Martyman (oregistrerad) Postat 24 juli 2005 Dela Postat 24 juli 2005 Hej. Är precis grön på det här med att spela in själv, men sugen på att lära mig. Har en midi keyboard, mixer, gitarr och mikrofon. Behöver jag mer grejer och hur ska jag koppla ihop det hela... Att spela är en sak, men att spela in nånting helt annat... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Emil Postat 24 juli 2005 Dela Postat 24 juli 2005 Ett nytt ljudkort och ett program att spela in i så har du nog allt du behöver för att sätta igång. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 24 juli 2005 Dela Postat 24 juli 2005 Allt beror ju dessutom på budget. Inspelningsprogram varierar en hel del i pris. Troligtvis klarar du dig med cubase SE, Sonar eller Orion eller liknande. Att köpa Cubase SX är lite onödigt om du inte vill satsa fullt ut på musiken och är villig att lägga många tusenlappar. Som Phobos säger så behöver du ett nytt ljudkort, men det finns rätt många att välja på. Kila ner till kiosken och köp senaste numret av studio, eller gå till biblioteket och läs den där. Där finns nämligen en hel del tips på billiga ljudkort ( nr 6 Juli 2005). Där kommer du säkert kunna hitta något som passar både plånbok och krav. Finns även lite goda riktlinjer över saker du bör fundera på. Vidare ska du fundera på vad du har för mikrofon (förutsätter nästan att du har en akustisk). Är den dynamisk eller kondensator? Är den lämplig till det du ska spela in, eller kommer det låta bumligt? Säg vad du har för mick och ställ en fråga här på forumet om den är lämplig att spela in gitarr och sång med. Låter inspelningen konstig? Se över akustiken i rummet du spelar in i. Dämpa med hjälp av madrasser eller skynken så ska du se att du får lite bättre ljud. Några enkla grundtips. Om du specifierar vad för typ av musik du spelar, i vilken miljö etc så kommer säkert fler bra tips fram. Lycka till! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Martyman (oregistrerad) Postat 24 juli 2005 Dela Postat 24 juli 2005 Tack för tipsen. Har en shure pg48 mick, m-audio midi, akustiska och elgitarrer. En kompis ska ge mig en version av (tydligen väldigt bra) cubase. Vet inte ens vad jag har för ljudkort, men datorn är ny. Måste man ha något speciellt kort eller kan det fungera med det som sitter i till en början? Jag har hittat något där det står directX 9.0 ,HD audio och spdif, men det säger mig inte så mycket... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Martyman (oregistrerad) Postat 24 juli 2005 Dela Postat 24 juli 2005 Kommer troligtvis spela in allt som kommer in i huvudet. Troligtvis mkt akustiskt. När jag spelade i band förr var det väldigt Mogwai-inspirerat. Kanske blir åt det hållet också. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
punkrockdude Postat 24 juli 2005 Dela Postat 24 juli 2005 Ett tips är att byta ut din Shure PG48 mikrofon mot t.ex. Shure SM57 eller SM58. Men finner du att PG48:an är bra nog så ska du inte byta för att jag inte gillar den. mvh. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mornel Postat 24 juli 2005 Dela Postat 24 juli 2005 En kompis ska ge mig en version av (tydligen väldigt bra) cubase. Se till så att du får en dongel och allt sånt, annars är det ju, ehrm, inte helt lagligt... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.