Jump to content
Annons

att sampla lÄtar


Impey

Recommended Posts

vad tycker ni om att folk samplar gamla lÄtar?

SjÀlv tycker jag det Àr okej om man klipper sönder dom och skapar egen melodi osv.

Men tar man samplingen bara rakt och kanske bara skiftar lite trummor dÄ tycker jag att det Àr felaktigt.

Att Äterskapa musiken pÄ ett annorlunda sÀtt tycker jag Àr bara bra.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

En sampling/cover skall vara en hyllning till originalet.

Huruvida man lyckas med denna hyllning eller inte Àr

lite svÄrt att avgöra. Om jag skulle fÄ för mig att göra

nÄgot av nÄgon annans musik ser jag det som en sjÀlv-

klarhet att fÄ ett okej frÄn artisten personligen.

'Visst, hon tjÀnar ju pengarna'

hmm, kÀnsligt/svÄrt Ànme.

NĂ€, jag tycker nog inte en technoversion av ett 60-tals-

mÀsterverk Àr okej. Visst, kanske roligt med en flaska

Rött i kroppen pÄ dansgolvet, men pÄ en radiostation?

Nje!

Tycker det Àr roligare om man kommer pÄ nÄgot sjÀlv.

:rolleyes:

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

HĂ„ller med Nelerion om att en sampling/cover skall vara en hyllning till orginalet...

Men nÀr jag hör alla dance och eurodisco versioner av gamla lÄtar som t.ex Poison av Alice Cooper eller nÄgon Gyllene Tider lÄt vill jag bara spy...

Tycker det stinker kommersiell dynga lÄng vÀg....

Verkar helt uppenbart att skivbolaget bara satsar pÄ att tjÀna pegar....

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Men gud, sampla pÄ bara. Jag skiter vÀl i om nÄn snor en bit ur en gammal lÄt för att göra sin nya, oavsett om den gamla Àr bÀttre eller sÀmre.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

nÀr man gör en cover sÄ tycker jag dels att den nya versionen ska lÄta annorlunda Àn originalet. Annars blir det bara lika fast sÀmre.

Sedan ska den göras bĂ€ttre/annorlunda, dĂ€rför behöver inte det vara en hyllning till originalartisten (beronde pĂ„ vem det Ă€r), det Ă€r bĂ€ttre och göra en dĂ„lig lĂ„t bra Ă€n en bra lĂ„t dĂ„ligt. 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Sno pÄ bara. Resultatet Àr det enda som rÀknas. Beck's musik bygger ju vÀldigt mycket pÄ samplingar, men mer utveckling Àn stöld. Eller sÄ Àr det lÀttare att överse med om resultatet blir bra?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Att sampla annans musik utan deras tillstÄnd Àr ju inte bara felaktigt, utan Àven olagligt.

Enligt mig Àr det ytterst sÀllan som det lyckas bli trevligt dÄ man samplar gamla lÄtar för att göra nÄgot "nytt", men att sampla ljud generellt för att bygga upp en spejsad ljudbild Àr en extremt spÀnnande teknik enligt undertecknad! ("ljud" dÄ som t ex ljudet av en humla som surrar mot fönsterrutan etc)

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

skilda kommentarer precis som jag trodde men roligt att lÀsa varför och varför inte.

Jag tycker speciellt att sampling inte spelar roll om man hÄller pÄ med hobby verksamhet, men skulle jag en dag slÀppa en skiva som folk skulle köpa pÄ riktig skiva osv skulle jag clera samplingarna.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag sÀger som Burroughs - leve tjuvarna!

Det finns ingen anledning att inte sampla hur mycket som helst fast det Àr ju aptrÄkigt om man gör nÄgot som bara lÄter som en urvattnad kopia av orginalet (typ dance rock mania skit), eller nÄgot som bara lÄter dÄligt (typ det mesta beck gjort), men överhuvudtaget tycker jag att det Àr omoraliskt att göra dÄlig musik. Britney Spears version av Satisfaction hade inte varit mer omoralisk om den hade innehÄllet samplingar och att nÄgon (förutom skivbolagen) kan ha klagomÄl pÄ kreativt anvÀndande av samplingar som Massive Attack eller Little Axe tex Àr bara dumt.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

vad kan hÀnda om man tar en sampling frÄn nÄgon?

Det beror vÀl pÄ vem du samplar.

Pugh Rogefeldt var bara glad nÀr han fick höra att DJ Shadow snott en bit av honom, medans Paul McCartney skulle stÀmma skiten ur den som samplade honom utan tillstÄnd.

Om han upptĂ€cker det. 😉

Risken för att bli upptÀckt i sÄdana hÀr sammanhang Àr ganska liten, inom dansmusiken brukar man sÀga att om lÄten troligtvis hamnar pÄ samlingsskivor eller letar sig in pÄ hitlistan, dÄ Àr det dags att cleara!

Om du blir upptÀckt med en icke clearad hitlÄt kan det bli dyrt.

Artister och upphovsmÀn pÄ bara lite lÀgre nivÄ Àn Macca sÀger förresten ÀndÄ alltid nej, eftersom inkomsterna för dom blir sÄ smÄ jÀmfört med besvÀret att licensiera.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Men om jag skulle ta en sampling frÄn en lÄt i detta forumet och lÀgga upp den hÀr ocksÄ vad skulle kunna hÀnda dÄ?

Är det nĂ„gon som har erfarenhet av att clera?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Men om jag skulle ta en sampling frÄn en lÄt i detta forumet och lÀgga upp den hÀr ocksÄ vad skulle kunna hÀnda dÄ?

Thimmie skulle sura, annars inget. 😉

Är det nĂ„gon som har erfarenhet av att clera?

Ja, jag har varit med om att köpa rÀttigheter till nÄgra grejer. Bland annat vet jag ett fall med en 4 takters sampling frÄn ett engelskt indieband - kostade £500 att anvÀnda till ett album som slÀpptes i hela vÀrlden, men det tror jag var extremt billigt.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Men om jag skulle ta en sampling frÄn en lÄt i detta forumet och lÀgga upp den hÀr ocksÄ vad skulle kunna hÀnda dÄ?

Thimmie skulle sura, annars inget. 🙂

Är det nĂ„gon som har erfarenhet av att clera?

Ja, jag har varit med om att köpa rÀttigheter till nÄgra grejer. Bland annat vet jag ett fall med en 4 takters sampling frÄn ett engelskt indieband - kostade £500 att anvÀnda till ett album som slÀpptes i hela vÀrlden, men det tror jag var extremt billigt.

Vem tror du jag tĂ€nkte sampla dĂ„ 😉

Intressant det dÀr med att cleara, eftersom jag vet de som slÀpper skivor och lÄtar som spelas pÄ p3, (slÀpp pÄ PPB) och egna etiketter som inte clearar vilket jag inte förstÄr att de "vÄgar". Skulle jag mot all förmodan lyckas göra en lÄt som ska spelar pÄ radio skulle jag nog vilja ha den clearad.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Thimmie skulle sura, annars inget. 🙂

Hahahaha! SĂ„ lĂ€nge man uppger upphovsmannen sĂ„ skiter jag i vilket! 😉😛🙂

NamnangivelserĂ€tten duvet... 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Är det nĂ„gon som har erfarenhet av att clera?

Ja, jag har varit med om att köpa rÀttigheter till nÄgra grejer. Bland annat vet jag ett fall med en 4 takters sampling frÄn ett engelskt indieband - kostade £500 att anvÀnda till ett album som slÀpptes i hela vÀrlden, men det tror jag var extremt billigt.

inga som bara nöjer sig med att ha med sitt namn som publicitet? utan alla vill ha betalt?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

inga som bara nöjer sig med att ha med sitt namn som publicitet? utan alla vill ha betalt?

Du kan ju frÄga dig om Diana Ross, eller vem det nu Àr, behöver publiciteten frÄn din platta?

Det finns ju en anledning till varför folk samplas.

Kort svar: nej, alla vill ha stÄlar.

Alla dom största bryr sig inte ens om stÄlarna, utan sÀger automatiskt blankt nej.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

inga som bara nöjer sig med att ha med sitt namn som publicitet?  utan alla vill ha betalt?

Du kan ju frÄga dig om Diana Ross, eller vem det nu Àr, behöver publiciteten frÄn din platta?

Det finns ju en anledning till varför folk samplas.

Kort svar: nej, alla vill ha stÄlar.

Alla dom största bryr sig inte ens om stÄlarna, utan sÀger automatiskt blankt nej.

MM jag tycker det Àr intressant att veta lite hur det brukar funka. Eftersom det Àr ju vÀldigt mÄnga som ÀndÄ samplar.

Inte för att jag nÄgonsin kommer upp pÄ de nivÄrena sÄ det kommer clearas osv.

Men vet ju flera duktiga hip-hop producenter som en dag sÀkert kommer spelas pÄ radio m.m

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...