Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Sitter framför pcn hemma och leker lite med diverse program.

Skulle vara tacksam om man kunde få tips på lite saker...

Studiolurar som man orkar ha på sig i ett par timmar Prisklass: 1-2 lök?

Slutna eller öppna? Spelar det någon roll egentligen?

Billig och bra mikrofon som funkar att sjunga i?

Allt ska in i ett ljudkort, har dock ingen aning om hur det fungerar. Kan man tex plugga in en mikrofon direkt i ett internt kort med bra resultat? Vad finns det för alternativ? 🙁

Vill ha det så smidigt och lätt som möjligt dvs inge plast som tar plats.

Den enklaste lösningen?

Tacksam för svar!!!! / wille :rolleyes:

Redigerat av reksalad
Annons
Postat

ehe.. Du borde nog söka lite på de här grejerna du frågar efter.. :rolleyes:

Det finns massor och stora trådar om ljudkort, lurar, mikrofoner m m.. Det är så brett. Titta omkring och bilda dig en uppfattning. Alternativt, gå till din musikaffär och be om råd. 🙁

//smulan

Postat (redigerat)

Använd sökfunktionen uppe till höger för att hitta massvis med trådar - men här är några tanka om det till att börja med...:

När det gäller micar, så rekommenderar jag dig att kvista över till min testsite och lyssna och jämföra. Kan ta en stund, eftersom det finns 74 olika modeller för stunden... 🙁:rolleyes:

Jag rekommenderar gärna - med gott samvete - den billiga Studio Projects B1, som också vann tidningen Studios test nyligen. Glöm inte att du behöver puffskydd och en micpreamp eller mixer för att spänningsmata micen.

Att koppla in en mic direkt in i ett standard-ljudkorts micingång går att göra om det är en dynamisk mic (alltså inte en kondensatormic, som B1 som jag nämnde innan), men det är inte att rekommendera, eftersom micingången garanterat är den sämsta delen i ett sådant ljudkort. Kopplar du micen via en micpreamp till en line-ingång, så blir det betydligt bättre ljud, även med ett skräp-ljudkort... Ett riktigt ljudkort är dock alltid att föredra om det ska fungera så bra och smidigt som möjligt.

Lurarna kan du exempelvis läsa lite om mina egna omdömen, på mitt recensionsforum.

När du spelar in sång, så är det en fördel med slutna lurar, eftersom lyssningen annars kommer att läcka in i micen - men om man ska nödfallsmixa eller lyssna längre tid i kontrollrummet, är öppna lurar att föredra...

Redigerat av Claes
Postat (redigerat)

Och om du ändå ska köpa mikpreamp, hörlursförstärkare (alternativt mixer) och ljudkort kan det vara värt att kika på ett ljudkort som har allt inbyggt från början eftersom du vill ha en smidig lösning.

Det ville jag också och köpte därför ett Presonus Firebox som uppfyller mina behov med en arrogant klackspark. 😄

Edit: Lägger till lite bilder också, nu vaknar försäljaren inom mig. Och då säljer jag inte ens nåt. 😄

fireboxangle400.jpg

fireboxfront.jpg

fireboxrear.jpg

Och om det inte alls är intressant så har jag iaf dödat några minuter och tagit mycket plats i tråden. Och DET, det är meningen med livet. 😄

Redigerat av Jocke
Postat

En sol klar mic är Studio Projekt B1 1000 kr ink puff skydd och shockmounth.

Hörlurar så har jag ingen arning faktist.

Men om du säker ett ljhudkort så har jag ett waveTerminal 192 L ink midi kort att sälja 1000 kr. ord pris 2000 mer info finns på jam.se

Men skicka ett Pm till mig om du är intresserad

Men sen kan man ju köpa yamaha 01x och då får du digital mxer/ljdkort, midi interface allt i ett men den kostar 11000 på Thoman.de

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Hörlurarna du ska ha heter SENNHEISER och inget annat! Köper du ett par för mellan 1500-2000 kr så får du kanonkvalitet! Försäkra dig om att de är slutna.

Vet inte riktigt vad för nummer modellerna besitter. Heter de Reference så le.

Mikrofonen du ska välja kan heta en massa olika, men den är helst en kondensatormikrofon i prisklassen över 1000 kr. Gärna med rör. Gärna stormembranare om du vill sjunga också. XLM? Röde? Shure? Sony?

Ljudkort kan vara E-MU PCI internt eller PCMCIA externt, PROSENUS FIREBOX Firewire externt eller eventuellt ett M-AUDIO 1814 Firewire externt.

😄

:musik

Postat

Tack för alla svar!!

Jag tror det blir en Sennheiser HD 280 lur och en Studio Projects B1 😛

Men ljudkortet... Arghh.. Om jag tex köper en Presonus Firebox, pluggar ja in den i firewireporten på datorn och sparar mitt sunkkort som redan sitter i och kör dubbelt? Eller sliter jag ut den och trycker ner den i sopnerkastet?

Förstår inte riktigt hur externa ljudkort fungerar...

Datorn jag skall använda allt på fungerar också som en vanlig hemma-pc, och det spelas hejvillt likaså tittas på film! Går det ihop?

Jääääätteglad för svaren, verkligen!!! /wille 🙂

Postat (redigerat)

Ja, att avinstallera det gamla ljudkortet grundligt och sen göra dig av med det är en bra lösning oavsett om du väljer ett internt eller externt kort.

Det sägs att olika Firewire-kretsar är olika bra chipset från Texas Instruments har gott rykte. Så om du väljer ett FW-kort och det inte funkar exakt som du vill kan du ju prova med ett med TI-chipset t.ex.

Kolla den här tråden.

Jag använder min dator precis som du och har inga problem.

Redigerat av Jocke

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.