Jump to content
Annons

Datorfel

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Kortfattat:

Jag har problem med min HP-PC. Den läser inte ljudkort i PC-Card-platsen. Jag har testat två olika ljudkort. Rättare sagt, den reagerar överhuvudtaget inte alls när man lägger in ett PC Card där. Inga lampor, inga ikoner, ingen Windows-text.

PC:n är 3-4 månader bara (köpt precis när den kom in i Sverige). Ljudkortet är 1 vecka bara (köpt precis när det kom in i Sverige). Jag har aldrig tidigare använt nämnda PC Card-plats. Ovannämnda ljudkort fungerar dock i andra PC (testat).

Jag har fått olika bud om vad felet kan vara. Är det sannolikt ett BIOS-fel eller sannolikt ett hårdvarufel? Teorierna går isär...

OM BIOS behöver uppgraderas: Kan jag göra det själv och framförallt är det min sak att fixa det?

Om det är hårdvarufel, så vill varken teknikern i affären ta emot den eller jag själv lämna in den för reparation där faktiskt... Kan jag gå till ett annat reparationscenter för det märket och få den fixad gratis?

Det är en massa portar utöver nämnda som jag aldrig hunnit testa och saknar externa tillbehör för att kunna testa dessa. Kan det krävas av teknikern? Bl.a. kan det vara ett strömfel som drabbat flera portar kanske?

Det kan inte hjälpa om jag avinstallerar laptopens inbyggda ljudkrets först väl? Den ska väl hitta ljudkortet i PC-Cardplatsen ändå? Ingen har tänkt på det i alla fall...

🙁

:musik

Redigerat av musik
Annons
Postat

Kolla upp vilket chipset det är på moderkortet - och kolla med ljudkortstillverkaren om det ska fungera ihop med det chipsetet.

Varför vill inte teknikern i butiken ta emot datorn om det rör sig om ett garantifel? Det låter ju helt horribelt, eftersom det är deras skyldighet enligt Konsumentköplagen att hjälpa dig... 🙁

BIOS kan du uppgradera själv, men om det går åt skogen på något sätt under uppgraderingen (ovanligt, men ändå...), så fungerar inte datorn alls efter det.

Brukar inte HP ha på plats-service, så att de skickar ut en tekniker till dig? Det är kanske bara mot företag eller med något tilläggsavtal... Ring och fråga HP hur det ligger till.

Om det är något fel på PC-Card porten, så byts moderkortet ut - och då hänger ju resten av portarna också med...

Postat

Kolla i dina manualer för BIOSet för datorn och se om det finns ett integrerat ljudkort på moderkortet som du kanske kan och bör stänga av (disable). Integrerade ljudkort skall egentligen inte vara något problem men man vet aldrig - kanske kan detta få ditt ljudkort att komma till liv.

I princip bör det gå till på detta sätt:

Sätt på strömmen och tryck på den tangent som gör att du kommer in i BIOSet innan Windows startar - oftast F2, F12 eller DEL eller dyl. Kolla igenom menyerna och se om det finns en option att stänga av eventuellt integrerat ljudkort. Kolla även om det finns andra inställningar för ljudkort som eventuellt kan störa. Datortillverkarna har en förkärlek på att dunka in en massa "finesser" på moderkortet som man slår av och på via BIOS inställningarna. OBS, OBS, OBS: Var försiktig med BIOS inställningarna om du inte är van eller har en händig dator polare som är van att pula omkring med dessa. Skriv gärna ner de inställningar som du hade innan du ändrade något.

Nu har du ju en ny dator men ett alternativ kan vara att uppgradera ditt BIOS om det finns tillgängligt hos HP support sajt - brukar kallas att "flasha BIOS". Normalt inte särskillt svårt - beror på leverantör - men om du eller datorn gör något fel under flashningen så kan du stå utan fungerande dator och måste i värsta fall gå till leverantören för att få detta fixat. Instruktioner för hur detta görs tillhandahålls av din datortillverkare.

Slutligen

- har du provat att stoppa in ditt ljudkort i alternativa slots i datorn?

- är det ett gammalt ljudkort? Kan även vara problem med strömmen som dina PCI kortplaser tillhandahåller. Tror moderna datorer ger 3 volt via PCI medans gammla PCI kort gärna vill ha 5 volt - andra experter i detta forum kanske kan bekräfta detta?

Hoppas något av detta hjälper dig på traven.

Mats

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hela MODERKORTET??? Jösses...

BIOS (BASIC INPUT OUTPUT SYTSEM) vet jag bara såå lite om.

Teknikern i affären är väl inte tillräckligt service minded, men framförallt kan de inte särskilt mycket. Jag VET hur lång tid de tar på sig: månader. Företagare har jag pratat med, med mindre antal miljoner i omsättning per år och de har lämnat in där, de första fyra veckorna rör de inte prylarna...

Kan jag kräva annan likadan pc alternativt åtminstone en likadan under tiden den servas av affärens tekniker?

De två ljudkort jag provat mot HP-PC:n är Echo Indigo och ett E-mu 1616. Skulle inget av dem funka mot mitt Chipset? E-mu håller f.ö. på att uppgradera sin hemsida med kompatibla och inkompatibla pc gentemot E-mu 1616. Min pc finns inte med på någon lista. Ljudkortet jag har köpt är sprillans nytt! För nytt börjar man tro... PC:n är ju sååå gammal, 3-4 månader. Bägge produkterna köpta direkt de kom in i Sverige!

🙁

Redigerat av musik
musik (oregistrerad)
Postat

För att komma in i BIOS är det ENDAST esc-knappen som gäller för min PC, även om det står andra knappar på skärmen när man sätter igång PC:n. Dessa funkar inte! I BIOS hittar jag inte ljudkortet alls. Däremot går det att både avinstallera och inaktivera det i Enhetshanteraren. Det är antagligen integrerat med moderkortet, det heter Contect Audio AC97 tror jag.

Någon manual till BIOS eller info om BIOS för datorn har jag definitivt inte fått! 100 % säker.

🙁

Postat

Sista tipset - har du kollat upp efter senaste drivrutinerna för ditt ljudkort och installerat dessa efter konstens alla regler?

Kolla även dina "Devices" under "System" i "Kontrollpanelen" och se om du har någon som helst referens till ditt ljudkort i hårdvarulistan som du kan se där.

Mycket teknikdravel men så blir det tyvärr när det inte pluggar och spelar 😄

🙁

Mats

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Drivrutinerna till ljudkortet går tyvärr INTE att installera!!! Får upp meddelandet:

"Error: Setup is unable to detect a supported product on your system. Please ensure that the product is properly installed before running this setup program. Setup will exit."

🙁

Redigerat av musik
musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Conexant AC 97 heter ljudkretsen som är inbyggd. Men jag kollade upp PCMCIA-kontrollern...det är en Texas Instruments..drivrutinen var från 2001-07-01.

Vill förtydliga att E-mu 1616-ljudkortet är ett nyinkommet ljudkort medan Echo Indigo kanske har ett år på nacken, men min PC tog inte något av dem.

🙁

Redigerat av musik
musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Teknikern i affärn sa att det finns nytt BIOS på HP:s hemsida i så fall, men jag hittar inte det alls där.

🙁

Redigerat av musik
Postat

Sista råden som jag kan komma med:

- Du har testat ditt PC-CARD på annan dator så du vet att detta fungerar. Det är ett PCMCIA kort, eller hur?

- Har du testat något annat PCMCIA kort på din bärbara så att du vet PCMCIA sloten på din dator är fungerar som den skall - dvs rent allmänt?

- Kan du ta reda på vilken typ av PCMCIA kort som din dator stöder. Jag kan inte detaljerna kring detta rakt av men det finns olika typer av PCMCIA interface.

- Bekräfta via internet/support eller dylikt att PCMCIA interfacet på ditt nya ljudkort skall funger på den PCMCIA slot som du har på din dator.

Angående support - så skulle jag gå direkt mot HP's support i detta fall om allt annat fallerar, tex http://www.hp.se . Hjälpen som du kan få är förmodligen marginell i detta fall men du kan ha tur.

Hilsinger,

Mats

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Går man in och kollar upp kompatibla PC till E-mu 1616-ljudkortet, så står det i listan upp till xx20, men min PCMCIA-kontroller heter Texas Instruments PCIxx21/xx515.

Med xx20 åsyftas modell för PCMCIA-kontrollers.

Jag har kikat bl.a. på http://www.etcetera.co.uk/products/EMU030.shtml

Man ska hitta den info:n hos http://www.emu.com

🙁

Redigerat av musik
musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

mlordin:

JA. E-mu 1616 funkar åtminstone enligt affärens tekniker (såg det ej själv bakom hyllor och diskar), på deras PC. Test i dataaffär.

JA. Jag har testat Echo Indigo som sagt också. Det funkar inte heller på min PC, och det ljudkortet har nog ett år på nacken, men vet ej! Test i affär.

Min PC stöder Type I eller Type II 32 bitars (CardBus) eller 16 bitars PC Card-kort. Stöder även ExpressCard. Och andra digitala media...

Vilka PCMCIA-slots som fungerar tillsammans med E-mu 1616-kortet är E-mu väldigt intresserade av att få veta själva!! De har bara testat ett mindre antal PC och säger att "det finns ju så många olika pc på marknaden...". De vill gärna veta om t.ex. min PC inte funkar med deras kort, så de kan skriva upp det på sin lista över inkompatibla PC:s.

🙁

Redigerat av musik
Postat
Teknikern i affärn sa att det finns nytt BIOS på HP:s hemsida i så fall, men jag hittar inte det alls där.

🙁

Du bör finna senaste BIOS samt annan programvara till din HP här:

http://welcome.hp.com/country/se/sv/support.html

Välj tex "Produktkategori": http://h20180.www2.hp.com/apps/Nav?h_paget...ient=S-A-R113-1

och navigera sedan vidare utifrån den datormodell som du har. Så småningom bör du hitta senaste BIOS samt annan mjukvara som kan avhjälpa problemen som du har.

Jag antar att du även kollat in EMUs sida med specarna samt drivisarna:

http://www.emu.com/products/product.asp?ca...temRequirements

Om inte detta funkar så har jag inga fler råd - alternativet är att pallra dig över till affären med dator och ljudkort och se om du kan få dom att hjälpa dig.

Lycka till 😄

Mats

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

TACK!!!!! Nu ska jag sova i alla fall.

Jag har varit i musikaffären och fått hjälp i över en timme aktivt och i dataaffären i över fem timmar passivt idag! Utan lösning.

mlordin - TACK IGEN!!!

🙁

Redigerat av musik
Postat

En sak som kan vara viktig, är att installera drivrutinerna innan man stoppar i kortet första gången. Har du inte gjort det, så avinstallera drivers, för att sedan installera igen innan du sätter in kortet...

Maila också till Echo och fråga om de känner till några eventuella problem med din datormodell...

Postat
PC:n är 3-4 månader bara (köpt precis när den kom in i Sverige). Ljudkortet är 1 vecka bara (köpt precis när det kom in i Sverige). Jag har aldrig tidigare använt nämnda PC Card-plats. Ovannämnda ljudkort fungerar dock i andra PC (testat).

Ja, det låter som du har en trasig PC Card-plats i datorn. 🙂

Men häng inte läpp. Är den bara 3-4 månader, då har du Garanti. Gratis reparation/ersättning! 😉

Om det är hårdvarufel, så vill varken teknikern i affären ta emot den eller jag själv lämna in den för reparation där faktiskt...

Varför inte? 😕

Har de en felfri dator av samma modell hemma är det ju bara att få byta, eller så får butiken fixa en gratis reparation av laptopen!!

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Claes: För Echo-kortet som de visade mig i musikaffären, så skulle man installera drivrutinerna först och därefter kortet, men de tyckte att det kan absolut inte ha någon betydelse. Och menade att PC:n ska ju reagera på den nya maskinvaran.

För E-mu 1616 som jag köpt står det angivet att man först ska installera hårdvaran och därefter drivrutinerna. Men det funkar inte för när drivrutinerna ska läggas in så avbryter pc:n drivrutinsinstallationen och säger ju att den inte kan upptäcka (detect) ljudkortet.

Vectro: Jag tror man bara kan kräva en ny pc inom bytesrättperioden och den var en månad. Men självklart ska den repareras gratis, tycker jag. Problemet är att finna någon som tar sig an det. Om HP och deras närmaste reparationscenter (ska kontakta dem på måndag/tisdag, nu är det helgstängt) hänvisar till butiken jag köpte den för att reparationen ska kunna ske gratis , så är det detsamma som "goddag yxskaft". Det tar sån tid... Ska höra med Konsument Gbg i början av veckan, vad som gäller om låne-pc under tiden.

Det är inte säkert man får något reparerat gratis heller, bara för att garantin gäller. Ord mot ord om vad som orsakat felet. Jag lämnade in en Sony DAT en gång efter några månader. I princip hela innanmätet var pajat. Jag hade knappt använt den. Vid en noggrann analys av kretskortet allt var kopplat till, materialtest o.d., så visade det sig vara en undermålig krets. Den auktoriserade SONY-verkstaden trodde det var en kopia-krets, trots att den var köpt av en stor auktoriserad Sony-affär/HiFi-affär. Jag fick reparationen gratis därför.

Det värsta med en trasig PC Card-plats är det att om Claes i ett tidigare svar här har rätt, så måste därför hela Moderkortet bytas ut och alla portar som sitter på det. Tror inte de skulle bry sig om det va? Ny pc? Och om jag skulle få en ny PC, vilken garantitid gäller för den då? Från dag 1 eller återstoden av den garanti som skulle ha gällt för den första PC:n?

😕

Redigerat av musik
Postat

Jag får intrycket att du inte får helhjärtad hjälp av företaget du köpte datorn av. Därför kan det vara bra att veta att du har mycket stora möjligheter att kräva din rätt, och dessutom inom rimlig tid, samt även ersättning för kostnader mm!

Eftersom din PC inte är äldre än 6 månader har du mycket stora möjligheter att kräva rättning av säljaren. Det är fortfarande hans problem att visa att felet inte är ursprungligt, och du har till och med rätt att ofta begära utbyte av varan och till och med ersättning för kostnader i samband med reparationen och även skadestånd om du drabbats ekonomiskt.

Läs vidare på:

http://www.kov.se/mallar/sv/artikel.asp?ln...ngArticleId=125

och vidare på länkarna:

"Fel på varan"

"Om konsumentköplagen"

"reklamation"

längst ned på sidan.

Där kommer du att se att du har stora möjligheter att kräva åtgärder och vilka de skall vara osv.

Får du inte hjälp enligt detta så kan du gå vidare via Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, och får då ett utslag som är mycket användbart. Om leverantören inte följer utslaget så publiceras de på "Svarta Listan" som dessutom bevakas av media. Vilket brukar vara en mycket bra väg till att få rätt...

Rent tekniskt kan det väl vara intressant att prova med ett helt annat Cardbus-kort av någon typ i din dator och se om det fungerar. Gör det inte det så är väl det hela ganska klart, att det är fel på datorn. Och då är det bara att vara tuff och kräva rättning i ledet. Läs bara in dig på konsumentverket först så du vet vilka rättigheter du har. De är omfattande!

Postat

Du skall gå till butiken med datorn säga att datorn inte fungerar för dig med kortet. sedan frågar du hur lång tid det kommer att ta och förklarar vilken tid du anser vara skälig för felet kommer felet ta längre tid en vad jag skulle vilja påstå vara nog ca 2 v så skulle jag krävt en ny vara + att han är skyldig för dig att återställa produkten vilket jag inte är säker på men kan vara att om du har arbetat med en låne dator i ca 2 månader är det hans jobb att setill att den nya datorn är en exakt kopia av den gamla . det kan komma ta honom mycket lång tid att lösa problemet om han är o kunnig i flyttningar av hårdisk eller av klonings mjuk varor . om du säger detta och har papper som visar att han är skyldig dig detta i upp till 3 år efter köp så lär han utan vidare ge dig en ny dator och ta den gamla. Sedan får han gjöra vad ha känner för med den gamla tex bli en låne dator eller slänga den och dra av den i deklarationen.

kunden har alltid rätt Nästan i allafall:)

Postat
Claes: För Echo-kortet som de visade mig i musikaffären, så skulle man installera drivrutinerna först och därefter kortet, men de tyckte att det kan absolut inte ha någon betydelse. Och menade att PC:n ska ju reagera på den nya maskinvaran.

Det följer med en stor lapp som säger att drivers SKA installeras innan man sätter in kortet. Kan de inte ens läsa enkla instruktioner. Det kan ha stor betydelse och det borde de känna till om de har jobbat med datorer i mer än ett par veckor... 😲

Om drivrutinerna inte är installerade när man trycker in kortet, så kommer Windows att leta efter egna drivers, som givetvis inte finns. Då finns det en indikation på att en okänd enhet används - och man kan då få problem med att installera även om man gör rätt nästa gång...

Imbeciller som inte följer tydliga instruktioner som medföljer kortet! 😄

Det är inte säkert man får något reparerat gratis heller, bara för att garantin gäller. Ord mot ord om vad som orsakat felet.

Konsumentköplagen är tvingande. Du har alltid 6 månaders garanti, där butiken måste bevisa att det är du som har orsakat felet om garantin inte ska gälla. Efter de första 6 månaderna har du enligt Konsumentköplagen ytterligare 2.5 års reklammationsfrist för ursprungliga fel - men då kan det vara knepigare eftersom det är du som måste bevisa att det har varit ett "ursprungligt fel". De flesta lämnar dock minst ett års garanti - och jag tror att HP lämnar längre garanti än så...

Det värsta med en trasig PC Card-plats är det att om Claes i ett tidigare svar här har rätt, så måste därför hela Moderkortet bytas ut och alla portar som sitter på det. Tror inte de skulle bry sig om det va? Ny pc? Och om jag skulle få en ny PC, vilken garantitid gäller för den då? Från dag 1 eller återstoden av den garanti som skulle ha gällt för den första PC:n?

Garantin gäller alltid från inköpsdatumet - och förnyas inte för att något byts ut - men det är klart att de måste byta moderkort om det är trasigt.

Postat

Sluta fega musikk, och stå på dig! 😲😄 :D

Du har ju all rätt vad gäller garanti!

Gå till affären, inte till någon HP-verkstad. HP-verkstad vill ha betalt, medan affären är tvungen att ge dig gratis reparation.

Det blir inte "goddag yxskaft" eftersom affären inte kan reparera såna invecklade fel. Det finns bara två alternativ för affären.

• Affären skickar vidare datorn till den auktoriserade HP-verkstaden och affären får betala byte av moderkort och hela fadderuttan.
  • Affären får gå in på lagret och ge dig en ny fungerande PC. Garantitiden ska gälla för återstoden av tiden som skulle gällt (den första) PC:n.

Jag tror på det andra alternativet då reparationen är invecklad, kräver kunnig personal och säkert specialbeställning av nya kretsar osv. Det skulle bli dyrare i slutändan för affären som sålde den trasiga datorn till dig.

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Tack för era svar. Jag har varit upptagen med diverse projekt sedan senast, men ska ta itu med detta med datorn i veckan nu!

Butikens reparatörer är inte kända för att kunna reparera något alls, om man säger så... Jag ska läsa in mig på Lagtexterna igen (det var ett och annat år sedan).

När det gäller det där Echo Indigo-kortet, Claes, som också testades, som kontroll i musikaffären (utan att drivrutinerna installerades först), så hittades det av en annan laptop hos Computer City (dataaffären), även om drivrutinerna inte installerades först av dem heller. Så då är det väl min pc som krånglar enligt uteslutningsmetoden?

Det var inte så länge sedan jag vann en tvist med en auktoriserad radio/HiFi-verkstad. Jag kontaktade då Konsument Gbg. Han blev närapå aggressiv, men det hade han ju inget för. 😄 Jag hade betalat 1600 kr för en reparation av en CD-player som de efter att jag kommit hem med den erkände var misslyckad, då jag ringde upp. När jag kom tillbaka med grejen och sa att Konsument Gbg kontaktats sa de bara att de skulle ha ännu mer pengar, bara för att jag pratade med dem...och upptog tid. Sjukt, inte sant?! Till slut fick jag min rätt.

😠

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.