Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ved hjelp av 2MIDI har jeg konvertert en XM (FastTracker) fil til MIDI. I FastTracker er tempoet satt til 125 BPM, men det er programmert inn manuell shuffle som gjør at låta egentlig går i 93,75 BPM... altså 25% saktere enn 125 BPM.

Resultatet blir at jeg må spille av MIDI-filen i 125 BPM for at det skal låte som 93,75 BPM.

Jeg ønsker å redigere MIDI-filen, men det nesten mulig når tempoet ikke stemmer overens med seqenceren.

Hvordan kan jeg komprimere alle notene og automasjonssporene ned til nøyaktig 75% av orignal lengde?

Jeg har jo forsøkt i Reason, Live og SX3.

I Reason gikk det *nesten*. Der skalerte jeg tempoet på all MIDI-date opp med 133%, men egentlig skal jeg ha 133,33333333(osv-osv) %. Det går jo selvfølglig ikke ann i Reason. :rolleyes:

I Ableton Live er det jo lett å endre tempet på MIDI klipp med god presisjon. Problemet her er at automasjonskurvene forblir urørt 😮

I SX3 finnest det et "Time Warp" verktøy. Der kan man klikke å dra i event-blokker (både MIDI og audio) for å skalere dem. Problemet her er at man på prøve å feile manuelt, pluss det er tilsammen over 65000 events å håndtere, noe som blir litt for intensivt for min gamle dual 600Mhz.

Slik jeg ser det, er Live den beste muligheten. Men, med min begrensede erfaring med Live, ser jeg ingen måte å skalere automasjonskurvene sammen med notene 😄

Så... kanskje en av dere har hvert borti noe lignende?

/Joachim

Annons
Postat
Resultatet blir at jeg må spille av MIDI-filen i 125 BPM for at det skal låte som 93,75 BPM.

Ujujuj, låter inte som det är värt allt slit att justera din MIDI-fil...

Går nästan snabbare att programmera in MIDI-spåren från scratch 🙂

Postat

Hmm..

Vet inte om det här fungerar...

Men ändra tempot till 125 i Fasttracker. Konvertera om till midi pånytt.. Och sänk tempot sedan?

Postat

Kan det inte vara så att du ändrat på "speed" i Fasttracker?

BPM:en kan ju ligga på 125 i fasttracker, men om man ändrar på "speed" kontrollen så ändras ju tempot till de saktare och man höjer det värdet.

Har för mig att 6 är standardvärdet.

Postat
Kan det inte vara så att du ändrat på "speed" i Fasttracker?

BPM:en kan ju ligga på 125 i fasttracker, men om man ändrar på "speed" kontrollen så ändras ju tempot till de saktare och man höjer det värdet.

Har för mig att 6 är standardvärdet.

Ja, det er riktig det "brojd" sier. I XM-filen er tempoet 125bpm, det er derfor den må spilles av i det tempoet for at det skal låte som 93,75 bpm. Men, speed er programmert til å endre seg gjennom hele låten (6, 5, 3, 2, 6, 5, 3, 2 osv...) for å oppnå en pattern shuffle effekt.

Hvis du har FastTracker eller Skale Tracker kan du jo laste ned låta selv her:

Radix - Gone Fishing

Jeg er enig med deg Vectro. Å lage MIDI-fila fra scratch er nok enklere i dette tilfellet.

Visst det er noen av dere som er flink med Ableton Live, kan det hende at akkurat du vet hvordan man "warper" automasjonskurvene sammen med notene?

Takk for respons skal dere ha uansett 😳

/Joachim

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.