Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Stinkey (oregistrerad)
Postat

Ett polsk band från Krakow som heter Kroke ( Krakow på jiddish) måste du kolla upp. Dom är enligt min mening bäst inom denna genre. 🙂

Postat

det var precis av kroke som jag blev intresserad, hitta dock bara deras material på polska sidor som var skitdyra.. nåja, fortsätter leta. och det är precis den vemodigheten och kanske lite mer som jag är ute efter.

Postat

Ah, tack! 🙂

1998 gick jag en kurs i musikskapande i Umeå och då kom ett polskt klezmerband och spelade för oss.

-En helt magisk konsert, och jag har nu länge funderat på vad de hette och om man kunde hitta nån skiva med dom nånstans.

Jag är ju fortfarande inte säker på att det är rätt band, men sättningen skulle va ganska ovanlig för att va klezmer (fiol, ståbas och dragspel) och det stämmer ju iallafall... Men, jo!!, efter lite mer yahooande så ser jag att det är rätt grupp!! 🙂 :)

Skiva verkar förresten gå att få tag på via bl.a. amazon.com...

Stinkey (oregistrerad)
Postat

Det finns åtta plattor med Kroke, utgivna mella n96 och 04. Själv har jag bara Trio, den första, The sounds of the vanishing world, den fjärde och Time, den femte.

Hemsidan är mest på polska, men där finns länk till fösäljningsställen, på tyska. 14,99 Euro tar de. Men jag har tidigare handlat billigt från en site i Hong Kong, ca 70 spänn för fullpris CD. Jag återkommer när jag hittar deras adress igen. Bortslarvad!

Postat

har en skiva med ett gäng som kallar sig The Kletzmorim som är grym. Grand recordings 76-78 tror jag plattan heter.

Sen är ju the klezmatics kalasbra!

Postat

Filmen "svart katt vit katt", kommer inte ihåg vad killen heter men kolla in soundtracken till hans filmer. Förvörigt en riktigt rolig rulle.

Cheers!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.