Jump to content
Annons

Behöver hjälp me bastrumman

Recommended Posts

MtlMacke (oregistrerad)
Postat

min baskagge låter halvsladdrigt även om den är stämd och lagom spänd..skinnen är typ nya och jag vill inte spänna mer för jag är rädd att dom går sönder o så låter de inte bra heller 😄 ska ja skaffa en redig dämp kudde som ligger emot lite för ja vill inte få de as tyst.. 😛

Annons
Postat

Vilket skinn är det som låter sladdrigt?? Batter eller reso??

Hur kan du stämma så lågt att det är sladdrigt. Har du det så sladdrigt som du menar så är det stor risk att det går isönder. Hur pass nya är skinnen? Är dom spelade på mycket? Att dämpa dem med kudde är ingen bra idee för dom är fortfarande lika sladriga då och risken är stor att du pajjar skinnen. Ge mer info så hjälper jag gärna till 😛

MtlMacke (oregistrerad)
Postat

hehe:P ne den e inte så lös så att den sladdrar o den är spänd fast jag vill inte spänna den för mycket.. de låter lika dant fast ljusare.. men ja vet inte va felet är. e noob på detta..hehe

MtlMacke (oregistrerad)
Postat

attacken..(om de e de direkt när man slår:P)

Postat

Förstår inte riktigt vad du menar. När du slår till bastrumman försök att se vilket skinn som är sladdrigt eller som låter dåligt. Vill du ha ett fett ljud så ska reso skinnet vara lösare än batter (det du slår på) skinnet. Trumskinn kan spännas ganska hårt innan de går isönder. har du hål i reso skinnet? Om inte kan du alltid göra ett i kanten. Kolla på ett Evans EQ3 så förstår du hur hålet ska sitta.

MtlMacke (oregistrerad)
Postat

okejj.. tack nu förstår ja!!

Postat

Tjena grabbar, ursäkta om jag kommer och lägger mig i, men att göra ett hål i kaggen är totalt onödigt ifall man inte ska spela in i studio, ljudet är oftast bättre.

Men jag säger inte att du inte ska göra hål i reso skinnet, det är upp till var och en.

Men efter 30 års erfarenhet så tycker jag personligen inte om det.

Postat

Själv tycker jag man får ett mer dovt ljud när man gör det. Han måste ju spänna reso skinnet om det nu var det. Och då kan det blir för dämpat utan hål anser jag. Fast med 11 år i bagaget kanske man inte har mycket att säga till om 😉

Men det verkade som att han snackade om att batter var löst och då återstår bara att spänna upp batter skinnet så det inte är sladdrigt och försöka därifrån. Kanske har du pajjat skinnet genom att stämma dåligt? Tänk på att stämma jämnt och att sätta skinnen innan! 😉

Införskaffade precis EQ3 Batter och Reso. Måste säga att de låter så jääävla gött ihopa.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.