Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena!

jag har trocklat med mitt hemmabygge till studio från och till i snart ett halvår utan att få det att fungera.

Problem:

Jag installerade ljudkort och allting utan problem, det fungerade utmärkt i ungefär en vecka, men sen började problemen. helt plötsligt kom det bara brus ur högtalarna/hörlurarna. vi tänkte att det var fel på Pci-sloten och flyttade ljudkortet till en ny slot/sockel och installerade om på nytt. det fungerade igen!!

Men efter några dagar uppkom samma problem igen, dvs inget ljud och massa brus...

Enda gången man upplever olikheter i brusandet är när man använder hårdvara som tex när man flyttar musen eller öppnar cdspelaren. Vad kan felet vara?? Någon som kan sånt här så skulle jag bli väldigt tacksam för svar!

(Hårdvara:

*en ny dator med bra prestanda

*nyinköpt ljudkort: "Maya44 MKII" som "skulle fungera bra med vårt *mixerbord": ALTO (6-channel mixing console), tror det är den simplaste modellen från ALTO

*ljudspelare: högtalare till stereon som vi har kopplat via kabel från mixern (har både från mixern till datorn och från mixern till högtalarna). vanliga datorhögtalare kopplade via adapter in i mixern. vanliga hörlurar, också kopplade via adapter i mixern.)

MVH /Axel

Annons
Postat

Pröva med att slå av Plug and Play i BIOS. Kan ju vara som så att det är nån krock med IRQ etc.. Det bör du kunna se om du högerklickar på "Den här datonr" och väljer egenskaper samt fliken "Maskinvara" och klickar på knappen enhetshanteraren.

Efter att du fått datorn fungerande så kan du faktiskt slå av Plug and Play.. Men då känner inte datorn av då du kopplar in nya prylar som t.ex USB minnen. Flyttbara hårddiskar etc. Just PnP kan ge problem eftersom det tilldelar nya enheter IRQ-adresser som kan kollidera med ditt ljudkort.

Postat

tack, ska testa! (jag glömde nämna att jag har ett inbyggt ljudkort innan dess, som jag antog slogs av automatiskt... det kan ju vara det som krånglar också?)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.