Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har en fundering angående Pentium 4 processor jämfört med Pentium M.

I ett tidigare nummer av Studio (nr 1 2005) ställs frågan "Håller din dator måttet?" I artikeln står det att en Pentium M med klockfrekvens 1,6 G kan prestandamässigt jämföras med en Pentium 4 på 2,8 G dock att M har lägre klockfrekvens. Som nybliven ägare till en bärbar med M processor Centrino 1,7 G så märker jag i alla fall stor skillnad mot min stationära (Pentium 4 2,66 G).

Skillnaden består i att t ex Albino 2 mjukvarusynt belastar CPU:n betydligt mer på den bärbara. Crystal mjukvarusynt går knappt att köra utan knäppningar etc. Ska det vara så? Kan det ha med det integrerade ljudkortet på den bärbara att göra? Skulle det lösa sig med ett externt? Jag har fått för mig att ett externt ljudkort belastar CPU:n än mer. Jag har den bärbara på öppet köp och för närvarande går det så knackigt att jag överväger att lämna tillbaka den.

Är det någon därute som vet? Jag kör FL studio som sequencer.

Annons
Postat (redigerat)

Det känns inte helt rättvist att jämföra prestandan hos en bärbar och en stationär dator, vilket Studio förmodligen inte gör i sin artikel.

Angånde knäppningarna så kan du testa att installera ASIO4ALL och se om det blir någon skillnad.

Redigerat av speed-focus
Postat

Det stod i alla fall så i Studio, men jag är medveten om att det är en "sanning" att man inte kan jämföra bärbart med stationärt. Men det skulle i mitt fall betyda att en ny bärbar med hyfsade prestanda inte kan användas till enkel musikproduktion och det verkar konstigt. Mina alster är inte särskilt invecklade...

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Jag har aldrig hört talas om att man skulle kunna göra musik med laptopens inbyggda ljudkrets. Det låter fantastiskt konstigt! Jag har också hört att en Pantium 4 på 2.8 kan motsvaras an en Pentium M på 1.6. Men det beror på vart du går. PÅ OnOff säger de så i alla fall, och att en Centrino är en helt annan sak

än en Pentium M.

😛

:musik

Redigerat av musik
Postat

Centrino är väl ingen processor utan en teknologi som man använder i PentiumM processorer.eller nåt sånt, tror jag i allefall.

Postat

Centrino är väl utvecklingen av Northwood familjen, d.v.s. de stationära P4 processorerna? Pentium-M bygger om jag minns rätt på en helt annan processorkärna.

/Majken

Postat

Centrino betyder att datorn har Intel Pentium M-processor, Intel-chipset och Intel-kretsar för trådlöst näverk och är väl mest en marknadsföringploj från Intel.

Postat

Ahh, det är ju för tusan Celeron den andra varianten heter. Huj vilka jobbiga namn man alltid lyckas döpa processorfamiljer till.

/Majken

Postat

Tack för svar! Jag fick dock inte klart för mig om problemet är relaterat till det taskiga ljudkortet eller den eventuellt mindre kraftfulla CPU:n. Frost kör ju med M-processor så den är väl inte helt kass.

Nå... eventuellt är det Albino 2 som inte trivs med M-processor och eller ljudkortet. Andra program funkar bättre om än inte lika bra som med Pentium 4.

Hmm... det var svårt det här

Postat

Tillägg till ovanstående:

Kan det ha något med den långsammare hårddisken att göra? Men Albino är ju en mjukvarusynt och inte en samplare. Jaja, håhåjaja

Postat

Jag är väldigt nöjd med min PentiumM 1,8.Den drar klart mindre CPU när jag kör mina Cakewalk Sonar projekt jämfört med min stationära P4 dator.

Postat

Åter igen, som någon påpekade, har du provat att ladda ner Asio4all-drivrutinerna? Jag har en lite billigare laptop från Dell (Pavillion ZV5421), den har en Athlon XP-M 3000+ processor. Efter att ha installerat Asio4all-drivrutinerna så gick det faktiskt att få ner latecyn såpass mycket att man kunde spela gitarr med min favorit-VST-plugg GuitarSuite (annat än de 700 ms latency man hade med orginal-drivisarna... 😄). Vet i och för sig inte hur det påverkar processorn när det gäller mjukvaru-syntar, men det är nog dumt att inte köra dom i a f! http://www.asio4all.com

• 5 veckor senare...
Postat

Har haft semester och inte kunnat läsa forumet förrän nu. Tack för kommentarer och tips. Jag behöll datorn trots att jag inte är riktigt nöjd med CPU-belastningen. Ska i alla fall ladda ner asio-rutiner enligt ovan snarast!

Postat

Några snabba punkter. Jag är ingen expert så det blir nog fel både här och där.

-- ram-minnets storlek. Kör man en sampler så går det fortare om grejerna får plats i RAM. Det verkar finnas en gräns, går man under den så går det mycket långsammare.

-- ram-minnets hastighet. Vanligen går FSB (Front Side Buss) på bärbara långsammare än på "bättre" fasta. Minnena är helt enkelt långsammare.

-- delat ram-minne och video-minne. Nästan alla bärbara delar ram-minne mellan processorn och videokretsarna. De flesta fasta har ett separat videokort med eget ram-minne. Det här gör att ram-minnet går långsammare på den bärbara.

-- hur fort hårddisken snurrar. En del bärbara har en hårddisk på 4.200 varv, det vanlig på fasta är 5.400 eller 7.200. Inte så himla stor skillnad.

Andra problem kan vara

-- massa konstiga förinstallerade program som krockar med varandra. Antivirus och multimediaprogram och bildhantering och videohantering och så vidare i en enda salig röra kan vara förinstallerade. Inte riktigt ett recept på bra prestanda.

Men största enskilda posten brukar vara att det interna ljudkortets drivrutiner är rena rama katastrofen. Byt direkt till nya drivrutiner (Asio4all) eller kör ett extern USB eller Firewire kort.

En sån bärbara du beskriver borde du kunna använda till massa ljudproduktion.

Gunnar

Postat

Än en gång: tack för hjälp och jag får väl ställa mig i SKAMvrån. Efter att ha läst någon annan tråd på forumet provade jag att ställa om energisparläget på den bärbara till "alltid på". Och simsalabim - Reaktor 4 som innan låg på CPU-användning runt 25% kom ner till 7% (med m-audio firewire). Jag är sedan igår kväll mycket nöjd ägare av laptop. Visserligen går fläkten hela tiden men det kan jag stå ut med.

Nu väntar jag på nästa teknikproblem att fnula på... aldrig blir man ju helt nöjd med allting för alltid.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.