Jump to content
Annons

mickrofongrej?

evilpimmi

Recommended Posts

Annons

Skulle också misstänka puffskydd.

Det finns sådana både i tyg (typ nylonstrumpor) och i metall. Någon dag när andan faller på så ska jag göra någon testinspelning och kolla om det är någon skillnad mellan dem... 😄

Om du ska köpa ett puffskydd, så se till att inte bli lurad att köpa ett skumskydd som träs över micen. Somliga kallar dem för puffskydd också - men det är fel, eftersom skumskydden är vindskydd som är menade att användas utomhus och skydda mot vindljud. Skumskyddet dämpar diskanten ganska ordentligt...

Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
Vilket puff skydd e bäst? dem i metall ?

Det heter puffskydd. Kolla i Classes svar så får du en liten aning om svaret på din fråga.

Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
Fördelen med de i metall är att de går att diska om de blir sunkiga.

:rolleyes:

Dela på andra sajter

Om man inte använder sig av en stålborste är jag rätt

säker på att en tvätt av ett ickemetallskydd går ganska

fint också. [Räkna in en viss torktid]

:rolleyes:

Dela på andra sajter

😎

Självklart, men du diskar det ju inte. Du måste tvätta det. Var ju det jag sa! 😛🙂

Dela på andra sajter

Vilket puff skydd e bäst? dem i metall ?

Alltså - jag tvivlar på att det är någon nämnvärd ljudmässigt skillnad, men jag får väl se någon dag när jag har en stund över...

Jag har alltid kört med tygmodellen och det har fungerat utmärkt.

En sak som skulle kunna vara en nackdel (åtminstone teoretiskt), är att det möjligen kan uppstå resonanser i metallvarianterna, eftersom det ju är ett hårt material som skulle kunna reagera på vissa frekvenser, men jag tvivlar på det...

Dela på andra sajter

Nu är vi kanske inne på hårklyverier - men intressant i alla fall...

Om jag har fattat det rätt så anses konstruktionen av skyddsnätet runt kapseln på t ex stormembransmikrofoner som en faktor i mikrofonens funktion, alltså hur den låter. Att då misstänka att konstruktionen av puffskyddet - som ju är ett liknande "hinder" i vägen för ljudet - också skulle påverka ljudet i liknande omfattning torde väl inte vara helt orealistiskt?

Claes teori om resonans i metallgallret kan vara en faktor. Men också kanske att metallgallret i ett puffskydd av metall är mera grovmaskigt och därmed kan tänkas påverka ljudet i mindre utsträckning än ett av textil? Helt analogt med att ett puff/vindskydd av skumplast påverkar ljudet i negativ riktning genom att bland annat skära diskant?

Redigerat av Violiner
Dela på andra sajter

Du får inte komma med sådana resonemang. 😉😉

Nu känner jag ju att jag MÅSTE kolla hur det verkligen ligger till... 🙂🙂

Får se om tiden räcker till under den kommande helgen. Det är bra timing just nu, eftersom jag har några olika modeller hemma; En gammal tygmodell som jag har haft länge, nya runda modeller från GoldenAge (både tyg och metall) - och ny ganska tuff, trekantig metallvariant från Studio Projects - och så självklart Babybottle's egen specialmodell (som är i ganska finmaskig metall).

Min referensmic som kommer att användas, är förstås Babybottle, eftersom den är så j-a bra (åtminstone de som kommer från perioden innan Kinatillverkningen började...). 😎

Dela på andra sajter

Spännande! Jag har för mig att jag läste ganska nyligen i jag tror det var Sound on Sound nånting om att den klassiska strumbyxe-varianten hade mindre inverkan på ljudet än metallditon, eller var det tvärtom.. Eller var det ingen skillnad alls? Hmm. Det låter minst sannolikt. Du får helt enkelt testa, Claes!

Dela på andra sajter

Du får inte komma med sådana resonemang. 🙂😄

Nu känner jag ju att jag MÅSTE kolla hur det verkligen ligger till... 😉😆

Får se om tiden räcker till under den kommande helgen. Det är bra timing just nu, eftersom jag har några olika modeller hemma; En gammal tygmodell som jag har haft länge, nya runda modeller från GoldenAge (både tyg och metall) - och ny ganska tuff, trekantig metallvariant från Studio Projects - och så självklart Babybottle's egen specialmodell (som är i ganska finmaskig metall).

Min referensmic som kommer att användas, är förstås Babybottle, eftersom den är så j-a bra (åtminstone de som kommer från perioden innan Kinatillverkningen började...). 😎

😆 Vilken tur att jag räddade helgen åt dig. Vi skall åka ut i båten och sover över där (om aftonbladets vädersite håller vad de lovar). Så jag skall tänka på dig när jag tar en drink i kvällssolen på akterdäck och njuter av solnedgången och tystnaden....

Dela på andra sajter

Självklart, men du diskar det ju inte. Du måste tvätta det. Var ju det jag sa!

aaahhhh, DOH!

Ibland är fingrarna för snabba för hjärnans kapacitet.

Fingrarna styrs iof också från hjärnan, men inte riktigt

på samma responstid, samt att det är..

Ja ni hajjar.

😄

Dela på andra sajter

Du får inte komma med sådana resonemang. 😠:rolleyes:

Nu känner jag ju att jag MÅSTE kolla hur det verkligen ligger till... 😉😆

lova att testa no-budget-varianten "hembockadståltrådodamstrumpa" oxå🙂

/Bengan

Hej Neko; damstrumpan kan man ju alltid slänga o ta en ny...

Dela på andra sajter

lova att testa no-budget-varianten "hembockadståltrådodamstrumpa" oxå😆

/Bengan

Jaaa.. En sån har jag använt många gånger och den funkar perfekt för mig.. Bara det att sambon brukar bli lite smått retlig över vart hennes ena strumpa tar vägen hela tiden. 😠 Jag brukar skylla på tvättmaskinen :rolleyes:

Men du Claes... För att ytterligare krånga till din helg. Testa penntricket också vet jag.. Du vet.. Tejpa fast en blyertspenna på micken som ska klyva luftströmmen. 😉

Dela på andra sajter

lova att testa no-budget-varianten "hembockadståltrådodamstrumpa" oxå🙂

/Bengan

Jaaa.. En sån har jag använt många gånger och den funkar perfekt för mig.. Bara det att sambon brukar bli lite smått retlig över vart hennes ena strumpa tar vägen hela tiden. 😉 Jag brukar skylla på tvättmaskinen 😛

Men du Claes... För att ytterligare krånga till din helg. Testa penntricket också vet jag.. Du vet.. Tejpa fast en blyertspenna på micken som ska klyva luftströmmen. 🙂

Det tänkte jag inte på, men det är en bra idé att ta raggarlösningen med pennan också - men att pilla ihop snikmodellen med stråltråd och strumpa hoppar jag nog över. Det är för mycket krångel - och så blir det väl inga glada miner från min bättre hälft heller... 🙁😮 Hon sjunger ju liksom också - så det är lite svårt att smyga med det... 🙁

Dela på andra sajter

😎

Självklart, men du diskar det ju inte. Du måste tvätta det. Var ju det jag sa! 🙁:rolleyes:

Jag har diskat nylonpuffskydd i Studio Fredman; med diskmedel i diskhon... dock med händerna istället för diskborste, men det kändes ändå mer som disk än tvätt, hähähä.

Dela på andra sajter

😄

Om man diskar metallskydden - finns det inte risk att de rostar då - och påverkar det soundet i så fall...? Gåtorna hopar sig... 😄😄

Jag kommer troligen inte att hinna med detta puffskydds-test under denna helgen, utan siktar på nästa helg i stället, när jag påbörjar min välförtjänta (tycker jag i alla fall... 😄 ) semester.

Dela på andra sajter

Rock n roll (oregistrerad)
😄

Om man diskar metallskydden - finns det inte risk att de rostar då - och påverkar det soundet i så fall...? Gåtorna hopar sig... 😄😄

Jag kommer troligen inte att hinna med detta puffskydds-test under denna helgen, utan siktar på nästa helg i stället, när jag påbörjar min välförtjänta (tycker jag i alla fall... 😄 ) semester.

😄😄

OJ OJ . 😛

Sannolikheten att det här skydden är tillverkade av LACKAD PLÅT SOM ROSTAR ÄR MINDRE ÄN ATT DE ÄR AV ALUMINIUM SOM INTE ROSTAR...

Claes testa på bara......

HA HA HA HA 😛

Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Det bästa mikskyddet är att ha den i ett annat rum eller kanske i en stängd väska eller varför inte hos grannen?

Nej allvarligt talat: jag köpte två såna där runda med svartbetsad träram på Musikbörsen, kanske 15 cm i diameter och de har typ svart tunn strumpa över sig. Metallgängad och fäster den på mikstativet. Jag kör med mikstativ plus metallskena med två hål, ett i vardera änden. Sedan sätter jag en bult i vardera hålet underifrån och skruvar fast mik respektive puffskydd ovanifrån.

En väldigt bra variant är ju annars dem med svängbar hals (?) som du kan justera och sätta i exakt den vinkel du vill - för den sjungande pianisten eller trummisen kanske?

😄

:musik

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.