JJRockford Postat 25 juli 2005 Dela Postat 25 juli 2005 Har en kompis som skulle vilja göra musik, ingen speciell genre egentligen. Han frågar mig om inte jag kan lära honom, men eftersom mitt musikskapande bygger på att jag kan både noter samt spela gitarr och piano så känner jag mig inte som riktigt rätt människa att visa hur man pusslar ihop musik om man inte har dessa kunskaper. Eller i a f att det kanske finns enklare sätt än att sitta och pricka in noter not för not med musen i min gamla trotjänare Musicator... Så, vad har ni för förslag, vilket arbetssätt/program/utrustning tror ni passar honom bäst? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Snow Brigade Postat 25 juli 2005 Dela Postat 25 juli 2005 För att göra musik så är det ju en fördel om man kan spela nåt. Det mest användbara är ju gitarr eller piano när man skriver låtar och gitarr är bra mycket enklare att lära sig. Så, säg åt honom att köpa en billig nybörjargitarr och lära sig grundackorden och grundläggande rytmik, vilket borde gå förhållandevis snabbt. Sen är det bara att spela (in). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Chriskooh Postat 25 juli 2005 Dela Postat 25 juli 2005 (redigerat) Jag kan inte spela ett skit. Men det går bra ändå, tycker jag Redigerat 25 juli 2005 av Chriskooh Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
D Vibe Postat 25 juli 2005 Dela Postat 25 juli 2005 Är gitarr lättare att lära sig? *kliar sig i huvudet* ... på nåt sätt känns en klaviatur jävligt mkt mer logiskt uppbyggd än en gitarr.. Men jag vet fan inte; kan inte spela gitarr, men klaviatur dock. Säg åt honom att börja ägna sig åt trial'n'error; det absolut bästa sättet att lära sig skriva musik på. /Daniel Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hackeman Postat 25 juli 2005 Dela Postat 25 juli 2005 För att göra musik så är det ju en fördel om man kan spela nåt. Det mest användbara är ju gitarr eller piano när man skriver låtar och gitarr är bra mycket enklare att lära sig. Så, säg åt honom att köpa en billig nybörjargitarr och lära sig grundackorden och grundläggande rytmik, vilket borde gå förhållandevis snabbt. Sen är det bara att spela (in). Det måste väl ändå vara bättre att köpa ett midi-keyboard med inbyggt ljudkort och mik-ingång för ett par tusenlappar? Då får han allt-i-ett och kan lätt både plinka och programmera sig framåt. Och köpa till en mick om det blir aktuellt. Att utgå från gittar, ackord och noter som grundlära har nog en ganska snäv målgrupp nuförtiden. 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JJRockford Postat 26 juli 2005 Trådstartare Dela Postat 26 juli 2005 Jag kan inte spela ett skit. Men det går bra ändå, tycker jag 😳 Det låter ju närmast kompisen m a o... 🙂 En kort fråga som kanske kräver ett långt svar; Hur gör du? Det där med midi-keyboard har jag tänkt på också. Fast själv har jag ingen aning om hur man använder det just för inspelning, brukar bara använda den för att prova olika klanger och harmonier, när jag väl ska "spela in" något så åker musen fram igen... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pXp Postat 26 juli 2005 Dela Postat 26 juli 2005 Har en kompis som... 😆 Den har man ju aldrig hört förrut. Nej, men allvarligt talat - det beror ju helt på vad han vill! Själv skulle jag nog starta med ett MIDI-klaviatur och några schyssta progg, typ Reason eller liknande typ av program. /peAk Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
brojd Postat 26 juli 2005 Dela Postat 26 juli 2005 Band in a Box kanske? Busenkelt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mr Keys Postat 26 juli 2005 Dela Postat 26 juli 2005 (redigerat) Är i samma sits.....litegranna.....min flickvän håller på att skriva en jävla massa olika låtar som hon vill klinka lite musik till och bygga grunder på...... Så jag tänker göra så här: 1: Skaffa nån enkel Cubase till min Spel-Laptop 2: Köpa ett billigt USB-ljudkort med MIDI till henne 3: Hämta och plugga in en gammal KorgN364 som Midi-klaviatur, och ge henne en gammal ADK-A51s mik som jag har liggandes.... 4: Visa henne det grundläggande i Cubase....måste bara "återlära" mig det själv först....(spela in sång, spela in midi....vsti'er och effekter...osv) 5: Måste hitta ett par högtalare till henne också.... PS: Det känns som att klaviatur är det mest grundläggande och självklara att lära sig om man ska jobba med musik på datorn.....om man nu inte kan lira något över huvud taget..... Sen har jag lovat henne att vi ska spela in det i studion också, om det blir bra....hon har fått nyckel dit, så jag får väl lära henne lite grundläggande i Logic också....så kan hon pilla lite där, när jag inte är hemma.... Sen, om det skulle bli något som säljer, tar jag självklart 80% av dessa intäkter.....och hävdar att det är branschstandard....! 😉😆 Redigerat 26 juli 2005 av Mr Keys Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
brojd Postat 26 juli 2005 Dela Postat 26 juli 2005 Sen, om det skulle bli något som säljer, tar jag självklart 80% av dessa intäkter.....och hävdar att det är branschstandard....! 😛😉 Natürlisch! 😆 Men finns det inte enklare alternativ för flickvännen än cubase? Själv tycker jag att det är bra mycket krångligare att lära sig som nybörjare och dessutom dyrare än tex. Sonar. (fast du kanske har en cubaselicens liggande) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mr Keys Postat 26 juli 2005 Dela Postat 26 juli 2005 Sen, om det skulle bli något som säljer, tar jag självklart 80% av dessa intäkter.....och hävdar att det är branschstandard....! 😱 😄 Natürlisch! 😆 Men finns det inte enklare alternativ för flickvännen än cubase? Själv tycker jag att det är bra mycket krångligare att lära sig som nybörjare och dessutom dyrare än tex. Sonar. (fast du kanske har en cubaselicens liggande) Nä, jag hade nog tänkt mig en billig cubase (cubasis kanske det heter?......har inte sett över det speciellt mkt alls ännu, men finns det inte nån cubase-variant för under tusingen? eller? Skälet till att jag har tänkt mig Cubase är för att jag har arbetat i cubase för några år sedan, så jag inbillar mig att jag liksom ska kunna sätta mig in i det på nån dag........ekvationen går ut på att hon ska lära sig så mkt som möjligt, och jag ska anstränga mig så lite som möjligt.... 😆 Men finns inte "billig-varianten" av cubase längre får man väl se åt andra håll...!? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jonte Postat 26 juli 2005 Dela Postat 26 juli 2005 Bara en tanke som kanske inte är helt rätt, men som gör att man kanske kan komma igång hyffsat fort med att spela in... En billig keyboard, med hyffsade komp som midiklaviatur och audio inspelning? Eller kanske pluggar i stil med Virtual Guitar och Groove Agent eller vad dom heter som spelar lite "själv" (har aldrig testat dom själv)? Då kan han ju hitta ackord slingor och stilar han tycker om och sjunga till kanske, och lära sig mer efterhand... Känns ju inte lika "eget" om man gör så, men det är ju fortfarande hans låtar, dvs han har själv gjort ackordföljd, melodi och text förhoppningsvis. Men det beror ju lite på vilken typ av musik han vill göra också.. Smaken är väl som baken, men känns som om det är lättare att komma igång med en keyboard än en gitarr. Behöver ju egentligen bara lära dig två ackord för att kunna börja leka, dur och moll. På gitarr blir det ju en helvetes massa såvida man inte lär sig baré ackord vilket jag personligen fortfarande tycker är ett helvete att ta. Sen är det klart att det är en bit därifrån till att bli en Robert Wells, men det är det å andra sidan till att bli en Malmsten också. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JJRockford Postat 27 juli 2005 Trådstartare Dela Postat 27 juli 2005 För min del så är väl varken Robert Wells eller Yngwie Malmsteen något att stå efter, människor med väldigt vältrimmad råteknik, utan att för den sakens skull skapat speciellt mycket egen bra musik. Fast det är ju min högst subjektiva åsikt såklart. Är möjligen bara avundsjuk för att jag själv inte har lika driven teknik 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jonte Postat 27 juli 2005 Dela Postat 27 juli 2005 Hehe, tog dom som exempel just pga deras teknik 😉 Sen vad man tycker om dom är ju högst subjektivt. Gillar faktiskt Robert Wells, eller snarare har kollat på honom på Ullevi vid två tillfällen och tyckte det var en bra show. Malmsteen har jag knappt lyssnat på. Är annars mestadels hårdrockare så, och kan inte påstå att jag sitter hemma och lyssnar på Robert Wells. Men jag hade inte ju inte tackat nej till att klara av att spela som dom 😛 Funderar ibland på att börja spela lite efter noter igen och försöka öva upp lite fingerkänsla och snabbhet. Känns som om den rent tekniska utvecklingen stannat av lite dom senaste 10 åren. Blir ju fortfarande bättre, framförallt gehörsmässigt och liknande som också är väldigt viktigt, framförallt om man ska göra eget eller spela ihop med andra, men man pressar sig inte lika mycket rent tekniskt när man kör sina egna grejer. Åtminstone inte jag 🙂 Men så blir det mest lite lugnare ballader typ när jag gör eget av någon anledning... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 27 juli 2005 Dela Postat 27 juli 2005 Sen, om det skulle bli något som säljer, tar jag självklart 80% av dessa intäkter.....och hävdar att det är branschstandard....! 🙂 😛 Natürlisch! 😉 Men finns det inte enklare alternativ för flickvännen än cubase? Själv tycker jag att det är bra mycket krångligare att lära sig som nybörjare och dessutom dyrare än tex. Sonar. (fast du kanske har en cubaselicens liggande) Problemet löst: Orion Platinum Går jättefort att lära sig, löjligt enkelt att använda och kan så gott som allt. Finns gratis demo på hemsidan, enda restriktionen är att det inte går att spara, sålunda kan man lära sig programmets alla funktioner, till och med prova vst grejjor, utan att behöva köpa programmet. Rekommenderar starkt. Jag valde det framför Cubase, Logic (när det fortfarande fanns till pc) Fruity loops, Sonar och de andra, trots att det är lite mer okänt. Lycka till. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.