Jonte Postat 3 augusti 2005 Postat 3 augusti 2005 Lägger denna här, då jag inte direkt tillför någon matnyttig information, utan bara är glad och känner för att skriva lite 😱 Men jag har beställt 4 böcker, då jag är trött på att mina låtar låter bättre omixade (lite panorering och volyminställning) än vad dom gör efteråt (EQ, kompressorer, Reverb, Delay mm). Typ, får ljuden att bli bättre separerade, men helt plötsligt låter allt väldigt "tamt".. Jaja.. Följande böcker skickades igår: Cubase SX/SL-Mixing & Mastering with CDROM Cubase Sx/sl X Power! Mastering Audio Mixing Engineer's Handbook Vet inte om dom är bra, var väldigt mycket impulsköp, men hoppas att dom hjälper mig på vägen 😛 Någon annan kanske redan har läst dom, men kommer lägga upp lite minirecensioner på dom efter helgen skulle jag tro. Lär ju läsa en del idag, men blir till helgen man har ork och tid att verkligen ta till sig det...
hackeman Postat 3 augusti 2005 Postat 3 augusti 2005 Ser fram emot dina mini-recensioner. Jag behöver oxå lära mig en massa inom det där. 😱
Per_a_55 Postat 4 augusti 2005 Postat 4 augusti 2005 Låter mycket intressant, ser gärna ett litet betyg, och tips om var de kan köpas.
Impey Postat 5 augusti 2005 Postat 5 augusti 2005 är böckerna på svenska eller engelska? Jag skulle vara intresserad av liknande böcker men min engelska är inte bra så jag behöver de på svenska.
captain nemo (oregistrerad) Postat 5 augusti 2005 Postat 5 augusti 2005 Köpte Mixing Engineer's Handbook och den är mycket bra. Var på bibblan i går och hittade - döm om min förvåning - Ljudinspelningens ABC av Zetterberg. På vanliga kommunbibblan!!! Bra att läsa lite teori . ger en knuff framåt i det eviga sökandet och pillandet. //nemo
Michael Postat 5 augusti 2005 Postat 5 augusti 2005 jag köpte Modern Recording Techniques som jag tycker är grymt bra. alltid skönt att ha någonting att referera till om man hamnar i en sån situation.. den är skriven på engelska iofs, känner inte till någon bra på svenska. mixing engineers handbook är oxå grym..gillade framförallt delen där det beskrevs hur man sätter upp en kompressor att göra det man vill..tror att det var från den boken. var ett speciellt bra sätt att verkligen kunna höra vad som händer med ljudet. när jag nu vet det går det lättare att sätta upp en kompressor snabbt och få den att göra som jag vill. sen finns det en speciell bok som heter "Mixing With Your Mind" som är lite speciell.. michael stavrou har ett litet annorlunda sätt att se på saker och ting och gav mej en del tankeställare när jag läste den och efter att ha varit på ett seminarium med honom. man kanske inte håller med om allt som sägs men andras perspektiv är alltid positiva. ~ force_fEd när blev bussen dyrare än tåget!?
Jonte Postat 5 augusti 2005 Trådstartare Postat 5 augusti 2005 (redigerat) Fick tyvärr böckerna först igår, och bläddrade igenom lite 🙂 Någon riktig genomgång har det inte blivit, men kan säga följande... Som ägare av Cubase SL 2 har jag ju en manual i papperform, men är helt självlärd och till viss del forumlärd kanske 🙂 Började ju leka med Cubase innan jag faktiskt köpte det 😄 Så manualen kanske fungerar egentligen, vet inte riktigt vad den innehåller. Några snabba kommentarer dock, som kommer efter en första "ytlig" genomgång: Cubase SX/SL-Mixing & Mastering with CDROM Går igenom Cubase, och tar upp ämnen som mixning och mastering. Den håller sig ganska teoretisk vad gäller EQ, Reverb, Delay, Compressor osv.. Man får en bra förklaring om vilka parametrar som finns, hur dom fungerar, och vad syftet är. Men inga konkreta exempel. Känns bra för mig. Vissa partier kan jag skippa, en del saker är guld värda 🙂 Men är du duktig på Cubase redan, och inte vill lära dig Cubase specifikt utan istället gå in på Mixning och Mastering generellt tycker jag inte denna är något för dig. Cubase Sx/sl X Power! Går igenom Cubase, på en något mer grundläggande nivå jämfört med ovanstående bok. För att lära sig hantera Cubase, javisst. För att lära sig hantera effekter och liknande generellt, nja... Känns också bra för mig. Samma sak, vissa partier kan jag skippa, annat är matnyttigt. Vet dock inte hur mycket denna överlappar den andra boken, kanske hade räckt med ovanstående bok. Mastering Audio Har knappt kollat i denna ännu, vågar därför inte säga så mycket.. Men känns bra ännu sålänge. Mixing Engineer's Handbook Denna boken går igenom allt från arrangemang, lyssning, panorering, till EQ, dynamik, Reverb, Compressor mm.. Här får man förutom en genomgång på hur effekterna fungerar, lite kuriosa om hur man gjorde förr i tiden, och vad syftet är dessutom en hel del tips med konkreta exempel på hur andra har gjort. Även intervjuer finns med i boken. Den här boken tycker jag om 🙂 Finns mycket här som jag kan ta till mig och prova. Finns en hel del här på forumet som uppenbarligen redan behärskar dom här bitarna 😛 Men jag skulle tro att den här kan fungera även för er. Om det är värt pengarna är en annan fråga, men jag tror att en del nya perspektiv kan fås (kanske inte för alla men iaf). Kommentarer har lagts in i stil med (lite förkortat här): Någon säger angående kompressor att jag komprimerar basen stenhårt för att få en jämn och bra bas med följande inställningar. Någon annan säger att jag komprimerar alla spår och ganska hårt. En tredje säger att lite kompressor blir det, men tycker egentligen inte om det då det förstör dynamiken. Ytterligare en säger att han använder kompressorn för att framhäva dynamiken med hjälp av attack och release. Så som sagt, en del konkreta exempel, med kommentarer från intervjuade tekniker samt en bra förklaring av effekten ges. Jaowell... Kanske borde väntat tills jag verkligen läst dom 😛 Men ovanstående är mina första intryck iaf. Alla böcker är på engelska dock, vilket inte är något problem för min del. <EDIT> Jag köpte böckerna via bokus.com. Beställningen gjordes i Torsdags den 29/7, expedieringen var klar den 2/8 och böckerna dök upp igår, den 4/8. Leveranstid ska vara 5-8 arbetsdagar. Tips är att söka även på Google. Bokus är ju inte direkt inriktad på musik om man säger så. Finns givetvis info om boken, men lite mer info om vad andra tycker är ju aldrig fel. Kostnader: 368:- Cubase SX/SL-Mixing & Mastering with CDROM 328:- Cubase Sx/sl X Power! 368:- Mastering Audio 328:- Mixing Engineer's Handbook 19:- Frakt </EDIT> Redigerat 5 augusti 2005 av Jonte
VacUm Postat 5 augusti 2005 Postat 5 augusti 2005 Kommentarer har lagts in i stil med (lite förkortat här): Någon säger angående kompressor att jag komprimerar basen stenhårt för att få en jämn och bra bas med följande inställningar. Någon annan säger att jag komprimerar alla spår och ganska hårt. En tredje säger att lite kompressor blir det, men tycker egentligen inte om det då det förstör dynamiken. Ytterligare en säger att han använder kompressorn för att framhäva dynamiken med hjälp av attack och release. Det där är skönt att höra. När man bläddrat runt i liknande böcker/tidningar/tutorials är ofta skribenten benhård med just sin egna idéer och vägrar se saker och ting från andra perspektiv. Verkar va en bra bok.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.