt många (bland andra mig 😄 ) beror det på om kombinationen baserar sig på usb eller Firewire. Tråkigt att höra om problemen dock. Prova även med andra datorer på samma plats som du har din nuvarande. Om felet uppenbarar sig där också så vet du att det inte är din dator det är fel på. Kan inte Musikbörsen hjälpa till därefter , prova att ta kontakt med distributören Luthman. Eller med M-Audio direkt. För det är ohållbart om ett kort inte klarar att ett kylskåp sätter igång eller om någon behöver gå på dass. De kunde i alla fall skicka dig en ficklampa som plåster på såren 😕
aeap Postat 3 augusti 2005 Trådstartare Postat 3 augusti 2005 Dina (och mina) erfarenheter tyder på att man bör vara försiktig innan man slänger sina tusenlappar på en laptop/ljudkort kombination. Ett litet förtydligande: enligt många (bland andra mig 🙂 ) beror det på om kombinationen baserar sig på usb eller Firewire. Tråkigt att höra om problemen dock. Prova även med andra datorer på samma plats som du har din nuvarande. Om felet uppenbarar sig där också så vet du att det inte är din dator det är fel på. Kan inte Musikbörsen hjälpa till därefter , prova att ta kontakt med distributören Luthman. Eller med M-Audio direkt. För det är ohållbart om ett kort inte klarar att ett kylskåp sätter igång eller om någon behöver gå på dass. De kunde i alla fall skicka dig en ficklampa som plåster på såren 😕 Det är inget fel på kortet för det var likadant med mitt förra; ett Ozone. Som sagt, det är likadant hemma som hos min polare. Det kan ju vara så att elen på båda ställen är whack, men jag tvivlar. Som du sa, man ska kunna gå på dass utan att ljudet dör. Jag kontaktade luthman och dom sa att deras kort inte var kompatibla med alla USB krets tillverkare. Känns dock som Dell är hyffsat stora och borde ha grejer som funkar ihop med M-Audio som också är hyffsat stora. Dem sa iaf att om det är NEC kretsar i min dator fungerar det ej. Jag har inte hunnit kolla det än men om det nu är NEC så kan alltså varken m-audio, dell eller musikbörsen hjälpa mig. Om det INTE är NEC.. tja, vem kan då hjälpa mig? Känns segt det här... känns som det är ingens fel men ändå är det jag som får lida och det är ju allra minst mitt fel... Vad kan jag göra ? 😄
c2k6 Postat 3 augusti 2005 Postat 3 augusti 2005 Ett litet förtydligande: enligt många (bland andra mig 😕 ) beror det på om kombinationen baserar sig på usb eller Firewire. Hävdar du att FireWire skulle vara bättre på att hantera kylskåp? Blir jag av med mitt fnissel om jag byter BCA2000 mot en M-Audio FireWire 410?
c2k6 Postat 3 augusti 2005 Postat 3 augusti 2005 Dem sa iaf att om det är NEC kretsar i min dator fungerar det ej.Jag har inte hunnit kolla det än men om det nu är NEC så kan alltså varken m-audio, dell eller musikbörsen hjälpa mig. Om det INTE är NEC.. tja, vem kan då hjälpa mig? Dell Inpiron 5160 har ett Intel® 852PM Chipset. Dvs inte NEC.
kirtaphus Postat 3 augusti 2005 Postat 3 augusti 2005 jag har en HP och Audiophile USB den stannar också samt datorn startar om när jag slår på/av tex trummaskin pre-amp osv allt jag kopplat till mixen, jag måste slå av strömen på TAPCOmixen sen slår jag på tummaskin sen PÅ med mixen igen då funkar det 😕 Audiophile USB verkar känslig mot små peakar i strömmen.
Björn Olsberg Postat 3 augusti 2005 Postat 3 augusti 2005 Vad kan jag göra ? Även om det kostar en liten slant, så kan en lösning vara att skaffa separata usb-platser med ett cardbus-kort från exempelvis Adaptec. De använder såvitt jag vet kretsar som ska fungera bra, men stäm av detta med Luthman innan du köper.
aeap Postat 3 augusti 2005 Trådstartare Postat 3 augusti 2005 Dem sa iaf att om det är NEC kretsar i min dator fungerar det ej.Jag har inte hunnit kolla det än men om det nu är NEC så kan alltså varken m-audio, dell eller musikbörsen hjälpa mig. Om det INTE är NEC.. tja, vem kan då hjälpa mig? Dell Inpiron 5160 har ett Intel® 852PM Chipset. Dvs inte NEC. Yeah, Intel chipset som styr, men Intel är inte tillverkaren på själva kretsen. (Enligt dell).
c2k6 Postat 3 augusti 2005 Postat 3 augusti 2005 Yeah, Intel chipset som styr, men Intel är inte tillverkaren på själva kretsen. (Enligt dell). Vad du mewnar??
aeap Postat 3 augusti 2005 Trådstartare Postat 3 augusti 2005 Vad kan jag göra ? Även om det kostar en liten slant, så kan en lösning vara att skaffa separata usb-platser med ett cardbus-kort från exempelvis Adaptec. De använder såvitt jag vet kretsar som ska fungera bra, men stäm av detta med Luthman innan du köper. Mm. Jag testade detta för ett tag sen med ett kort av märket Sweex. Det är NEC kretsar. *DOH* Jag visste dock inte att det var NEC eller att m-audio inte funkade med NEC. Jag ska ringa luthman imorron o checka vilket kort dom rekommenderar. Tack för hjälpen hittils! ps. När dimper studio ner i brevlådan? Känns som en evighet mellan varje nr. Galet nice tidning! 😕
Björn Olsberg Postat 3 augusti 2005 Postat 3 augusti 2005 Ett litet förtydligande: enligt många (bland andra mig ) beror det på om kombinationen baserar sig på usb eller Firewire. Hävdar du att FireWire skulle vara bättre på att hantera kylskåp? Blir jag av med mitt fnissel om jag byter BCA2000 mot en M-Audio FireWire 410? Firewire är bättre konstruerat för att tillåta bland annat ljudströmmar utan avbrott. Jag är inte rätt person att avgöra den precisa tekniska orsaken till att Audiophile-kortet tappar kontakten, men om det orsakas av en timeout i kommunikationen så skulle en Firewire-lösning kunnat ha avhjälpt problemet. Om du blir av med ditt "fnissel" kan jag förstås inte garantera, för jag är inte helt säker på vad du menar. Om det är en karaktär på ljudet, så beror det troligtvis inte på anslutningen till datorn. Mer troligt är att miljön kring a/d- och d/a-omvandlarna inte är optimal (beroende på var ditt fnissel uppkommer). Skulle gissa att det inte är programmen som orsakar skillnader i fnisselkaraktär, snarare vilken samplingsfrekvens och/eller bitdjup som dina projekt i respektive program är inställda på. För att svara på din fråga, jag har aldrig upplevt något sådant med Firewire 410 (eller med något annat kort heller), så du borde bli av med det genom att byta. Å andra sidan tycker jag att du borde få din enhet utbytt eller reparerad på garantin. Det testexemplar vi hade inne på redaktionen betedde sig inte på det vis du beskriver.
Björn Olsberg Postat 3 augusti 2005 Postat 3 augusti 2005 ps. När dimper studio ner i brevlådan? Känns som en evighet mellan varje nr. Galet nice tidning! // utanför ämnet // Senast den 30 augusti, my friend. Troligen någon eller ett par dagar tidigare beroende på distribution i ditt område.
aeap Postat 3 augusti 2005 Trådstartare Postat 3 augusti 2005 Vad du mewnar?? Ja alltså så vitt jag förstår det så är inte Intel tillverkaren av USB kretsen. Det är Intel chipset men det är alltså inte samma sak. Jag är inte säker men enligt Luthman (sa dell förut men jag menar luthman) så är det inte nödvändigtvis Intel som tillverkat USB kretsen fastän det är ett Intel chipset i datorn.
c2k6 Postat 3 augusti 2005 Postat 3 augusti 2005 Om du blir av med ditt "fnissel" kan jag förstås inte garantera, för jag är inte helt säker på vad du menar. Fnisslet påminner om det man hör från en GSM telefon som ligger för nära bilstereron, fast högre upp i diskant och liksom kontinuerligt. Jävligt charmigt att man kan höra skillnad på om man kör Acid, Ableton eller Windows standby... Fnisslandet har lite olika personlighet, typ. Det hörs inte från BCA2000 i sig själv (om man kopplar in hörlurar direkt) utan bara när jag kopplar line out till min mixer. Har provat med DI box utan framgång. När jag kör BCAn mot min hem-PC så är det tyst och fint. Dell Inspiron är "prime suspect"...
aeap Postat 3 augusti 2005 Trådstartare Postat 3 augusti 2005 så hördes det i mina monitorer också fram tills jag köpte en Samson PowerBrite. (strömtvätt). det kommer lösa ditt problem. (har du testat dra ur adaptern till datorn och köra med batteriet? Testa det isåfall. 😆 )
c2k6 Postat 3 augusti 2005 Postat 3 augusti 2005 så hördes det i mina monitorer också fram tills jag köpte en Samson PowerBrite. (strömtvätt). det kommer lösa ditt problem. (har du testat dra ur adaptern till datorn och köra med batteriet? Testa det isåfall. 😆 ) Tack.. Samson PowerBrite.. Jag skall testa... Jag har en APC SurgeArrest Uberspannungsschutz liggande i mitt skåp men det är väl inte samma sak?
Violiner Postat 3 augusti 2005 Postat 3 augusti 2005 aeap: Jag skall inte säga vad jag tycker om Dell... Men just det här problemet tycker jag tyder väldigt mycket på en nätstörning som går in i din utrustning. Jag skulle, trots att du testat med den där Samsonenheten, försöka låna en bra UPS med bra filter och sätta mellan utrustningen och strömförsörjningen.
aeap Postat 4 augusti 2005 Trådstartare Postat 4 augusti 2005 Tack.. Samson PowerBrite.. Jag skall testa... Jag har en APC SurgeArrest Uberspannungsschutz liggande i mitt skåp men det är väl inte samma sak? Det tror jag inte, då PowerBriten är en strömtvätt, surge protection and RFI, samt strömfördelare, tror den har 16 uttag, samt rack-belysning. Testa du köra datorn på batteri utan adaptern i? Försvann brummet?
aeap Postat 4 augusti 2005 Trådstartare Postat 4 augusti 2005 aeap: Jag skall inte säga vad jag tycker om Dell...Men just det här problemet tycker jag tyder väldigt mycket på en nätstörning som går in i din utrustning. Jag skulle, trots att du testat med den där Samsonenheten, försöka låna en bra UPS med bra filter och sätta mellan utrustningen och strömförsörjningen. Tja.. vad är det för fel på Dell egentligen? Funkat jävligt stabilt hittils tycker jag.. bara detta mysko felet med ljudkortet.. Ska testa med ett firewire kort.. Vad är ett UPS filter? Samson är ju: Strömtvätt, Power surge protection and RFI, power distribution, circuit breaker samt rack-belysning.
c2k6 Postat 4 augusti 2005 Postat 4 augusti 2005 Jag skall köpa en sådan här och montera i en låda: http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?htt...dok=2017099.htm Samson är för dyr för mig.
aeap Postat 4 augusti 2005 Trådstartare Postat 4 augusti 2005 Jag skall köpa en sådan här och montera i en låda: http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?htt...dok=2017099.htm Samson är för dyr för mig. den kanske kan funka... Jag lyckades dock hitta en samson begagnad för 700. -- men du svarade inte på om du testat utan adapter eller ej.
c2k6 Postat 4 augusti 2005 Postat 4 augusti 2005 men du svarade inte på om du testat utan adapter eller ej. ..har inte prylarna här just nu..
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.