Jump to content
Annons

Kraftwerk.


Smart Cat

Recommended Posts

Hej!

Tänker nu sätta tänderna i Kraftwerk, det har blivit deras tur. Vill dock ha lite guidning innan jag ger mig ut att simma i havet av skivor så...

# Vilka skivor måsta man ha i sin samling/ha hört och

# Vilka skivor ska man absolut undvika

tycker ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Katla (oregistrerad)

Jag är inget storfan men gillar mycket med dem ändå. De skivorna som jag tycker bäst om är följande:

* The Man Machine

Helt fantastisk produktion med mycket som händer i ljudbilden. Plattan är väl mest känd för The Robots och The Model. Själv gillar jag Metropolis och Neon Lights också.

Detta är väl det som den stora massan hört av Kraftwerk skulle jag tro. (förutom Autobahn [som jag faktiskt aldrig hört!])

* Radioactivity

Kyla och värme brukar jag beskriva den här skivan med. Helt underbara vocoders. Den är väl lite mer svårlyssnad än Man Machine kan väl tilläggas.

* Trans Europe Express

Jävligt underliga låtar på sina ställen men väldigt intressanta ljudbilder samtidigt. Första låten är helt fantastisk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en annan åsikt:

1) Man Machine - Märkligt hur ett album kan låta så fräscht efter nästan 30 år. Snygga arrangemang, härligt ljud, lysande låtar. Notera gärna att den inte innehåller några cymbaler alls. Minimalism när den är som bäst.

2) Computer World - Ojämn, men innehåller Computer World och Computer Love som oerhört starka låtar. Visserligen är väl Numbers kool, men kanske inte så rolig att lyssna på i längden.

3) Electric Café - Märkligt album. På något sätt får man känslan av att det är en demo, och där det slutgiltiga ska finputsas. Än mer märkligt är att skivan nästan helt saknar bas (-gångar). Dock är A-sidan så maskinell att man tappar hakan. B-sidan är sämre med Sex Object som ett riktigt bottenapp, medan Telephone Call vinner på sin snygga produktion, men förlorar på att Karl Bartos sjunger den halvdana melodin som en kratta.

Radio Activity är bara ett sammelsurium av ljud och saknar den briljans som senare album innehåller. Trans Europe Express är väl snarare mer intressant än bra; låten Europe Endless är luftigt skön, men hur man än vänder på det är The hall of Mirrors och Showroom Dummies rätt kassa. Låten Trans Europe Express är väl intressant, men riktigt tjatig.

Undvik alla skivor gjorda innan 1974. De innehåller bara en massa experimentellt skräp.

Redigerat av AndyPandy
Link to comment
Dela på andra sajter

1) Man Machine - Märkligt hur ett album kan låta så fräscht efter nästan 30 år.

Jag har en annan åsikt: :rolleyes:

Man Machine är jättebra, men fräsch?

Analogsyntljud är inte precis någon nymodighet, och produktionen låter ganska platt vid en jämförelse med dagens skivor.

Det finns inga cymbaler, men heller ingen djupbas liksom.

Om Kraftwerk kan man kortfattat säga att nästan alla anser att perioden 1974-86 är den viktigaste - och att alla album från den tiden (Autobahn, Radioactivity, Trans-Europe Express, The Man Machine, Computerworld och Electric Café) är klassiker.

Jag kan inte välja bara ett av dom utan rekommenderar alla.

Redigerat av Dumb Dan
Link to comment
Dela på andra sajter

Tss, här droppar ni en massa låtar och ingen nämner Pocket calculator! Bästa låten.

Jag kan faktiskt rekommendera det nysläppta livealbumet Minimum-Maximum också. Alla gamla klassiker kryddade med en smula Tour de France. En toppenskiva, förvånande nog.

Link to comment
Dela på andra sajter

1) Man Machine - Märkligt hur ett album kan låta så fräscht efter nästan 30 år.

Jag har en annan åsikt: :rolleyes:

Man Machine är jättebra, men fräsch?

Analogsyntljud är inte precis någon nymodighet, och produktionen låter ganska platt vid en jämförelse med dagens skivor.

Det finns inga cymbaler, men heller ingen djupbas liksom.

Om Kraftwerk kan man kortfattat säga att nästan alla anser att perioden 1974-86 är den viktigaste - och att alla album från den tiden (Autobahn, Radioactivity, Trans-Europe Express, The Man Machine, Computerworld och Electric Café) är klassiker.

Jag kan inte välja bara ett av dom utan rekommenderar alla.

Ok, du har rätt. Men jag tycker fortfarande att ingen har gjort sådana låtar. Alla snackar om att band låter som Kraftwerk gör, men ingen har fortfarande lyckats göra så lysande electro som Man Machine innehåller.

Slutligen vill jag slå ett slag för Tour de France Soundtracks. En del låtar är verkligen briljanta. Och vilken produktion! Yummy! Här snackas det också om att skivan inte är så nyskapande som de hade hoppats på, och att man har hört allt förr. Nämn en skiva som låter så här coolt! Dock håller jag med om att vissa låter låter rätt fjantigt rent musikaliskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min åsikt:

Computer World - mest sammanhållna albumet och grymt svängigt, hela acid/techno-vågen som kom senare var mer eller mindre klippt och klistrad härifrån. Computer World, Computer Love, Homecomputer, More Fun To Compute...

Man Machine: Popskivan, lite uttjatade låtar, men mycket bra.

Sen vet jag inte hur det ser ut med samlingar, men låtar som Tour De France, Radioactivity, Autobahn, Trans-Europe Express är ju alla fantastiska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kraftwerk -- (1970) Kraftwerk 1

Kraftwerk -- (1971) Kraftwerk 2

Kraftwerk -- (1972) Ralf and Florian

Kraftwerk -- (1974) Autobahn (German)

Kraftwerk -- (1975) Radio Aktivität (German)

Kraftwerk -- (1975) Radioactivity (English)

Kraftwerk -- (1977) Trans-Europe Express (English)

Kraftwerk -- (1978) Die Menschmaschine

Kraftwerk -- (1978) The Man Machine (English)

Kraftwerk -- (1981) Computer World (English)

Kraftwerk -- (1981) Computerwelt (German)

Kraftwerk -- (1986) Electric Café (English)

Kraftwerk -- (1986) Electric Café (German)

Kraftwerk -- (1991) Heute Abend

Kraftwerk -- (1991) Radioactivity (MCD)

Kraftwerk -- (1991) The Mix (English)

Kraftwerk -- (1991) The Robots (CDS)

Kraftwerk -- (1997) Robotronik Uebermensch

Kraftwerk -- (1999) Der Robotmix

Kraftwerk -- (2000) Expo Remix (Maxi)

Kraftwerk -- (2003) Tour De France (1545056)

Kraftwerk -- (2003) Tour De France (ADVANCE)

Kraftwerk -- (2003) Tour De France (MCD 1999 Remastered)

Kraftwerk -- (2003) Tour De France 2003 (Euro 2 trk CDS)

Kraftwerk -- (2003) Tour De France 2003 (MCD)

Kraftwerk -- (2003) Tour De France 2003 (Remixes) Dj Promo

Kraftwerk -- (2003) Tour De France Soundtracks

Kraftwerk -- (2004) 1974-2004

Kraftwerk -- (2004) Aérodynamik (Doc Jones Electro Dynamic Remix) (CDS)

Kraftwerk -- (2004) Aérodynamik (Double 12inch Promo)

Kraftwerk -- (2004) Aérodynamik (Promo CDS)

Kraftwerk -- (2004) Aérodynamik (Promo MCD)

Kraftwerk -- (2004) Deutsche Wertarbeit

Kraftwerk -- (2004) Maximum Kraftwerk (the Unauthorised Biography of Kra

Kraftwerk -- Aero Dynamique (Live at MTV Music Awards 2003)

Kraftwerk -- At the Cirkus, Stockholm, Sweden 2004-01-10

Kraftwerk -- Cite De La Musique - Paris 2002-09-25

Kraftwerk -- Concert Classics

Kraftwerk -- Dynamo Germany

Kraftwerk -- Live at Musiekcentrum Utrecht 1981

Kraftwerk -- Live at Roskilde Festival, Denmark 1998-06-25

Kraftwerk -- Live at the Ritz

Kraftwerk -- Live at Warfield Theater San Francisco 1998

Kraftwerk -- Live In Buenos Aires 1998

Kraftwerk -- Live In Düsseldorf 1991

Kraftwerk -- Live In Helsinki 2004-02-06

Kraftwerk -- Live In Mannheim '97 (Promo)

Kraftwerk -- Live In Paris 2002-09-25

Kraftwerk -- Live In Stockholm 1991

Kraftwerk -- N1 To Zürich 1991

Kraftwerk -- Nippon Numbers

Kraftwerk -- Pop I Fokus (Swedish TV)

Kraftwerk -- The First Dj-Edition

Kraftwerk -- The Telephone Call (CDS)

Kraftwerk -- THX 1138 (Autobahn Cologne-Paris)

Kraftwerk -- Toccata Electronica (Bootleg)

Kraftwerk -- Ultra Rare Tracks

hehe... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hehe-- Då har jag att göra ett tag...

Ska man satsa på de tyska versionerna eller de engelska?

Tack alla ni andra, fortsätt gärna skriv så jag får mycket åsikter som möjligt. (Sen kommer jag ändå att göra som jag själv vill) :rolleyes:

Edit: stevfal

Redigerat av KluZ
Link to comment
Dela på andra sajter

Slutligen vill jag slå ett slag för Tour de France Soundtracks. En del låtar är verkligen briljanta. Och vilken produktion!

Håller med till 100%!

Bastrummor att dö för, mystiska filterpads som tycks ta all plats i mixen - utan att gröta! - och så de makalösa rösteffekterna. Skrämmande att ett par sextioåriga gubbar kan klämma fram något så snyggt.

Och visst, Hütter skriver inte lika snygga melodier som för 30 år sedan, men det får man väl ta...

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med flera andra om att Tour De France Soundtracks (som ska vara gjord helt i Cubase SX med mjukvarusyntar, kan det stämma?) är mycket bra. Av det lilla de gjorde på 90-talet märks det här tydligt vart de var på väg.

Nya liveplattan Minimum-Maximum är annars det jag skulle rekommendera dig att starta med, eftersom man får en hyffsad överblick över vad "gubbarna" har gjort genom åren. Sedan kan man ju gå in på studioalbumen, där man får orginalversionerna och andra godbitar (plus vissa mindre lyckade låtar). Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe-- Då har jag att göra ett tag...

Ska man satsa på de tyska versionerna eller de engelska?

Beror väl lite på.... Jag har köpt de tyska versionerna av The Mix och Electric Café eftersom tyska känns mer som "originalspråket", men jag tycker nog att vissa av låtarna gör sig bättre på engelska ändå... "We are the robots" klingar faktiskt bättre än "Wir sind die Roboter".

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ska framför allt se/höra dem live medans du har chansen, trots sin ålder gör de ju en hel del live-framträdanden. Du ska också försöka se/höra Karl Bartos, före detta Kraftwerk-medlem, för han brukar köra hela "Computer World"-plattan i extremt electro-funkig version (faktisk det bästa jag någonsin upplevt live!). Försök också att få tag på deras legendariska live-upptagning (endast bootleg tror jag) från Japan, någonstans runt -84 (har den tyvärr inte själv).

//peAk

Link to comment
Dela på andra sajter

Florian Bartos (oregistrerad)

Ok, här är köpordningen:

1) Man Machine

Utan tvekan deras bästa skiva. Grupper som Ladytron har desperat försökt härma ljudbilden 25 år senare, men det går bara inte

2) Autobahn

Gruppens genombrottsskiva måste du bara ha för allmänbildningens skull. Dessutom är titelspåret så grymt bra att man kan bortse från resten av tramset på skivan...

3) Computer Welt

Denna ska du ha på tyska. Alla andra plattor som gjorts på två språk är bättre på engelska, men Computer Liebe låter bättre än -love och Taschenrechner är universums coolaste ord

4) Trans Europe Express

Europe Endless är så episk att du riktigt känner hur du sitter i tågkupén och ser Rheinland/Pfalz susa förbi utanför

Sen kvittar det i vilken ordning du köper resten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Strålande!

Har ju Man Machine sedan tidigare och vill botanisera ytterliggare i denna grupp, dels för att jag gillar det, dels för allmänbildningens skull.

Läste en intervju med Lars Norén för ett tag sedan där han sa att han brukar koncenrera sig på en författare åt gången och läsa allt denne har skrivit. Jag vill väl inte lyssna på allt som kraftwerk gjort men det viktigaste därav tråden.

Tack för hjälpen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, här är köpordningen:

1) Man Machine

2) Autobahn

3) Computer Welt

4) Trans Europe Express

Sen kvittar det i vilken ordning du köper resten.

Därefter kanske man kan komplettera med "Neu!" och "Neu! 2", av bandet Neu. Liknande tyska skumpande sväng fast med gitarr och trummor.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Du ska också försöka se/höra Karl Bartos, före detta Kraftwerk-medlem, för han brukar köra hela "Computer World"-plattan i extremt electro-funkig version

Åh, jag hör till dom som tycker att post-Kraftwerk-Bartos suger.

Egentligen redan med Kraftwerk - "The Telephone Call" hör ju till en av de mest pinsamma låtarna, i hård konkurrens med "Sex Object". 🙁

Men det jag hört av honom på senare år - speciellt hans totala slakt av låtar som "Computerworld" och "Numbers" - är riktigt uselt.

Imho. 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ska också försöka se/höra Karl Bartos, före detta Kraftwerk-medlem, för han brukar köra hela "Computer World"-plattan i extremt electro-funkig version

Åh, jag hör till dom som tycker att post-Kraftwerk-Bartos suger.

Egentligen redan med Kraftwerk - "The Telephone Call" hör ju till en av de mest pinsamma låtarna, i hård konkurrens med "Sex Object". 🙁

Men det jag hört av honom på senare år - speciellt hans totala slakt av låtar som "Computerworld" och "Numbers" - är riktigt uselt.

Imho. 😠

Håller med dig om att hans tid i Kraftwerk inte var så imponerande...

... och knappast hans försök till solokarriär heller...

men det jag hörde av honom på Arvika-festivalen år 2000 har jag svårt att tro att någon Kraftwerk-älskare inte skulle tycka om. (Då hade han dock med sig 8 AKAI-samplers och en ung anonym kille som lirade.)

Det var absolut ingen slakt av låtarna! Den lilla scenen var proppfull och alla som var där skrek "Kraftwerk, Kraftwerk, Kraftwerk!" samtidigt som vi alla höll armarna upp i luften och bugade oss ungefär som när en muslim ber mot Mekka. Bartos såg faktiskt aningen chockad ut.

Det roliga var när han mitt i framträdandet började köra en låt från sin egna solo-"karriär"... då tystade alla och stannande till. Jag tror han fattade vinken och fortsatte som tur var att köra gamla goa Kraftwerk istället.

//peAk

Någon här som var där?

Link to comment
Dela på andra sajter

Grupper som Ladytron har desperat försökt härma ljudbilden 25 år senare, men det går bara inte

Kanske inte så konstigt eftersom de dels byggde sina egna synthar

helt och hållet. Samt att de var ju inga musiker utan ingenjörer och

teknikers hela bunten och det hela "BARA" var en kul grej..

Precis som musik ska vara:

NO RULES & ONLY FUN

Miss Spelling was here.....................AGAIN

Redigerat av Twilight_Zound
Link to comment
Dela på andra sajter

men det jag hörde av honom på Arvika-festivalen år 2000 har jag svårt att tro att någon Kraftwerk-älskare inte skulle tycka om. (Då hade han dock med sig 8 AKAI-samplers och en ung anonym kille som lirade.)

Jag har sett ett klipp från samma turné, med samma unga kille.

Computerworld lät - i mina öron iaf - som en karaokeversion. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske inte så konstigt eftersom de dels byggde sina egna synthar

helt och hållet.

Äh det där är bara en seglivad myt. 😠

Padsen från Autobahn-eran är en hemmagjord historia (titta på dom för guds skull 🙁 - aluminiumfolie och virknålar), liksom Robovoxen från tidigt 90-tal.

Annars är det helt vanliga serietillverkade syntar som hörs på alla plattor.

Link to comment
Dela på andra sajter

men det jag hörde av honom på Arvika-festivalen år 2000 har jag svårt att tro att någon Kraftwerk-älskare inte skulle tycka om. (Då hade han dock med sig 8 AKAI-samplers och en ung anonym kille som lirade.)

Jag har sett ett klipp från samma turné, med samma unga kille.

Computerworld lät - i mina öron iaf - som en karaokeversion. 🤪

Bartos sjunger för ju taskigt, det är sant. Men han framförande många goda klassiker med ett mycket hårdare och om möjligt ännu mer electro-funkigt sound, vilket föll mig i smaken.

Men smaken är ju (som tur är) olika!

//peAk

Link to comment
Dela på andra sajter

men det jag hörde av honom på Arvika-festivalen år 2000 har jag svårt att tro att någon Kraftwerk-älskare inte skulle tycka om. (Då hade han dock med sig 8 AKAI-samplers och en ung anonym kille som lirade.)

Det var absolut ingen slakt av låtarna! Den lilla scenen var proppfull och alla som var där skrek "Kraftwerk, Kraftwerk, Kraftwerk!" samtidigt som vi alla höll armarna upp i luften och bugade oss ungefär som när en muslim ber mot Mekka. Bartos såg faktiskt aningen chockad ut.

Det roliga var när han mitt i framträdandet började köra en låt från sin egna solo-"karriär"... då tystade alla och stannande till. Jag tror han fattade vinken och fortsatte som tur var att köra gamla goa Kraftwerk istället.

//peAk

Någon här som var där?

Jo, jag var där, men tyckte inte att det var så bra... Såg Kraftwerk på Roskilde 1998, så jag tyckte att Bartos var lite "beige" i jämförelse...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag var där, men tyckte inte att det var så bra... Såg Kraftwerk på Roskilde 1998, så jag tyckte att Bartos var lite "beige" i jämförelse...

Hm. Jag såg Kraftwerk på Cirkus sist de var i Stockholm och det var en grym upplevelse! 2,5h inkl två extra nummer med bla robotar på scen. MEN att publiken snällt stod still och lyssnade och gav golf-applåder mellan låtarna var lite trist. Den "officiella" efterfesten var rätt seg den också. Inte direkt att jämföra med den härliga stämningen på Arvika...

Hur som helst, hävdar jag fortfarande att man ska försöka se och höra både Kraftwerk och Karl Bartos live medan man har chansen!

//peAk

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...