Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Fick en idé när jag försökte tvätta fram sången ur en låt, har kört brusredusering och eQ och det låter rätt okej fast det är ju en del gitarr och trummor som surrar forfarande.

om jag fasvänder orginalspåret mot mitt nya spår borde inte sången försvinna då?

Sången är ju det som låter mest som orginalet.

sen tänkte jag fasvända det nya spåret Som förhoppningsvis bara innehåller det jag villha bort från mitt sångspår och köra mot mitt tvättade sång spår! 😳

Detta är ju bara en teori som kanske inte funkar i verkligheten.

tips på fungerande lösningar för att få fram bara sång på en låt motages tacksamt.

finns det nån plugg att fasvända ett audio spår?

Annons
Postat (redigerat)

Jag använde förr en enkel DX-plugg som hette PhaseX eller något liknande. Minns heller inte vad tillverkaren hette, men den vände fas hursomhelst.

Sedan har Betabugs släppt en VST-plugg som heter PhaseBug. Har inte testat den, men den ska klara att justera fasen steglöst mellan 0 och 180 grader (lite liknande Voxengos PHA-979).

Båda pluggarna är gratis.

Lycka till med ditt experiment!

Edit: justerade några grader...

Redigerat av joachime
Postat

ska testa den, stod något om en bug i beta versionen.

min idé låter lite för bra för att kunna funger men jag ska prova i alla fall. 😠

Postat
ska testa den, stod något om en bug i beta versionen.

Det kan hända, jag har inte testat den själv än. Å andra sidan är jag fortfarande osäker på om det var menat som ett skämt... (bug i beta - betabugs) 😠

Postat

du måste ha verkligen tur för att det ska hända...

det krävss att sången är hel i felfas (alltså hela 180) för att det ska fungera.

angående pluggar, du behöver inte den: det finns i audio process i alla program en kommando som heter invert som vänder fasen.

pro tools under audiosuite, cubase under audio>process, samma för wavelab.

använder du någogn annan program, går det att hitta

Postat

har testat både pluggen och cubase´s egen fasväning men inget funkade, men värt ett försök i allafall. 😳

är dock inte säker på om jag gjort rätt, jag gjorde audio mixdown på de båda spåren (det fasvända och det ej fasvända)är det så man gör?

Postat

det lät skit även denna gång...

Postat
har testat både pluggen och cubase´s egen fasväning men inget funkade, men värt ett försök i allafall. 😆

Ett annat sätt att lyfta fram sång i en låt (förutsatt att sången är panorerad till mitten) är att köra materialet genom en M/S-matris. Den funkar så att den delar upp ett stereomaterial i de två kanalerna mitt och sidor, istället för höger/vänster.

Sedan kan du laborera med att sätta nivåer, EQ, kompressor etc.

Det finns en del gratispluggar som hjälper dig med detta:

Voxengo MSED (M/S-matris med separata nivåreglage)

Kelly Ind Stereo Tools (M/S-matris med separat nivå och panorering)

UKM MS Tools (tre pluggar - Stereo->M/S, M/S->Stereo och en M/S-matris med separata nivåer)

Lycka till!

Postat
har testat både pluggen och cubase´s egen fasväning men inget funkade, men värt ett försök i allafall. 😆

Ett annat sätt att lyfta fram sång i en låt (förutsatt att sången är panorerad till mitten) är att köra materialet genom en M/S-matris. Den funkar så att den delar upp ett stereomaterial i de två kanalerna mitt och sidor, istället för höger/vänster.

Sedan kan du laborera med att sätta nivåer, EQ, kompressor etc.

Det finns en del gratispluggar som hjälper dig med detta:

Voxengo MSED (M/S-matris med separata nivåreglage)

Kelly Ind Stereo Tools (M/S-matris med separat nivå och panorering)

UKM MS Tools (tre pluggar - Stereo->M/S, M/S->Stereo och en M/S-matris med separata nivåer)

Lycka till!

Japp, och det funkar ju faktiskt också riktigt bra.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.