Jump to content
Annons

pirayan

Recommended Posts

Tjenare =]

igår fyllde jag år och fick Cubase,Maya44 MKII (ljudkort) och JJ Labs mic.

men jag kan inte få det att fungera..

jag har installerat ljudkortet, men det går inte att spela in och jag har pluggat in micen i ljudkortet!

nån som kanske vet vad problemet är eller har haft samma grej, eller tror sej kunna hjälpa mej

tack på förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Börja med att försöka lista ut var i kedjan det krånglar:

*Får du ljud in i datorn om du kopplar in nåt annat än din nya mikrofon i ljudkortet?

*Får du ljud in i Cubase om du kopplar in nåt annat än din nya mikrofon i ljudkortet?

Då får du reda på om det är ljudkortet, några inställningar i Cubase eller mikrofonen som krånglar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten, vad är det för mikrofon? Är det en kondensatormikrofon som kräver fantommatning som du har kopplat in direkt i ljudkortet? Då är det förmodligen det som är problemet. Maya44 ser inte ut att ha någon inbyggd mikrofonpreamp.

Redigerat av mornel
Link to comment
Dela på andra sajter

det här e mitt ljudkort:

AudioTrak Maya 44 Mk II. Det bekymmersfria Mayakortet i Mk II version. 4 in 4 ut analogt med stereo-tele-anslutningar, 1 & 2 dubblar som en balanserad mikingång med mikpreamp med ställbar gain och t o m 12V fantommatning - räcker till de flesta mikar. Inbyggd hörlursförstärkare. S/PDIF ut med både optisk och coax anslutning. Kortet låter väldigt bra och stöder 22, 32, 44.1, 48, 88.2 & 96KHz samplingsfrekvens, 16 och 24-bit. Fantastiskt bra drivrutiner (i princip samma som till ESI WaveTerminal korten med bl a DirectWire. Kortet har ultralåg latency plus direct monitoring - dvs du lyssnar i realtid på ingångarna när du spelar in och slipper irriterande ekoeffekter.

det här e min Mic:

JJlabs C010B stormembransmikrofon - nästan samma mikrofon som många andra fina märken säljer betydligt dyrare med sin logga. Egen import. Pris inkl fjädrande mikhållare, sk Shockmount. Du lär fortfarande inte hitta någon bättre stormembrans kondensatormik för dom här pengarna gissar vi! En extra finess är att den har en omkopplare för bass-cut under kåpan - nyttigt när man inte vill ha så bullrig bas från t ex en akustisk gitarr.

info:

Tillverkarens specifikation:

Typ: Äkta kondensatormikrofon med 1-tums enkelmembran och FET förförstärkare

Karaktäristik Kardioid

Känslighet 12mv/Pa=-38dB(0dB=1v/Pa)

Frekvensomfång 30-16000Hz

Högpassfilter 120Hz -6dB

Impedans: <=200 Ohm

Rekommenderad lastimpedans >=1000 Ohm

Max spl för 1%THD @1000Hz 130 dB

Equivalent Noise level IEC 268-4(A Weighted)20dB-A

S/N Ratio Re 1Pa: 76 dB

Fantommatning +48 V (fast det funkar fint med 12V också)

Strömförbrukning <3 mA

Anslutning 3-pin XLR

Storlek 50.5x190mm (DxH)

Nettovikt 500 g

Link to comment
Dela på andra sajter

Då borde det ju funka, se bara till att slå på fantommatningen på ljudkortet.

Har iofs hört att även om vissa mickar som egentligen kräver 48V fantommatning funkar med 12V, så blir kvaliteten på det man spelar in sämre, så om jag vore som du skulle jag nog försöka låna hem en riktig preamp eller ett mixerbord och testa om det blir bättre...

Testa också så att ljudkortet funkar på andra sätt (precis som mornel redan sagt). Kan du få in andra ljud i Cubase? Kan du få ut ljud?

Edit: Det är förresten mycket lättare att få hjälp om du skriver en tydligare rubrik! Som det är nu var det bara ren sysslobrist som gjorde att jag klickade på den här tråden, jag brukar annars skippa trådar som inte har nån tydlig rubrik.

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kanske är galen, men hur kopplar du in mikrofonen om ljudkortet bara har teleingångar?

Men äsch, som sagt, koppla in vad som helst och se om du får ljud så att du kan utesluta att det är mikrofonkopplingen som inte fungerar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kanske är galen, men hur kopplar du in mikrofonen om ljudkortet bara har teleingångar?

Hah, bra fråga!! 😄

Men det måste ju finnas nån sorts adapter (stereotele->XLR-hona) med i paketet eftersom det står att ingång 1 och 2 fungerar som en mikförstärkare med fantommatning.

Men vad har du för nån sladd förresten? För att fantommatningen ska funka måste man ju använda en XLR-XLR-kabel.

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...