Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja!

TÀnkte bara höra lite hur ni spelar in frÄn era synthar, gitarrer, micar, kaffeapparater osv...

Jag Ă€r vĂ€ldigt ny inom hĂ„rdvara.. har alltid nöjt mej med vsts... men nu sĂ„ ville ja ha en fet synth sĂ„ ja köpte mej en virus c... e skitnöjd 😉

iaf Äter till frÄgan..

Jag anvÀnder FL Studio och lÀgger till en midi-out som Àr kopplad till virusen... dÀr lÀgger ja in noter osv... och recordar sedan till wav... men det blir vÀldigt mycke meck fram och tillbaka eftersom jag ofta mÀrker att nÄgonting Àr fel.. kanske vill Àndra tempo frÄn 140 till 136 till exempel... o Ànnu vÀrre blir det ifall jag har anvÀnt ett annat ljud pÄ virusen... dÄ mÄste jag skruva till det andra för att recorda om och sedan gÄ tillbaka till det andra som jag jobbar med för tillfÀllet... Àr det bara jag eller ska det vara sÄ mycke meck med hÄrdvara?

Annons
Postat

Det Àr min erfarenhet ocksÄ. Men jag brukar mest köra ett spÄr pÄ min microKORG, och lÄta resten av spÄren köras av vsts. DÄ kan jag nÀr jag börjar kÀnna mig klar spela in microkorgen till en wavfil.

Postat (redigerat)

Jag kör mina h/w synthar genom en 12 kanals mixer, i vilken jag Àven kör in Audiophile ljudkortet. Mixern kör jag sedan in i genom line-ingÄngen pÄ datorns interna ljudkort för mixdown till komplett wav av hela lÄten (via SoundForge). Men MIDI-spÄr förblir alltsÄ MIDI-spÄr i Cubase, jag gör aldrig om dem styckevis till WAV. Endast hela lÄten till WAV alltsÄ.

Är inte helt nöjd med denna konfiguration dock...

https://www.studio.se/index.php?showtopic=762

Edit: Ska kanske lÀgga till att de flesta av mina synthar/moduler Àr multi-timbrala, dÀrav mindre behov att göra om till wav spÄr förmodar jag...

Redigerat av hackeman
Postat

jag börjar med tempo't, lÄtarna gÄr oftast i Rockfart (f'lÄt, hahaha)

skapar ett klickspÄr i Acid

guitar -->boxar-->mixer-->record i Acid

som spelar upp öppna spÄr och spelar in frÄn vald ljudkÀlla (Mic.)

MiDi via Cubase-->record i Acid

som spelar upp öppna spÄr och spelar in frÄn vald ljudkÀlla (MiDi)

eller

MiDi via en annan PC,

ProTools-->boxar-->mixer-->record i Acid

och/eller

Bas, StrÄkmaskin / whatever -->boxar-->mixer-->record i Acid

efter inspelning sÄ knycklar jag till ljuden med SoundForge

mixar pÄ sÄng, trummor och kaffe efter behov(som alltid finns)

en god mixer Àr navet i produktionen.

(vad det nÄ'n som sa kaffe?)

😉

Postat
Jag kör mina h/w synthar genom en 12 kanals mixer, i vilken jag Àven kör in Audiophile ljudkortet. Mixern kör jag sedan in i genom line-ingÄngen pÄ datorns interna ljudkort för mixdown till komplett wav av hela lÄten (via SoundForge). Men MIDI-spÄr förblir alltsÄ MIDI-spÄr i Cubase, jag gör aldrig om dem styckevis till WAV. Endast hela lÄten till WAV alltsÄ.

Är inte helt nöjd med denna konfiguration dock...

https://www.studio.se/index.php?showtopic=762

Edit: Ska kanske lÀgga till att de flesta av mina synthar/moduler Àr multi-timbrala, dÀrav mindre behov att göra om till wav spÄr förmodar jag...

multi-timmer? huh? 😉

min virus kan ja skicka ut till flera midikaneler... men dÄ blir de inga interna effekter pÄ vilket Àr lite synd...

Postat

Jag kör en Yamaha Motif 6 som masterklaviatur genom ett Midex 8.

sen har jag en Korg MS2000r, en JV1080 med Techno och Vintage expansions, en Waldorf Micro Q oxÄ MIDIkopplade och dessa kör jag rakt in i varsin stereokanal genom en Creamware 24/96 omvandlare genom ASIO direkt in i Cubase och kör Cubase SX mixern istÀllet för hÄrdvarumixer....

Sedan har jag en TC-M-One, en LExicon MPX1 och en TC-M300 kopplade genom en egen Creamware 24/96 omvandlare..oxĂ„ rĂ€tt in i Cubase SX genom ASIO... sedan har jag routat ut signalerna frĂ„n Cubase till effekterna och sedan tillbaka in igen... vilket gör att jag kan köra hĂ„rdvarueffekter pĂ„ VSTi's om jag vill... 😉

Sedan har jag gjort patch-mappar till alla instrument och effekter och styr dessa via midi frÄn Cubase patchmanager...

snurrigt?? kanske...men detta ger mig "total recall" pÄ varje mixprojekt..och

jag spelar aldrig in nÄgra Wavefiler utan kör direktmonitor o mixar o styr...sedan kör jag ut hela paketet digitalt ( s/pdif ) genom en DBX Quantum multibandsprocessor till en annan dator...

/D

Postat (redigerat)
multi-timmer? huh?  😉

min virus kan ja skicka ut till flera midikaneler... men dÄ blir de inga interna effekter pÄ vilket Àr lite synd...

Haha... multi-timbre/timbral hette det pĂ„ den tiden mina h/w synthar hĂ€rstammar frĂ„n.. att kunna köra flera kanaler/ljud pĂ„ samma synth samtidigt.. du vet, sĂ„nt som Ă€r givet pĂ„ softsynthar, men definitivt inte Ă€r det pĂ„ gamla h/w synthar som t.ex Juno 106 o.d. 🙂

Jag HAR ju sagt att jag varit borta 15 Ă„r frĂ„n musiken och Ă€r dĂ€rav rookie pĂ„ nytt... 🙂

Redigerat av hackeman
Postat

Det heter fortfarande multitimbral... StÄr sÄ pÄ min microKORG med, och den Àr inte gammal...

Postat
Det heter fortfarande multitimbral... StÄr sÄ pÄ min microKORG med, och den Àr inte gammal...

Skönt o höra! *suckar lĂ€ttat* 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.