Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Passar bra att dra igång en iPOD-tråd till, nu när jag noterar att det är hett på tapeten.

Detta är en teknisk fråga, som kanske skulle ligga under "hårdvara" (skjut mig 😠 ).

Så här: Jag (näe, sonen) har en iPOD mini. Om man vill ha separat batteriladdning (alltså, man är på resande fot utan dator (USB) men tillgång till en väggkontakt 230V) till den så får man punga upp med 275 kr för en batteriadapter. Men fan, hur svårt kan det vara att bygga en sån själv? Jag har en hel gödselstack fylld med gamla adaptrar i garderoben, så nån lär nog funka, bara jag skarvar på en USB-hona som matchar iPODens laddningskabel.

Så frågan är: Vilka pinnar (pinne) skall ha plus resp jord? Man pratar om "5V" i USB, hur stor är toleransen (4.8V måste väl funka)?

Och vidare: Kan apple ha byggt in nån form av simpel intelligens i adaptern så att bara deras egna märkesgrej ska funka? (Eller är det en synnerligen puckad fråga 😠 )

Tacksam för svar från någon med erfarenhet. Det måste väl finnas nån bra länk till en sida med USB-spec annars. (OK då, jag ska söka själv...)

Tjing

/Bengan

Annons
Postat

Även om den här artikeln inte handlar direkt om det är det inte omöjligt att du kan få reda på den information du behöver.

Jag tror inte att apple har gjort iPoden "smart" så att man bara kan ladda den med deras produkter.

Postat

Tack för tipset, snygg lösning med kortlekskartong 😏

Snubben i länken hade ju pluggat på ett FW-interface, och jag har ju USB, så det blev bara "nästan rätt". Alltid något dock; här går jag och fjuttar kring 5V, och artikeln pratar om 8-30 (!) V, där han landar på 12V. Hmm.. undrar hur mycket man törs blåsa på innan iPODen sprängs.

Efter googlesökning har jag hittat pin-specen till USB, så den biten är grejad.

tjing igen

Bengan

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.