Jump to content
Annons

Chicago till Sverige


Jake the Rake (oregistrerad)

Recommended Posts

Jake the Rake (oregistrerad)

För mig finns det ingen grupp som inspirerar så mycket i musikskapandet som gruppen Chicago gör. Tyvärr har dem inte turnérat i Sverige på närmare 30 år trots stora framgångar. Nu finns det en namninsamling som har för avsikt att få hit dem innan det är för sent.

Med andra ord, om du vill att Chicago ska komma hit, skriv under på:

http://www.chicagotoscandinavia.com

Om den sidan inte fungerar så kan du gå direkt till namninsamlingen på:

http://www.petitiononline.com/swetosca/petition.html

Tack!

MVH,

Viktor

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jake the Rake (oregistrerad)
Hmm, undrar hur många som vill ha Chicago till Sverige?

Du tänker på de få underskrifterna? Sidan blev klar för typ två timmar så.... 😉

Men för att besvara din fråga; troligen rätt många. Deras skivor säljer väldigt bra i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jake the Rake (oregistrerad)
Vilka är Chicago?  😉

Seriöst? Dem är USA's näst mest framgångsrika rockgrupp någonsin. Om man ska tro på statistiken (vilket jag iofs inte gör).

Låtar som 25 or 6 to 4, If you leave me now, You're the inspiration, Look away, Saturday in the park, Hard to say I'm sorry, Hard habit to break, Will you still love me etc. säger kanske något? Du känner säkert igen låtarna när du hör dem. Lyssna på den angivna hemsida, vettja. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka är Chicago?  😉

Seriöst? Dem är USA's näst mest framgångsrika rockgrupp någonsin. Om man ska tro på statistiken (vilket jag iofs inte gör).

Låtar som 25 or 6 to 4, If you leave me now, You're the inspiration, Look away, Saturday in the park, Hard to say I'm sorry, Hard habit to break, Will you still love me etc. säger kanske något? Du känner säkert igen låtarna när du hör dem. Lyssna på den angivna hemsida, vettja. 😄

Jepp, seriöst! Bandnamnet säger mig nada. Men om jag hör låtar av dem så är det säkert annat! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jake the Rake (oregistrerad)
vare inte dom som gjorde street player?

Det stämmer bra! Inte en av deras mest kända låtar, men den blev en klubbhit på 90-talet tror jag. Orginalet släpptes 1979 på deras kanske sämsta skiva någonsin, Chicago 13. Men låten är bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

vare inte dom som gjorde street player?

Det stämmer bra! Inte en av deras mest kända låtar, men den blev en klubbhit på 90-talet tror jag. Orginalet släpptes 1979 på deras kanske sämsta skiva någonsin, Chicago 13. Men låten är bra!

äh vadå sämsta skiva 😉 , okey hela albumet i sig är ju inte mycket att hänga i julgranen.

MEN.......street player är bra eller rättare sagt svinbra!!! äh den är tidslös, rågrym iallafall. Det är nog en av dom få låtar som aldrig kommer lämna min skivväska, jag tror jag har lirat den i typ minst 10 års tid nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jake the Rake (oregistrerad)

Javisst är låten bra. 😳 Peter Cetera glänser bakom mikrofonen och blåset är, som vanligt, grymt bra arrat av James Pankow. Jazzlegenden Maynard Ferguson lirar ju trumpetsolot på slutet av låten. Kul att du gillar den! Den kommer dock från den Chicago skiva jag gillar minst, 13. Allting dem gjorde före och efter är bättre (tycker jag). I höst släpps f.ö Chicago XXX - Chicago 30. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst hade jag gärna sett dem live men jag är rädd för att det kanske inte blir så bra som man tänkt sig. MAn skulle nog sett dem under deras storhetstid istället men då var man för ung. Missade dem faktiskt precis när jag var i Queenstown, NZ för 1,5 år sedan. Enligt recentionerna i tidningen var de dock inte speciellt lysande men musikskribenter har jag alltid hatat sådan musik. Som kuriosa kan jag nämna att jag en gång drömde att de spelade i vår lilla by nere vid stranden.... de stod på ett öppet lastbilsflak! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Jake the Rake (oregistrerad)
Visst hade jag gärna sett dem live men jag är rädd för att det kanske inte blir så bra som man tänkt sig. MAn skulle nog sett dem under deras storhetstid istället men då var man för ung. Missade dem faktiskt precis när jag var i Queenstown, NZ för 1,5 år sedan. Enligt recentionerna i tidningen var de dock inte speciellt lysande men musikskribenter har jag alltid hatat sådan musik.  Som kuriosa kan jag nämna att jag en gång drömde att de spelade i vår lilla by nere vid stranden.... de stod på ett öppet lastbilsflak!  😮

Det var ingen dålig dröm! Chicago är grymt bra live. Dem låter bättre idag än på länge. Visserligen hade det var häftigt att se dem när Terry Kath levde och Peter Cetera fortfarande var medlem, men Chicago har alltid varit större som grupp än den enskilda individen. Dagens Chicago konserter består främst av låtar från 60, -70 och 80-talet. Den som gillar deras jazzrockiga period får allt dem önskar sig. Dem som gillar 80-tals balladerna likaså.

Förhandlingar pågår ang. möjligheten att ta combo-konserten mellan Chicago och Earth wind & fire till Europa. Om den uppsättningen når Sverige så borde det vara straffbart att inte gå. Den nysläppta DVD'n är enastående.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst hade jag gärna sett dem live men jag är rädd för att det kanske inte blir så bra som man tänkt sig. MAn skulle nog sett dem under deras storhetstid istället men då var man för ung. Missade dem faktiskt precis när jag var i Queenstown, NZ för 1,5 år sedan. Enligt recentionerna i tidningen var de dock inte speciellt lysande men musikskribenter har jag alltid hatat sådan musik.  Som kuriosa kan jag nämna att jag en gång drömde att de spelade i vår lilla by nere vid stranden.... de stod på ett öppet lastbilsflak!   😆

Det var ingen dålig dröm! Chicago är grymt bra live. Dem låter bättre idag än på länge. Visserligen hade det var häftigt att se dem när Terry Kath levde och Peter Cetera fortfarande var medlem, men Chicago har alltid varit större som grupp än den enskilda individen. Dagens Chicago konserter består främst av låtar från 60, -70 och 80-talet. Den som gillar deras jazzrockiga period får allt dem önskar sig. Dem som gillar 80-tals balladerna likaså.

Förhandlingar pågår ang. möjligheten att ta combo-konserten mellan Chicago och Earth wind & fire till Europa. Om den uppsättningen når Sverige så borde det vara straffbart att inte gå. Den nysläppta DVD'n är enastående.

Chicago och Earth, Wind & Fire samtidigt? 😮 Det är ju rena drömmen. 😎 Två av de absolut bästa banden någonsin... Ett sådant event går ju bara inte att missa. Hoppas bara att det inte blir i en trist förvuxen kula uppe i Norrland 😄 , utan i Köpenhamn eller Malmö - eller i nödfall Göteborg, så att man kan ta sig dit utan att bli ruinerad... 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Jake the Rake (oregistrerad)

Claes, om du bara visste... 😠 Jag har tittat på CHI/EWF DVD'n hela dagen och den är fruktansvärt bra. Både under "The opening" och "The Finale" står båda bandens alla medlemmar på scenen och framför varandras hits. Det låter enormt fett. Under EWF's set kommer dessutom Chicagos Bill Champlin fram och sjunger "After the love is gone", som han ju skrivit. Philip Baileys gentjänst består i att sjunga "If you leave me now" under Chicagos set.

Magiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes, om du bara visste... 😄 Jag har tittat på CHI/EWF DVD'n hela dagen och den är fruktansvärt bra. Både under "The opening" och "The Finale" står båda bandens alla medlemmar på scenen och framför varandras hits. Det låter enormt fett. Under EWF's set kommer dessutom Chicagos Bill Champlin fram och sjunger "After the love is gone", som han ju skrivit. Philip Baileys gentjänst består i att sjunga "If you leave me now" under Chicagos set.

Magiskt.

Vänta lite nu... Det finns alltså som DVD - och jag har den inte ännu... 😆 Gissa vad jag kommer att skaffa någon av de närmaste dagarna... 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Jake the Rake (oregistrerad)
Vänta lite nu... Det finns alltså som DVD - och jag har den inte ännu... 😉 Gissa vad jag kommer att skaffa någon av de närmaste dagarna... 😉

Visst är det för bra för att vara sant? Jag importerade min från Amerika - Ebay, rättare sagt. Slutpriset blev 209 kronor. DVD'n är dubbel och innehåller den kompletta 3h konserten. Än så länge så har den inte släppts i Sverige, men enligt discshop så är det endast en tidsfråga.

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)

Vet faktiskt inte vad jag hört och inte hört av Chicago. Men jag litar på staf, så jag ska ta och checka Street Player. Ni vet, jag var ju inte riktig nere på den tiden. Eller, as a matter of fact var jag inte ens född då 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet faktiskt inte vad jag hört och inte hört av Chicago. Men jag litar på staf, så jag ska ta och checka Street Player. Ni vet, jag var ju inte riktig nere på den tiden. Eller, as a matter of fact var jag inte ens född då 😆

äh visste du inte att mycket av funk/disco musik som gjordes på 70 talet är grymt svängigt. När du är född spelar ingen roll, man kan fortfarande få tag i gamla riktigt grymma prylar.

Men leta inte på billiga disco samlingar bara, där hittar du bara dom "mest kända" låtarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Chicagofanatiker var jag bara under min mest extrema slickperiod på 80-talet men EWF har enligt mig gjort ett par av historiens bästa och mest väljudande plattor. Deras sound känns oxo till skillnad mot Chicago fortfarande fräscht...... Gissa om jag (och hela mitt band) kommer ifall det blir en dubbelkonsert!! jösses vilket tvärdrag på blåssektionen det kan bli. EWF liveplatta "Plugged in and live" är ju grymt svängig även om inte allt är live då sång och keyboards är överdubbade......

Mattias

Link to comment
Dela på andra sajter

Jake the Rake (oregistrerad)
Chicagofanatiker var jag bara under min mest extrema slickperiod på 80-talet men EWF  har enligt mig gjort ett par av historiens bästa och mest väljudande plattor. Deras sound känns oxo till skillnad mot Chicago fortfarande fräscht......  Gissa om jag (och hela mitt band) kommer ifall det blir en dubbelkonsert!!  jösses vilket tvärdrag på blåssektionen det kan bli. EWF liveplatta "Plugged in and live" är ju grymt svängig även om inte allt är live då sång och keyboards är överdubbade......

Mattias

Mattias: Se då till att hela bandet signerar namninsamlingen. 😆 Grejen med Chicago är ju att dem egentligen inte blev slicka föränn 1982 (Chicago 16). Innan Fosteriferingen så hade dem ju en 15 år lång period av stundtals komplex jazzrock. 80-talet var däremot väldigt slickt (grymt bra, dessutom). På 90-talet nådde dem en mellanväg mellan orginalsoundet och slicksoundet. Ska därför bli intressant att höra deras nya platta XXX.

"Plugged in and live" är en fantastisk liveskiva, det håller jag med om. 😉

Tack Tore - det uppskattas! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jake the Rake (oregistrerad)
Vet faktiskt inte vad jag hört och inte hört av Chicago. Men jag litar på staf, så jag ska ta och checka Street Player. Ni vet, jag var ju inte riktig nere på den tiden. Eller, as a matter of fact var jag inte ens född då 😆

Här hittar du ett medley med lite blandade Chicago låtar. Vi slängde dock in mest 80-tal, eftersom medel-Svensson gillar just dem låtarna.

http://www.chicagotoscandinavia.com/backgroundindex.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas bara att det inte blir i en trist förvuxen kula uppe i Norrland.

Eeehh....vänta nu. Är väl inget fel på norrland heller!? Jag menar, det är väl klart att dom kan få komma upp till mig och spela... 😄😆😱😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jake the Rake (oregistrerad)
Eeehh....vänta nu. Är väl inget fel på norrland heller!? Jag menar, det är väl klart att dom kan få komma upp till mig och spela...  😄  😆  😆  😆

För mig får dem också gärna komma till Norrland. Jag kan fixa iordning föreningshuset här i Skansholm, Vilhelmina. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Eeehh....vänta nu. Är väl inget fel på norrland heller!? Jag menar, det är väl klart att dom kan få komma upp till mig och spela...  😄  😆  😆  😆

För mig får dem också gärna komma till Norrland. Jag kan fixa iordning föreningshuset här i Skansholm, Vilhelmina. 😱

Vafasiken. Vilhelmina? Tjitt... 😆

Jag bor bara 7 mil därifrån. Åsele.

...så fixa iordning föreningshuset. Låter som en bra idé. Jag kan komma och sälja fika... 😱😆😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jake the Rake (oregistrerad)
Vafasiken. Vilhelmina? Tjitt... 😆

Jag bor bara 7 mil därifrån. Åsele. 

...så fixa iordning föreningshuset. Låter som en bra idé. Jag kan komma och sälja fika... 😄  😱  😆

Hehe. Kanon. Då blir vi minst två! Åsele, inte illa. Jag var där förra veckan! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...