Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Morsning! 😳

För ca 1 månad sen (lite mer kanske det är), så beställde jag ett Soundblaster Audigy 4 ljudkort, visste noll om ljudkort den tiden, det var innan jag hade upptäckt detta forum, fattade ingenting av alla studio kort som fanns, tyckte bara att dom såg krångliga ut, så jag vill ha någonting enkelt att arbeta med, så därför köpte jag ett Soundblaster Audigy 4 Pro för lite mer än 2000kr 😄

Känner mig grymt missnöjd, visst jag kan spela in musik med det. men jag är då "ljudbög"(ursäkta språket) som vissa kallar det, är ute efter ett jävla mycket bättre ljud än vad jag får till med detta SB kort.

Har experimenterat med den månaden jag haft det nu, har inte fått till önskat ljud än faktiskt, har några frågor.

1. Vilka anledningar kan mitt ljudresultat bero på ? för dålig mastring ?, eller är det för att kortet suger till inspelning? För som inget bra grundljud att arbeta med heller.

2. Vilket kort tror ni då skulle funka bättre för mig? eller ja vilket skulle ni rekommendera?, Har kollat mycket på Audiophile 2496 å Juli@ åsså M-Audio Delta 1010. Kortet ska helst ligga i prisklassen under 2000kr.

Känns jävligt jobbigt att behöva köpa ett nytt kort efter bara 1 månad, kan man ha 2 ljudkort i datorn?, Om man använder ett annat ljudkort till inspelningar etc. och SOundblaster kortet till, spel och film etc. helst utan att behöva inaktivera ett kort när man ska spela in och aktivera det andra liksom?

Känns som att dom där 2000kr jag la på SOundblaster kortet var rätt bortkastade 😱

Hihi, första gången jag fått pratat ut helt om det kortet 😳

Tacksam för svar och konversation.

Annons
Postat

Det är nog större chans att du får bra svar om du berättar vad suget innebär mer specifikt, och vad du menar med att "spela in musik".

musik (oregistrerad)
Postat

Är det skönt?

Postat
  Emmmir sa:
Vilket kort tror ni då skulle funka bättre för mig? eller ja vilket skulle ni rekommendera?, Har kollat mycket på Audiophile 2496 å Juli@ åsså M-Audio Delta 1010. Kortet ska helst ligga i prisklassen under 2000kr.

Det beror helt på vad du vill göra. Några exempel:

Om du vill spela in akustiska instrument och sång så borde Audigy-kortet duga. Kanske behöver du då investera i en mikrofon och en mickförstärkare (preamp), istället för på ett nytt ljudkort.

Eller vill du främst jobba med mjukvaruinstrument (Reason, VSTi etc). Även här borde ditt Audigy funka riktigt bra. Däremot kanske du behöver ett midiklaviatur att spela på och kanske bättre lyssning.

Postat

Det är bra om du berättar vad du har mer än bara ljudkortet också.

Du kanske har en sån där mikrofon, du vet sådan som man använder för att spela in sång och sånt. Dessutom kanske du har en såndäringa preamp.

Kan ju vara bra att veta om du behöver tips.

Postat

Sorry, missade att skriva vad jag använder för grejer å vad jag spelar in för musik och så.

Jag har linat en Alto S-6 Mixer in i ljudkortet, jag har provat både att micka upp en gitarr förstärkare och linat en dist pedal rakt in i mixern. Båda funkade bra, men fort farande så får jag inte till ett bra ljud.

Distpedal: Boss MetalZone.

Mick: Shure Sm57.

De grejorna har jag använt mig av.

SPelar oftast in in metal, distat, crunchigt, basigt gitarr ljud. Det är inbyggd EQ i mixerna också så jag har använt mig lite av det med.

Har inte provat en mickpreamp. Skulle kunna lägga upp ett exempel här om nån kunde vara snäll å berätta hur man gör 😄

//Emmir

Postat

De nya Audigy ljudkorten har en ganska rak och fin frekvenskurva och bra signal/brusförhållande. Betydligt bättre än de flesta rullbandare du hittar.

Jag tror inte att ett byte till exempelvis Audiophile 2496 skulle göra en hörbar skillnad. Jobba istället med de bitar som kanske är svagare i kedjan, t.ex. mikrofonplacering, tonkontroller på gitarren, inställningar på distpedalen, avskärmning av rummet där förstärkaren står, o.s.v.

Välljudande saker har spelats in på betydligt sämre saker än Audigy. Den största fördelen med andra ljudkort är bättre ASIO drivrutiner men det tycks inte vara det du främst har problem med.

/Majken

Postat

Jag bojkottar Creative och har gjort så i snart 10 år.. och jag är nöjd. Kan säga att horisonten har vidgats när man upptäckt vilka andra "kort" det finns där ute.

Postat
  MFC sa:
Jag bojkottar Creative och har gjort så i snart 10 år.. och jag är nöjd. Kan säga att horisonten har vidgats när man upptäckt vilka andra "kort" det finns där ute.

Kul för dig. Men för att vidga horisonten ytterligare kanske du skulle kolla på deras lite nyare kort som ansluts via PCI-bussen, du kanske blir överraskad? Några av de övriga nyheterna är avsaknade av CDROM-kontroller och att korten nu kan utnyttja systemminnet för samplingar.

😆

Postat (redigerat)
  Majken sa:
Hahahaha.. ja fan, för bara 10 år sedan var det ju faktiskt ISA som gällde 😆

/Majken

Saknar faktisk möjligheten att kunna jumpra/bygla korten själv...

Inte lika mycket bråk med OS:et då....eller BIOS för den delen...

Lite krångligare, men man hade lite mer kontroll på läget då.

Edit --> Usch vilken "det var bättre förr" varning det blev på inlägget...

Redigerat av brojd
Postat

Bry dig inte om vad som har skrivits i den här tråden. Ditt problem är att ljudkortet suger. Trist men så är det.

Hänvisar till ett annat forum 99musik

Postat
  classic sa:
Bry dig inte om vad som har skrivits i den här tråden.

Classic, vad är det vi inte ska bry oss om? Om du tycker att någon kommer med sakfel så är det väl lämpligare att bemöta dem i den här tråden.

Postat
  joachime sa:
  classic sa:
Bry dig inte om vad som har skrivits i den här tråden.

Classic, vad är det vi inte ska bry oss om? Om du tycker att någon kommer med sakfel så är det väl lämpligare att bemöta dem i den här tråden.

Kan väl citera dig då, eftersom du tar upp det.

"Om du vill spela in akustiska instrument och sång så borde Audigy-kortet duga."

Finns väl ingen anledning att påstå att kortet duger till akustisk inspelning när det inte gör det?!

Postat
  classic sa:
Finns väl ingen anledning att påstå att kortet duger till akustisk inspelning när det inte gör det?!

Det är din åsikt. Kan du komma med belägg för varför?

Postat
  joachime sa:
  classic sa:

Det är din åsikt. Kan du komma med belägg för varför?

Du kan ju låna mina öron om du inte hör det själv 😆

Postat
  classic sa:
Du kan ju låna mina öron om du inte hör det själv 😆

Jag tror det du är ute efter är den funktion som kallas EAX® ADVANCED HD™. Det är ett DSP-system främst utvecklat för spel.

Jag har ingen erfarenhet av Audigy 4, däremot Audigy och Live!, båda med äldre versioner av EAX. I båda fallen går det att stänga av dessa effekter i ett inställnings-fönster.

Konstigare än så tror jag inte att det är med Audigy 4 och dess 'fancy ljudförbättrare'. Läs manualen och stäng av de funktioner du inte vill använda eller som inte lämpar sig för musikinspelning. Vad du har då är ett ljudkort med 6 samtidiga analoga ingångar (varav en är valbar mic/line), 2 analoga ut plus en dedikerad hörlursutgång samt midi in/ut och två IEEE1394 anslutningar.

Postat

Eller varför inte titta på loopback värden?

http://www.3dsoundsurge.com/reviews/Audigy...udigy4RMAA.html

Vi kan jämföra sida vid sida med Digidesign Mbox och MIX t.ex:

Mboxen körs dock i 44.1KHz och inte 48KHz som MIX och Audigy vilket bör göra en liten skillnad.

Digidesign Mbox

Frequency response: +0.15, -0.04dB

Noise level: -97.4dB

Dynamic range: 96.8dB

THD: 0.011%

IMD: 0.0094%

Stereo crosstalk: -90.9dB

Digidesign MIX

Frequency response: +0.02, -0.07dB

Noise level: -98.9dB

Dynamic range: 98.4dB

THD: 0.0015%

IMD: 0.0037%

Stereo crosstalk: -99.5dB

Audigy 4

Frequency response: +0.09, -0.19dB

Noise level: -108.5dB

Dynamic range: 107.6dB

THD: 0.0015%

IMD: 0.0022%

Stereo crosstalk: -109.3

Och i mina ögon ser det ut som att det inte borde vara några problem alls med akustiska inspelningar på ett Audigy ljudkort. Men visst fasen finns det betydligt bättre kort, som Lynx, Fireface o.s.v. Men jag ser inte varför det inte skulle gå göra bra inspelningar på det.

/Majken

Postat

Grymma värden! Lite skakig frekvensåtergivning bara! 😉

Trodde faktiskt aldrig jag skulle befinna mig i en position där jag försvarar Creatives produkter. Men jag antar att de la till lite för många features den här gången. Det är inte helt lätt att bena ut vilka funktioner som döljer sig bakom alla flashiga namn. Och snäppet svårare att komma på hur man inaktiverar dom! 😏

Postat

Ptja, som sagt... ASIO drivrutinerna är ju inte speciellt roliga och det är tragiskt att man bara satt en 48KHz klocka i kortet. Vilket för övrigt gör att den resamplar allt som spelas upp i 44.1KHz vilket är en förklaring till att folk hävdar att "Audigy låter dåligt". Men som sagt ett helt ruttet ljudkort är det inte och kan man tänka sig att spela in i 48KHz med lite halvskakiga ASIO drivrutiner så fungerar det helt ok.

/Majken

Postat (redigerat)
  Majken sa:
det är tragiskt att man bara satt en 48KHz klocka i kortet. Vilket för övrigt gör att den resamplar allt som spelas upp i 44.1KHz vilket är en förklaring till att folk hävdar att "Audigy låter dåligt".

Ja de nbiten orkade jag inte ens gå in på. Fattar inte varför de envisas med enbart 48 kHz. Det kan ju inte vara en kostnadsfråga. Hur mycket stålar har dom inte lagt på att utveckla/licensiera all medföljande mjukvara? 😏

Men som sagt, det mesta lull-lullet brukar man kunna välja bort redan vid installation, och förhoppningsvis gör det systemet stabilare.

Edit: Här är förresten ett program som kan räkna om samplingsfrekvensen för ljudfiler. Så, om man spelat in och mixat i 48 kHz kan man omvandla det till 44.1 kHz med relativt små ljudförändringar. Ska produkten vidare till en mastringsstudio är det bättre att låta konverteringen ske där.

Redigerat av joachime
Postat

Ja-ja, fortsätt ni med SB om ni blir lyckliga av det.

Att jämföra olika kort med hjälp av enbart det som tillverkarna skriver är ju ett lätt sätt att bli vilseledd på. Förmodligen har ni aldrig jobbat med "riktiga" ljudkort, avsedda för inspelning, så det är som att disskutera med en döv. 😏

Postat
  Citat
Att jämföra olika kort med hjälp av enbart det som tillverkarna skriver är ju ett lätt sätt att bli vilseledd på.

Rightmark bygger på att ljudfiler som brus och toner spelas upp på ljudkortets utgång för att sedan spelas in på ljudkortets ingång. Sedan analyseras ljudfilerna för att se hur förändrade de är. Det har alltså inte med tillverkarens uppgifter att göra.

/Majken

Postat (redigerat)
  classic sa:
Ja-ja, fortsätt ni med SB om ni blir lyckliga av det.

Att jämföra olika kort med hjälp av enbart det som tillverkarna skriver är ju ett lätt sätt att bli vilseledd på. Förmodligen har ni aldrig jobbat med "riktiga" ljudkort, avsedda för inspelning, så det är som att disskutera med en döv.  😉

😏

Du har ju full koll på läget. 😄

Kanske skulle ta dig en titt i deras medlemspresentationer, eller ta dig en titt på deras inläggshistorik innan du dissar folk.

Vad använder du för ljudkort själv om jag får fråga?

Redigerat av brojd
Postat

Hemskt vad folk är hyperkänsliga för ljudkvalité nuförtiden ändå. Och det är alltuid ljudkorten som får ta smällen så fort det inte låter tip-top. Trots att många dom allra hippaste producenterna helst sitter med gamla rullbandare som har väldigt suspekta frekvenskurvor så är det inte mycket som duger på detta forum. Gå in för att göra bra musik istället så kommer det låta bra om SB Live. Garanterat.

Postat (redigerat)
  brojd sa:
  Tokas sa:
  brojd sa:

Är det inte Tascam US-122?

Hänvisning:

https://www.studio.se/index.php?showtopic...ndpost&p=168119

Åh, Danke Tokas...

USB Interface alltså...

Japp. Bland annat så har jag Tascam US-122. Helt underbart kort för att snabbt lägga in saker. Funkar dessutom perfekt till bärbart.

Desutom har jag ett RME DIGI9636 som jag kör adat med till 3st Creamware Pulsarkort som sitter i en annan dator.

På jobbet använder jag MOTU 2408 som är kopplad (via adat) till Mackie d8b.

Jag "dissar" inte folk på forumet (som någon påpekade) men när ni kommer med uttalanden som att SB-korten skulle duga för inspelning så måste jag ju rätta er 😲

Redigerat av classic
Postat

Jag har haft SB förut.. det går helt klart att få bra ljud i det.. även om jag tycker det är budget budget kort.. du kanske ska testa lite med din inspelningsteknik. Läs på om dist och akustik och skaffa en bra kompressor 😲

Postat
  classic sa:
  brojd sa:
  Tokas sa:
  brojd sa:

Är det inte Tascam US-122?

Hänvisning:

https://www.studio.se/index.php?showtopic...ndpost&p=168119

Åh, Danke Tokas...

USB Interface alltså...

Japp. Bland annat så har jag Tascam US-122. Helt underbart kort för att snabbt lägga in saker. Funkar dessutom perfekt till bärbart.

Desutom har jag ett RME DIGI9636 som jag kör adat med till 3st Creamware Pulsarkort som sitter i en annan dator.

På jobbet använder jag MOTU 2408 som är kopplad (via adat) till Mackie d8b.

Jag "dissar" inte folk på forumet (som någon påpekade) men när ni kommer med uttalanden som att SB-korten skulle duga för inspelning så måste jag ju rätta er 😲

Tror det hela handlar om vad man har för ambitioner och vilken typ av musik man producerar. Är man ljudproffs och sitter dagarna i ända och producerar alla typer av musik kanske inte SB är att rekommendera.

Sitter själv med ett Audigy player (nummer 1 i serien) som jag köpte för 649.- för drygt två år sedan. Jag har hittills inte hört någon klaga på brusigt, otydligt el. kasst ljud. Det jag ev. saknar i min musik tror jag handlar mer om okunskap kring ämnen som mixning, mastring, monitors och inspelningsmiljö.

Men så är jag ju inte heller proffs 😲

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.