Boxcutter Postat 25 juli 2005 Postat 25 juli 2005 Hej! Jag funderar på att köpa mig lite hörlurar och undrar ifall ni har några bra tips. Någon kille jag kände snackade om några Sony-lurar som kostade runt 600 - 700 som var bra med bra ljudbild osv som var mycket mycket bättre än andra lurar i samma prisklass, vad kan det vara för lurar? Har tappat bort namnet på dem. Tack!
hegobald Postat 25 juli 2005 Postat 25 juli 2005 Du måste svara först på vad du ska ha hörlurarna till? Som referens i studion (mixning mastring) eller som monitorer ute i inspelningsstudion.. Kraven är annorlunda ju.. Som monitorer ska dom vara "täta" dämpa utomstående ljud och inte läcka ljud utåt samt kunna spela högt utan att låta illa. Som referens i studion för mixning mastring så ska dom låta bra och ha jämn frekvensåtergivning.. Om dom läcker ljud utåt gör mindre.. Var mer specifik tack
peterthegreat Postat 25 juli 2005 Postat 25 juli 2005 Kan du ge exempel på billiga studiolurar samt pris?
hegobald Postat 25 juli 2005 Postat 25 juli 2005 Kan du ge exempel på billiga studiolurar samt pris? Herregud.. Vad menar du.. Billiga studiolurar??? Jag frågade vad lurarna ska användas till. Studiolurar är generellt sett INTE billiga.. Ska dom användas som monitorer eller ska dom användas som referenslyssning? I princip kan man säga att monitorlurar är billigare.. Räkna från 500-2000:-. Referenslurar får du räkna kostar från 2000:- och uppåt.
Boxcutter Postat 25 juli 2005 Trådstartare Postat 25 juli 2005 det ärnog referenslurar jag tänker mig. ska nämligen använda dem främst till mixing/mastering.
Audiorent Postat 25 juli 2005 Postat 25 juli 2005 (redigerat) Jag har ett antal olika lurar i studion. Några AKG K-240 (den sk studiostandarden) Sennheiser HD-250 samt de billga AKG K-55 och AKG K-66..... de flesta musiker föredrar de sistnämnda och de kostar runt 300:- spänn.... JAg tycker oxo de är bättre än K-240 som är för bumliga för min smak. De sitter dessutom bättre och har än så länge hållt bättre. Man får dock sätta på en bättre kontakt på dem men så är fallet med de flesta lurar. Obsavera att det gäller lurar för monitorbruk, inte att mixa i. JAg skulle aldrig kunna tänka mig att mixa i lurar men däremot referenslyssnar jag ibland och det ovärdeligt när man skall redigera tal och dylikt då de avslöjar mer.. Mattias EDIT du skrev ditt svar samtidigt som jag..... Som ref.lur kanske inte K-55 o K-66 håller....men prova gärna Redigerat 25 juli 2005 av Audiorent
Karemil Postat 26 juli 2005 Postat 26 juli 2005 Kör på ett par Beyerdynamic DT770 Pro, kostar 1495, är helnöjd 😳
Fredrik123 Postat 31 juli 2005 Postat 31 juli 2005 Om man vill hamna under tusenlappen då? Jag har inga jättekrav på ljudkvalitet då jag enbart mixar i riktiga monitorer, utan snarare vill ha nåt för lajnad gitarr- och basinspelning, redigering, trumprogrammering etc etc under sena nätter. Stort krav är att de ska sitta bra på mitt hårlösa huvud och vara någotsånär rättvisa i alla register. Köpte ett par billiga Behringerlurar eftersom jag i min enfald tänkte att de skull duga för ändamålet, men de sitter verkligen dåligt på huvudet och låter dessutom inte särskilt bra.
Neko Postat 31 juli 2005 Postat 31 juli 2005 Förvisso gammal tråd, men ändå användbar. läs Sedan kan jag stark rekommendera att man söker lite innan man skriver ett nytt inlägg. Inte helt oväntat finns det mängder att läsa om hörlurar redan på forumet. Bara ett tips.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.