EEL (oregistrerad) Postat 30 mars 2004 Postat 30 mars 2004 (redigerat) Tja! Jag har ett litet problem nån gärna fär hjälpa mej att bena ut... Jag hör inte mej själv när jag spelar in i Cubase(sx2). Det blir shysst inspelat men det e rätt jobbigt att inte höra vad man sjunger i lurarna medans man spelar in. Tror att felet ligger i cubase nånstans för jag har kollat bland ljudinställningarna i datorn och programvaran till ljudkortet och dom verkar vara i sin ordning. Nån som har en aning om vad det e för fel? Kör med ett Creative Audigy 2 kort "by the way" (Vet att det e värdelöst men jag har inte haft råd att byta upp mej än). Redigerat 30 mars 2004 av EEL
Pluffo Postat 30 mars 2004 Postat 30 mars 2004 Vågar men ens fråga om du har aktiverat "monitor" på det aktuella spåret eller blir du förolämpad då? 😉
lyxma Postat 31 mars 2004 Postat 31 mars 2004 Alltså kan nån förklara för mig hur det går till med lyssning. Jag börjar med ett mixerbord där jag har mickar inkopplade. In i Audiophile 2496. Ut från ljudkortet till min stereo (har inte köpt monitorer än). Om jag stoppar in hörlurarna i stereon hör jag ju det jag har spelat in men hör inte mig själv under inspelningen (även om monitorknappen är intryckt). Om jag kopplar in hörlurarna i mixerbordet hör jag mig själv men då hör jag ju förstås inte klicket som går ut i stereon. Hur ska man göra?
robertkr (oregistrerad) Postat 6 april 2004 Postat 6 april 2004 (redigerat) Jag har en behringer 602 mixer,+audiophile 2496 ljudkort +sblive ljudkort Så här gör jag: - hörlurar i 'phones' uttaget på mixer - mikrofon in i mic (t.ex. kanal1) på mixer - från '2496 ut', till mixerns 'tape in' - från mixerns 'aux send' till '2496 in' - knappen '2TK to MIX' intryckt - kanal1 aux ratt måste jag skruva på (så att en del av mic signalen sänds till 'aux send' nu kan jag: - reglera mic-en med kanal 1 reglage. t.ex. volym,eq - reglera nivån på det jag hör i lurarna (tapein + mic) med 'phones' ratten mjukvarumässigt gör jag: - styr min reason output till DX M AUDIO DELTA AP 1/2. I reason har jag det som jag vill lägga på sång till. - startar upp sound forge (eller något annat ljudinspelningsprogram) och ser till att den hämtar sin input från 2496. Sen är det bara att sjunga.... 🙁 Redigerat 6 april 2004 av robertkr
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.