Jump to content
Annons

Värme

SpaceLars (oregistrerad)

Recommended Posts

SpaceLars (oregistrerad)
Postat

Har ett spår med en stråkkvartet (i Cubase med stråkar från Kontakt 2).

Svärmor som är finsmakare på klassisk musik säger att ljudet låter ihåligt och syntetiskt. Vad göra för att få mer vrme och närvaro?

Har lyssnat på stråkarna i en Roland XV 5080 och där finns det värme så det måste gå att skruva till det på något sätt. Men hur?

Annons
Postat

En lösning kan var att använda en kompressor-plugin som emulerar/simulerar en analog hårdvarudito. PSP Vintagewarmer från PSP Audioware kanske kan hjälpa dig? Demo finns att ladda hem på deras websida... 😳

Postat

En kopp ångande te kanske tillför lite värme. 😆

Skämt åsido.

Det finns många tricks man kan prova för att "värma" ljudet.

Själv skulle jag först och främst se över programmeringen av stråkarna (om du nu programmerat dem) och se till att saker och ting inte ligger allför "tight" eftersom en stråkkvartett lätt bli ganska "platt" om allting ligger sequensat och kvantiserat. (kolla även så stråkarna spelar med varierande velocity)

Nästa steg skulle kanske kunna vara att leta lite med en EQ som det går att ställa in smala q-värden på, och med den leta reda på de frekvensområden som låter syntetiska och skära bort dem, och ev. förstärka en aning där stråkarna låter "riktiga"

För att "värma ljudet lite ytterligare kan du ev. prova en plugg som "Antares Tube" som emulerar rördist och som borde kunna användas här om man inte tar i alltför mycket.

Till sist skulle jag se över reverbet så att det jag använder verkligen låter övertygande för en stråkkvartett och att alla instrument skickas till samma reverb, och inte till ett varsitt. (självklart)

Om det inte hjälper så kanske du kan experimentera med bara en aning chorus i effektkedjan.

Hoppas något av detta hjälper!

Postat

Min lösning är att lufta ljuden lite utanför den digitala världen...

Om du har ett någorlunda bra interface/ljudkort och nån någorlunda bra analog extern enhet såsom rör-kompressor/EQ eller nått, så kan det göra underverk att ta ut det från datorn, genom den enheten, och tillbax in i datorn igen....

Nu vet inte jag riktigt hur bra programerade stråkarna är i det du spelade upp, men eftersom stråkar ofta har lite halvseg attack, kan det låta lite knasigt när man kvantiserat dom för hårt.....ofta måste man gå in och pilla bland tonerna för hand, så att dom liksom, flyter in i varandra lite.....sen hjälper det ofta till att lägga på ett passande reverb på också, så att det smetas ut lite lagom.....

Riktigt välprogrammerade stråkar ur ett bra stråkbibliotek går nämligen att få att låta läskigt bra....

Postat (redigerat)
japp....och Brojd han tydligen före..... 😆  😛

Yes! 😉

Idén med att skicka ut stråkarna genom datorn var dock mkt bra, borde man inte kunna ta den idén ett steg längre genom att först åtgärda programmering och eq, men tar bort reverbet. och sedan skicka ut mixen i ett par finfina högtalare som man sedan spelar in med en finfin stereomickning.

Därefter lägger man på ett konvolerande reverb med en finfin impuls.

Vore inte det intressant?.... eller rentutav finfint? 😛

Redigerat av brojd
SpaceLars (oregistrerad)
Postat

Kul med så många värmande förslag så snabbt. (Tekoppen funkade inte för svärmor drog hem till USA innan förslaget kom).

Det blev lite bättre med kompression och EQ men också på grund av funktionen Symphoni som finns bland effekterna i Cubase. Jag hittade denna funktion tack vare förslaget att använda chorus (vilket dock inte funkade i detta fall.)

Jag funderar på att skriva till Steinberg och be dom lägga till effekten värme i nästa Cubase-version. Kul om det är fler som gör likaledes.

Är det någon som vet vem man kontaktar för att be programerarna att stoppa in effekten värme i Cuben?

Varför den inte redan finns fattar jag inte.

SpaceLars

Postat
Kul med så många värmande förslag så snabbt. (Tekoppen funkade inte för svärmor drog hem till USA innan förslaget kom).

Det blev lite bättre med kompression och EQ men också på grund av funktionen Symphoni som finns bland effekterna i Cubase. Jag hittade denna funktion tack vare förslaget att använda chorus (vilket dock inte funkade i detta fall.)

Jag funderar på att skriva till Steinberg och be dom lägga till effekten värme i nästa Cubase-version. Kul om det är fler som gör likaledes.

Är det någon som vet vem man kontaktar för att be programerarna att stoppa in effekten värme i Cuben?

Varför den inte redan finns fattar jag inte.

SpaceLars

Det finns en VST-effekt som heter Vintage Warmer som du kan plocka in i Cubase och använda på dina spår, men den följer ju inte med programmet och kostar en del.

Jag tycker inte att det är så konstigt att Steinberg inte skickar med fler plug-iner. Det känns inte som att det är deras filosofi. Kolla bara på det sopiga reverbet de skickar med. Tanken är uppenbarligen att man ska krydda Cubase med tredjepartseffekter.

Postat
Det finns en VST-effekt som heter Vintage Warmer som du kan plocka in i Cubase och använda på dina spår, men den följer ju inte med programmet och kostar en del.

Hmm...känns som denna plugg redan omnänts i tråden... 🙂

Visst kostar den en slant ($149 har jag för mig) men den funkar att använda på det mesta och man kommer ganska långt bara genom att använda dess kalasfina presets 😛

Postat

Hmm...känns som denna plugg redan omnänts i tråden... 😛

Oj, hrrm, jag som faktiskt har läst igenom tråden. Förlåt. 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.