Jump to content
Annons

Min första låt

Recommended Posts

LÅTNAMN: Another day

ARTIST/GRUPP: joel e

GENRE: singer/songwriter

KOMPOSITÖR, MEDVERKANDE: joel e

FORMAT: wma

STORLEK: 2,8mb

STATUS: Skiss

LÅTLÄNK:Acidplanet

Är precis klar med min första inspelning, hade vart kul att

få lite feedback och kommentarer.

MVH Joel

Dela på andra sajter

Annons

Tycker du ska lyfta fram rösten, den drunknar bland alla andra instrument. Hör inte texten. Sedan låter du som en svensk som sjunger engelska, det är väldigt tydligt.

Mixen i sig är ganska grötig. Testa att separera mer och våga släppa fram diskanten mer. Det är ganska muffligt och tjockt just nu. Panorera mera och fram med eqn och skruva. Det är inte pjåkigt för att vara första inspelningen, men nu måste det utvecklas. Kämpa på. 😲

Redigerat av Neko
Dela på andra sajter

minus:

- burkig gitarr

- rösten hörs inte - jag känner igen mina egna första alster; man vågar inte riktigt dra upp rösten i mixen! :rolleyes:

plus:

skön melodislinga på gitarren i introt!

Dela på andra sajter

Tack för kommentarerna!

Nej själva inspelningen är väll egentligen inget vidare men man får testa sig fram och förhoppningsvis blir de bättre allteftersom.. Låten e kanske i längsta laget (6.15) och borde kanske minskas lite. Men Men...

/Joel

Dela på andra sajter

LÅTNAMN: Another day

ARTIST/GRUPP: joel e

GENRE: singer/songwriter

KOMPOSITÖR, MEDVERKANDE: joel e

FORMAT: wma

STORLEK: 2,8mb

STATUS: Skiss

LÅTLÄNK:Acidplanet

Är precis klar med min första inspelning, hade vart kul att

få lite feedback och kommentarer.

MVH Joel

Hej!

Det är faktiskt inte helt illa,

Kommentarer:

Det låter som om du speedar låten.. under solot? Använder du klick?

Hade varit fint med en bas också. Jag hade kopierat kompgitarren och panorerat de båda spåren, viktigt är då att du flyttar gitarr-kopian en bit kanske 20-100 ms (använd öronen) ifrån originalet då får du en fin stereospread. Jobba med EQ på gitarren den låter plonkig nu försök att ta bort sub-bas lägg till nedre mellanregister. Sången är rätt skön men komprimera den något, och dra upp den ordentligt, lägg på lite delay. Reverb och mer diskant behövs på hela mixen.

Eftersom låten inte är så varierande (inget negativt) kan du nästan halvera längden på den. (om det nu inte är något speciallt du vill berätta med texten)

Get on it!!! :rolleyes:

MVH

R

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.