Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Det finns jätte många olika kondensator microfoner som kostar mellan 1000 - 1500...

och det är vad jag har tänkt att lägga ut ungefär..

vilken ska jag då välja av alla dessa?

jag ska endast ha det till sång (rap)

jag har hört att studio projects b1 ska vara en prisvärd microfon..

vad är det för skillnda mellan den och mot project studio c1?

är det värt 800 kr mer?

jaja, tippsa på nu! behöver all hjäl jag kan få 😄

Tack på förhand / Brodin

Annons
Postat

Jag tycker faktiskt inte att C1 är lika bra som B1, eftersom C1 har en kraftigare diskanthöjning. I den prisklassen som du vill hålla dig, tycker jag inte att det finns något som slår B1 på fingrarna. Glöm inte puffskydd!

Har du en micpreamp eller mixer, så att du kan spänningsmata micen? En kondensatormic kräver nämligen 48V fantommatning...

Lyssna gärna på lite smakprov på olika micar på min testsite. 🙂

Postat

Köp en Studio Projects B1 jag har nyligen köpt den och det lilla jag hunnit spelat in med den är jag nöjd med i alla fall.

Postat

Okej.. Vad menas med en kraftigare diskanthöjning?

är det inte bara bra? :rolleyes:

och jo, ska köpa en preamp åxå 😆

Postat (redigerat)
Okej.. Vad menas med en kraftigare  diskanthöjning?

är det inte bara bra? 😮

och jo, ska köpa en preamp åxå 😎

Det beror på vad man gillar. Risken är att sibilanser blir förstärkta - och om man inte har mycket bas i rösten, så kan det låta tunt med en mic som har kraftigare diskanthöjning.

Det är förstås min personliga uppfattning och inte någon universell sanning. Du kanske gillar ljudet i C1 bättre än i B1... :rolleyes:

Lyssna på testsiten och jämför dem, så kan du få en idé om vad som skiljer.

EDIT:

Ska kanske förtydliga, eftersom det inte är självklart att alla vet vad det innebär... 😆

"Sibilanser" eller "s-ljud" är skarpa genomträngande ljud som uppstår när man använder s eller liknande ljud i texten.

Redigerat av Claes
Postat

Okej! tack så mycket! en b1 får det bli då!

hört så mycket gott om den nu :rolleyes:

Medans du endå är så snäll, en mic preamp.. som ligger högst på 1500?

och inte är så krånglig? 😆 nått att rekomendera där också? 😮

Postat

Studio Projects VTB-1 kan nog vara helt rätt. Då kan du experimentera med rörinblandning i soundet om du vill också. 😆

Den har ett listpris på 1800:- - men det går ju att fixa ett paketpris, så att det nog blir ganska lagom i slutänden... :rolleyes:

Postat

Hehe nice 😉

föressten, funkar det med en mic preamp till mitt nuvarande ljudkort ?

Creative soundblaster audigy 2 ?

För jag har vekligen ingen lust att köpa nytt ljudkort, der är jag alldelens för korkad för att byta, plus har ingen som kan hjälpa mig m.m.

*håller tummarna* 🙂

Postat

En preamp kopplar du in på line-ingången, så det är inga problem att använda till ljudkortet.

Ett annat ljudkort hade förstås varit betydligt bättre, men det kan kanske duga ändå... Line är i alla fall inte lika brusig som miningången på SB-korten... 😉

Postat

Okej.. 😛

är "Behringer Tube Ultragain Mic200" preampen ettt litet snål köp?

duger den?

funn kar den bra tsms med b1 micken? 🙁

Postat

Jag har inte testat den preampen, men Behringers billigaste prylar tenderar att vara ganska brusiga... 😛

Den fungerar säkert ihop med B1:an, men jag hade hellre lagt lite mer pengar på något som man inte kommer att känna sig tvungen att byta ut på ett bra tag... 🙁

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.