Jump to content
Annons

Schacktango


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

När räknar man poäng på pjäserna i schack? Om ett parti inte kan avslutas inom låt säga 60 min, det är varken schack matt eller remi, men ena spelaren har tagit 4 bönder, en löpare, ett torn och en häst, medan den andre bara tagit 4 bönder, en häst och ett torn. Har den förstnämnde då vunnit?

Om man använder en schackklocka och den ene spelaren förverkar sin tid låt säga 30 minuter, medan den andre har 20 minuter kvar. Spelare 1 kan inte flytta p.g.a. tidsbrist. Anta att vi inte ger extra tid. Anta också att spelare ett tagit två bönder och spelare 2 bara en bonde. Vad händer? Vinner spelare 1, eftersom han tagit en bonde mer? Blir det remi? Får spelare 2 avsluta med att flytta flera drag i rad och ta pjäser? Får spelare 2 en massa bonuspoäng för att han har tid tillgodo och vinner därför? Alltså: Vad 17 är vitsen med en schackklocka?

😠

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
captain nemo (oregistrerad)

Vitsen med en schackklocka är att man skulle ha något att hänga upp takten på i musikalen Chess.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Är det SÅÅ det är?

😏😆😆😄😛

Allvarligt talat: ingen kan detta va?

😕

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Jag antar att 100% vet vad schack är och 70% vet säkert vad en schackklocka är. Men 0% vet varför den används. Underligt.

😆

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag antar att 100% vet vad schack är och 70% vet säkert vad en schackklocka är. Men 0% vet varför den används. Underligt.

😆

:musik

Den tar tiden! (jag kan dock kolla med min pappa, han brukar spela med klockan, återkommer i morgon med svar i så fall)

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

För alla som undrat:

Jag fick svar från FIDE nyss. Schackklocka används vid schack och man bestämmer innan hur lång tid som tilldelas. Partier på fem minuter per skalle kallas blixtschack. 30 minuter per skalle benämns snabbschack. Normala riktiga schackpartier ska vara i mer än 30 minuter per skalle. Har en spelare använt all sin tid så har han förlorat och motståndaren har vunnit, även om motståndaren inte schackmattat. Vinnare av en match får 1 poäng, förloraren 0 poäng, vid remi 1/2 poäng var. Det är alltså lika mycket värt att vinna genom schack matt som att vinna genom att motståndaren inte har någon tid kvar. Schackklockan ska stannas med samma hand som man flyttar sina pjäser. När man stannar sin egen tid så sätts motståndarens tid igång automatiskt på en riktig schackklocka. Alltså behöver man bara stanna sin tid (=trycka en gång per tillfälle). Undantaget är den första knapptryckningen, d.v.s. igångsättandet av tidsmätningen. Schackklockor kostar från 200-15000 kr.

Poängräkning av pjäser används inte i matchsammanhang, utan mer inom schackskolor under träning för att lära eleverna hur mycket olika pjäser är "värda", eller rättare sagt att pjäser är olika betydelsefulla i spelet.

:rolleyes:

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Partier på fem minuter per skalle kallas blixtschack.
30 minuter per skalle benämns blixtschack.

:rolleyes:

Innebär det att ett parti på 25 minuter också kan

namnges 'Blixtschack' ?

😠

Jo visst är det så att en klocka används för att öka

hastigheten och skapa misstag hos motståndaren.

Det finns hur mycket taktik i klockan som helst.

Vissa startar med jättelånga drag per klocktryck-

ning bara för att skapa förvirring hos motståndaren.

Sen en tid in i spelet kan man öka hastigheten på

dragen och tjäna tillbaka den tid man förlorade i

början.

Tiden ute = Spelet över

Usch, jag får panik när jag spelar med klocka.

Spelar hellre med en liten god Ardbeg ten och

myser fram dragen.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Nelerion: Vad är en Ardbeg ten?

Jag förstår inte varför du refererar till blixtschack i bägge fallen? Det ena heter ju snabbschack. 😠

Per a 55: Hälsa pappan!

:rolleyes:

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Nelerion: Vad är en Ardbeg ten?

Jag förstår inte varför du refererar till blixtschack i bägge fallen? Det ena heter ju snabbschack. 🙁

Per a 55: Hälsa pappan!

😛

:musik

Bara jag kommer ihåg det....

Link to comment
Dela på andra sajter

Nelerion: Vad är en Ardbeg ten?

Det är en rökigt underbar Whisky som sätter en underbar

prägel på smaklökarna i munnens rätta smakcentra. Det-

ta drickes fördelaktigt efter en god middag med Rödvin

till.

Jag förstår inte varför du refererar till blixtschack i bägge fallen? Det ena heter ju snabbschack.

😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...