Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Det finns jÀtte mÄnga olika kondensator microfoner som kostar mellan 1000 - 1500...

och det Àr vad jag har tÀnkt att lÀgga ut ungefÀr..

vilken ska jag dÄ vÀlja av alla dessa?

jag ska endast ha det till sÄng (rap)

jag har hört att studio projects b1 ska vara en prisvÀrd microfon..

vad Àr det för skillnda mellan den och mot project studio c1?

Àr det vÀrt 800 kr mer?

jaja, tippsa pĂ„ nu! behöver all hjĂ€l jag kan fĂ„ 😄

Tack pÄ förhand / Brodin

Annons
Postat

Jag tycker faktiskt inte att C1 Àr lika bra som B1, eftersom C1 har en kraftigare diskanthöjning. I den prisklassen som du vill hÄlla dig, tycker jag inte att det finns nÄgot som slÄr B1 pÄ fingrarna. Glöm inte puffskydd!

Har du en micpreamp eller mixer, sÄ att du kan spÀnningsmata micen? En kondensatormic krÀver nÀmligen 48V fantommatning...

Lyssna gĂ€rna pĂ„ lite smakprov pĂ„ olika micar pĂ„ min testsite. 🙂

Postat

Köp en Studio Projects B1 jag har nyligen köpt den och det lilla jag hunnit spelat in med den Àr jag nöjd med i alla fall.

Postat

Okej.. Vad menas med en kraftigare diskanthöjning?

Ă€r det inte bara bra? :rolleyes:

och jo, ska köpa en preamp Ă„xĂ„ 😆

Postat (redigerat)
Okej.. Vad menas med en kraftigare  diskanthöjning?

Ă€r det inte bara bra? 😼

och jo, ska köpa en preamp Ă„xĂ„ 😎

Det beror pÄ vad man gillar. Risken Àr att sibilanser blir förstÀrkta - och om man inte har mycket bas i rösten, sÄ kan det lÄta tunt med en mic som har kraftigare diskanthöjning.

Det Àr förstÄs min personliga uppfattning och inte nÄgon universell sanning. Du kanske gillar ljudet i C1 bÀttre Àn i B1... :rolleyes:

Lyssna pÄ testsiten och jÀmför dem, sÄ kan du fÄ en idé om vad som skiljer.

EDIT:

Ska kanske förtydliga, eftersom det inte Ă€r sjĂ€lvklart att alla vet vad det innebĂ€r... 😆

"Sibilanser" eller "s-ljud" Àr skarpa genomtrÀngande ljud som uppstÄr nÀr man anvÀnder s eller liknande ljud i texten.

Redigerat av Claes
Postat

Okej! tack sÄ mycket! en b1 fÄr det bli dÄ!

hört sÄ mycket gott om den nu :rolleyes:

Medans du endÄ Àr sÄ snÀll, en mic preamp.. som ligger högst pÄ 1500?

och inte Ă€r sĂ„ krĂ„nglig? 😆 nĂ„tt att rekomendera dĂ€r ocksĂ„? 😼

Postat

Studio Projects VTB-1 kan nog vara helt rĂ€tt. DĂ„ kan du experimentera med rörinblandning i soundet om du vill ocksĂ„. 😆

Den har ett listpris pÄ 1800:- - men det gÄr ju att fixa ett paketpris, sÄ att det nog blir ganska lagom i slutÀnden... :rolleyes:

Postat

Hehe nice 😉

föressten, funkar det med en mic preamp till mitt nuvarande ljudkort ?

Creative soundblaster audigy 2 ?

För jag har vekligen ingen lust att köpa nytt ljudkort, der Àr jag alldelens för korkad för att byta, plus har ingen som kan hjÀlpa mig m.m.

*hĂ„ller tummarna* 🙂

Postat

En preamp kopplar du in pÄ line-ingÄngen, sÄ det Àr inga problem att anvÀnda till ljudkortet.

Ett annat ljudkort hade förstĂ„s varit betydligt bĂ€ttre, men det kan kanske duga Ă€ndĂ„... Line Ă€r i alla fall inte lika brusig som miningĂ„ngen pĂ„ SB-korten... 😉

Postat

Okej.. 😛

Àr "Behringer Tube Ultragain Mic200" preampen ettt litet snÄl köp?

duger den?

funn kar den bra tsms med b1 micken? 🙁

Postat

Jag har inte testat den preampen, men Behringers billigaste prylar tenderar att vara ganska brusiga... 😛

Den fungerar sĂ€kert ihop med B1:an, men jag hade hellre lagt lite mer pengar pĂ„ nĂ„got som man inte kommer att kĂ€nna sig tvungen att byta ut pĂ„ ett bra tag... 🙁

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.