Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tjena!

Behöver hjälp i vad för typ av mixerbord jag skall köpa in till min studio. Jag står mellan tre olika val som e följande:

Mackie ONYX 1640

Mackie 1604 VLZ PRO

Mackie 24/32 8bus

Vad är skillnaden mellan onyx och dom övriga två. Om man nu använder firewire vad gör den för nytta? Jag letar efter ett bra bord som jag ska kunna använda i några år framöver utan att behöva byta. Samt bra mastringsmöjligheter.. De som gjorde onyx intressant är att man kan streama 16 oberoende kanaler.. Men om du ska skicka signaler från datorn måste man ändå ha en adat om ja fattat d rätt? lr har jag missuppfattat det?

i alla fall, budgeten e inget problem men jag måstr ebli nöjd med mitt val!

MVH Stefan

Redigerat av DJ_Vladimir
Annons
Postat

Vid en snabbtitt, verkar det som om den kan skicka 16 kanaler till datorn via Firewire och 2 kanaler från datorn tillbaks till mixern (också via Firewire).

Ska du skicka fler kanaler från datorn till mixern, så måste du ha ett ljudkort med flera analoga utgångar - eller ett ljudkort med ADAT/LIghtpipe-utgång och en extern D/A-omvandlare...

dew (oregistrerad)
Postat

Och man måste köpa till firewire-interfacet. Tror att det kostar en ca 4000kr.

Bara så du inte missar det. Men a-dat behöver du inte, under 16 kanaler

precis som Claes säger.

Mackie ONYX 1640 är en vidareutveckling, med bätre eq.

Har för mig att den har dubbla svep på mellanregistret.

Jag tycker den är bättre än Mackie 1604 VLZ PRO.

Men båda är bra mixers.

Mackie 24/32 8bus har jag ingen erfarenhet av. Men den känns som att den

serien är bättre än VLZ och ONYX.

/dan-erik

Postat

Onyx 1640 skulle jag inte rekomendera om du vill mixa på bordet eftersom det kräver ganska mycket pill. Hellre att du köper ett bättre mixerbord än dessa du skrivit (tex ett äldre Soundtracs-bord om du vill ha bra mixningsmöjligheter) och sedan köper en AD/DA-omvandlare av klass, tex Motu 24 i/o som har 24 separata in och utgångar. Köper du ett bättre mixerbord så behöver du inga externa preamps och "sparar" pengar på det sättet.

Jag har själv arbetat rätt mycket med 24/8/2 och kan väl säga att jag inte riktigt är kär i det bordet men jag skulle heller inte tacka nej till det. Men har du mer stålar så tycker jag du ska gå upp ett snäpp mixerbordskvalitet.

/Micke

Postat

Hello DJ!

Kan varmt rekommendera ett fantastiskt mixerbord i rätt prisklass:

SOUNDCRAFT LX 7 II

Låter och mäter klart bättre än Mackies nya Onyx - vi har testat noga.

Tror det kostar runt 20 000 för 24-kanaler och det finns även en 16 och 32a.

OBS - det är inte den gamla LX7 serien jag talar om utan nya (II) varianten.

Lycka till!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.