Kristofer Postat 1 augusti 2005 Dela Postat 1 augusti 2005 har tänkt köpa en prisvärd midi synth.... har redan massa analog rolands... 909,303,101 .... är alesis ion ok.... ändå rätt billig? hjälp någon ...m måste ha någon digital pryl??? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
brojd Postat 1 augusti 2005 Dela Postat 1 augusti 2005 Om du redan har massa analogsynthar, varför vill du då ha en digital synth som "emulerar" analogsynth? Lite schizo if you don't mind me sayin' 😉 Berätta lite mer om vad du är ute efter så kanske några av oss kan hjälpa till. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
polardark Postat 1 augusti 2005 Dela Postat 1 augusti 2005 Först får jag väl nämna att jag inte har någon Ion själv och att det jag säger är baserat på de många långa gånger jag slösat bort i musikaffären framför ovan nämnda synt. På något vis är väl Ion en konkurrent till Korg MS2000, men med mycket bättre ljud och prestanda på nästan allt. Ljudkvalitén är bra, och den kan låta riktigt analog. Jag tror att Ion är den mest prisvärda virtuella analogsynten på marknaden just nu. Tycker det är dumt att påstå att man nu inte skulle han nåt behov av en VA-synt bara för att man har analoga syntar redan. VA-syntar är pålitligare, och i Ions fall både billigare och mer praktiska än gamla sönderspelade analogsyntar från 80-talet. Tänker inte ge mig in på den där idiotiska "vad är bäst, analogt eller digitalt"-diskussionen. VA-syntar som Ion är ett bra komplement till vintage-grejer. Annars kan man ju alltid köpa nåt äldre och begagnat som låter riktigt digitalt, som en Yamaha DX7, Roland D-50, Kawai K1, eller nånting... beror ju lite på vad man är ute efter. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
brojd Postat 2 augusti 2005 Dela Postat 2 augusti 2005 (redigerat) Först får jag väl nämna att jag inte har någon Ion själv och att det jag säger är baserat på de många långa gånger jag slösat bort i musikaffären framför ovan nämnda synt. På något vis är väl Ion en konkurrent till Korg MS2000, men med mycket bättre ljud och prestanda på nästan allt. Ljudkvalitén är bra, och den kan låta riktigt analog. Jag tror att Ion är den mest prisvärda virtuella analogsynten på marknaden just nu. Tycker det är dumt att påstå att man nu inte skulle han nåt behov av en VA-synt bara för att man har analoga syntar redan. VA-syntar är pålitligare, och i Ions fall både billigare och mer praktiska än gamla sönderspelade analogsyntar från 80-talet. Tänker inte ge mig in på den där idiotiska "vad är bäst, analogt eller digitalt"-diskussionen. VA-syntar som Ion är ett bra komplement till vintage-grejer. Annars kan man ju alltid köpa nåt äldre och begagnat som låter riktigt digitalt, som en Yamaha DX7, Roland D-50, Kawai K1, eller nånting... beror ju lite på vad man är ute efter. Klart som fan att det kan finnas ett behov fast man har en hel drös analogsynthar. Inlägget såg lite lustigt ut bara, därav den blinkade japanen här till höger -> 😆 Jag var lite mer inne på D-50, Sy-77 ungefär som du själv undrar, eftersom han frågar rakt ut om digitalt. Analogt vs. Digitalt har jag inte ens talat om, så vad den delen handlar om fattar jag inte alls. 🙂 Redigerat 2 augusti 2005 av brojd Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Palm (oregistrerad) Postat 2 augusti 2005 Dela Postat 2 augusti 2005 Köpte min i vintras, och har inte blitt besviken! Värt att observera: Inbyggda effektdelen är lite beige, inget reverb t.ex, bara ett snålt slapback-delay + lite chorus å grejor. Många har fått för sig att MS2000 låter bättre för den skull, men jag vill i alla fall ha rumseffekterna utanför synten.. Jag valde lätt ION framför Korgen efter att ha lyssnat "rent". Vocodern tar lite tid att komma underfund med, standardpatcharna är inte så värstans imponerande så man får ratta lite själv och jobba med insignalen. Lite korkad platt design, svårt att se kontrollpanelen o displayen när man sitter ner (beroende på hur man har sin rigg förstås). Annars jädrans mycket synt för en 7000 pix eller vad den går för i dagsläget. Micron är nästan exakt samma synt minus en oktav och alla mojsiga rattar (inklusive reverb, hör o häpna), men det vet du säkert redan. /P Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
sisältää Postat 2 augusti 2005 Dela Postat 2 augusti 2005 Alla har redan sagt vad som behöver sägas. Den är mycket bra (framförallt mycket lättanvänd) och prisvärd men du behöver ett reverb vid sidan av. Från tyskland kostar de bara 6000 nya. 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 2 augusti 2005 Dela Postat 2 augusti 2005 (redigerat) Hej! Alesis Ion i all ära. Men jag tycker allt att ett riktigt trumset är strået vassare! Även om padsen är rätt ok på Alesis Ion, så är det en annan känsla med de riktiga skinnen s.a.s. Det är som om man ville spänna bort "pads-skinnen" på Alesis In för att hitta riktiga trummoe under. Annars är väl ljuden rätt ok på Alesis Ion. Den där trummaskinen som ingår SR-16, i 4Sound-kedjan är ju rätt gammal för att använda en underdrift. Men vad får man annars för de pengarna. 3995;- var det väl det låg på. Se vidare http://www.4sound.se I den tryckta katalogen finns Alesis Ion på sidan 61. 😄 :musik Redigerat 2 augusti 2005 av musik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nisse Postat 2 augusti 2005 Dela Postat 2 augusti 2005 Alesis Ion Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
polardark Postat 2 augusti 2005 Dela Postat 2 augusti 2005 Hej! Alesis Ion i all ära. Men jag tycker allt att ett riktigt trumset är strået vassare! Även om padsen är rätt ok på Alesis Ion, så är det en annan känsla med de riktiga skinnen s.a.s. Det är som om man ville spänna bort "pads-skinnen" på Alesis In för att hitta riktiga trummoe under. Annars är väl ljuden rätt ok på Alesis Ion. Den där trummaskinen som ingår SR-16, i 4Sound-kedjan är ju rätt gammal för att använda en underdrift. Men vad får man annars för de pengarna. 4995;- var det väl det låg på. 🙂 :musik Ja ehm.. jo. Personligen tycker jag nog att ett dragspel är strået vassare, men folk får väl tycka vad de vill 😉 Dessutom har jag hört att midi-stödet på riktiga trumset ofta är bristfälligt och att de brukar sakna balanserade utgångar. Man borde kunna förvänta sig mer av ett nytt instrument. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 2 augusti 2005 Dela Postat 2 augusti 2005 (redigerat) Hej igen! Jag såg inte att det handlade om syntetisatorer. Jag läste tyvärr bara ämnesrubriken och blev aningen exalterad eftersom jag testat Alesis Ion, men då som trumset och hört lovord om det. Jag gav därför en liten jämförelse mellan det och den riktiga varan. Se alltså vidare hos http://www.4sound.se eller läs i den tryckta katalogen på sidan 61, eller allra bäst testa själv! 🙂 :musik Redigerat 2 augusti 2005 av musik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nisse Postat 2 augusti 2005 Dela Postat 2 augusti 2005 (redigerat) Hej igen! Jag såg inte att det handlade om syntetisatorer. Jag läste tyvärr bara ämnesrubriken och blev aningen exalterad eftersom jag testat Alesis Ion, men då som trumset och hört lovord om det. Jag gav därför en liten jämförelse mellan det och den riktiga varan. Se alltså vidare hos http://www.4sound.se eller läs i den tryckta katalogen på sidan 61, eller allra bäst testa själv! :musik Jag förstod att det var den du menade, det var därför jag visade dig vad det var vi andra menade. 🙂 Redigerat 2 augusti 2005 av Nisse Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pluffo Postat 2 augusti 2005 Dela Postat 2 augusti 2005 Alesis Ion Säga vad man vill om ljudet men den är iallafall snygg som tusan! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 2 augusti 2005 Dela Postat 2 augusti 2005 Alesis Ion Säga vad man vill om ljudet men den är iallafall snygg som tusan! Men de röda sidorna är jätteplastiga... tycker inte de är så jättesnygga... Det är iofs snyggt med en platt synt, men opraktiskt om den ligger platt, som nämnt ovan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pluffo Postat 2 augusti 2005 Dela Postat 2 augusti 2005 Alesis Ion Säga vad man vill om ljudet men den är iallafall snygg som tusan! Men de röda sidorna är jätteplastiga... tycker inte de är så jättesnygga... Det är iofs snyggt med en platt synt, men opraktiskt om den ligger platt, som nämnt ovan. Jag tänker främst på julgransbelysningen till frampanel 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
sisältää Postat 2 augusti 2005 Dela Postat 2 augusti 2005 Jag begriper inte vad problemet med en platt synt skulle vara. Har min stående på ett bord och tycker att det fungerar jättebra. 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
brojd Postat 2 augusti 2005 Dela Postat 2 augusti 2005 Använt min live några gånger, och har aldrig haft några problem med "plattheten"...ligger lutad på ett dubbelstativ. 1 pitchwheel och 2 mod. är kanon! Det enda som inte är bra är klaviaturen, som förutom att den är lite plastig saknar aftertouch. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mornel Postat 2 augusti 2005 Dela Postat 2 augusti 2005 1 pitchwheel och 2 mod. är kanon! mod-hjul kan man inte få för många av. om någon skulle göra en kontrollenhet med bara en massa mod-hjul skulle jag vara i himmelriket. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.