Jump to content
Annons

Samarbeta över internet

Recommended Posts

frans m (oregistrerad)
Postat

Jag bor i mamö och gör musik tillsammans med en polare som bor i göteborg. Eftersom vi båda jobbar med cubase 5.1 och sitter på bredbandsuppkoppling så skulle det vara smidigt att kunna skicka fram och tillbaka och jobba på varandras projekt. Vi skulle också vilja kunna skicka ljudfiler till varandra. Av någon anledning vägrar hans MSN ta emot filer jag skickar. Jag kan däremot ta emot hans filer. Finns det något program som DC++ eller liknande men som är privat mellan honom och mig där vi skulle kunna dela filer till varandra? Har läst lite om VPN (virtual private network) men det verkar lite invecklat. Tacksam för tips!

Annons
Postat (redigerat)

Ni skulle kunna använda yahoo- eller google mail (rymmer 1 respektive 2 Gb) för att maila projekt till varandra.

Edit: Spaceman hann före.

Redigerat av joachime
Postat

När det trasslar för mig med att skicka filer med MSN och miranda kör jag Skype, funkar alltid för mig.

Så mitt tips är att testa Skype.

Postat

Som sagt i ovanståendet inlägg.. Egen FTP-server är bästa alternativet.

Sämsta alternativet är att maila filerna.. Tänk efter ett litet tag nu.. Du skickar mail till en giggastor mailbox i usa.. Det tar tid.. Sen kan inte din polare hämta filerna föränn du skickat iväg och hela filen.. sen ska han hämta från samma stora sega mailbox.. Segt och utrymmes/bandbreddsslöseri i allra högsta grad. 😳

Näst bästa är att använda DC++ mellan er.. Och det är inte ett dugg olagligt i detta fall.

Vet inte vad som hände med Rocketnetwork som var på tapeten i slutet av 90-talet... Där kunde man ju samarbeta direkt med varandra över internet och i Cubase och Logic.

Hitta lite info om Rocketnetwork

HÄR men i övrigt verkar det nere.

Postat

Be din kompis ta en titt på sin brandvägg.

Alternativt, testa att använda Miranda som har stöd för MSN-protokollet.

Postat
Egen FTP-server är bästa alternativet.

Sämsta alternativet är att maila filerna.. Tänk efter ett litet tag nu.. Du skickar mail till en giggastor mailbox i usa.. Det tar tid.. Sen kan inte din polare hämta filerna föränn du skickat iväg och hela filen.. sen ska han hämta från samma stora sega mailbox.. Segt och utrymmes/bandbreddsslöseri i allra högsta grad. 😳

I princip kan du råka ut för samma nackdelar med FTP-konto.

Flera billigare server-lösningar är ju stationerade i andra världsdelar.

Postat

Gmail så är det ju dock en gräns på 10MB/mail senast jag provade.

FTP är ju bäst och enklast!

Postat
Egen FTP-server är bästa alternativet.

Sämsta alternativet är att maila filerna.. Tänk efter ett litet tag nu.. Du skickar mail till en giggastor mailbox i usa.. Det tar tid.. Sen kan inte din polare hämta filerna föränn du skickat iväg och hela filen.. sen ska han hämta från samma stora sega mailbox.. Segt och utrymmes/bandbreddsslöseri i allra högsta grad.  😳

I princip kan du råka ut för samma nackdelar med FTP-konto.

Flera billigare server-lösningar är ju stationerade i andra världsdelar.

Jag menar naturligtvis att man installerar en egen FTP-server på sin egen bredbandsanslutna dator.. Då är det inget problem. En lösning jag använt sen urminnes tider.

Fördelen är att den mapp som jag lokalt sparar mina filer i på min lokala dator är automatiskt åtkomlig via FTP om man har behörighet.

Här är min dator ftp://hegobald.no-ip.com/ (kräver att man är behörig för att komma in.. Vilket är meningen)

Sen så har ju Windows den fördelen att man kan mappa upp dessa FTP-servers som en virtuell hårddisk (enhetsbokstav typ M: eller nåt ) så det är supersimpelt att använda sig av.

Postat
Gmail så är det ju dock en gräns på 10MB/mail senast jag provade.

FTP är ju bäst och enklast!

Jaha, det hade jag ingen aning om. Har ett gmail-konto men har inte börjat använda det än. Finns någon annan mailtjänst med möjlighet att skicka och ta emot stora filer?

Anledningen till att jag föreslog mail är att det är ett enkelt interface för ovana användare. Självklart är FTP, DC etc överlägset, om man får det att funka.

Postat
Jag menar naturligtvis att man installerar en egen FTP-server på sin egen bredbandsanslutna dator.. Då är det inget problem. En lösning jag använt sen urminnes tider.

Jo, jag misstänkte det. Men frans M skriver att de inte får MSN att funka och inte riktigt vet varför.

På den nivån verkar det överkurs att dra igång en egen FTP.

Postat

Jo, jag misstänkte det. Men frans M skriver att de inte får MSN att funka och inte riktigt vet varför.

På den nivån verkar det överkurs att dra igång en egen FTP.

Risken finns, men de flesta brandväggar/routers brukar ha port 21 öppen "by default".

Postat (redigerat)

Jo, men MSN använder inte port 21. Meddelanden går i port 1863. Rösttelefoni går i port 6901.

Filöverföring går i port 6891-6900. (ger möjlighet till 10 filöverföringar simultant) Om endast 6891 öppnas kan man bara skicka en fil åt gången.

Ställer ni båda in detta i era brandväggar kommer MSN att fungera bra för att skicka över varandras filer.

Redigerat av vectro
Postat (redigerat)
Jo, men MSN använder inte port 21. Meddelanden går i port 1863. Rösttelefoni går i port 6901.

Filöverföring går i port 6891-6900. (ger möjlighet till 10 filöverföringar simultant) Om endast 6891 öppnas kan man bara skicka en fil åt gången.

Ställer ni båda in detta i era brandväggar kommer MSN att fungera bra för att skicka över varandras filer.

Hörru vectro, jag är medveten om det.

Du skrev:

"På den nivån verkar det överkurs att dra igång en egen FTP."

Jag svarar:

Risken finns, men de flesta brandväggar/routers brukar ha port 21 öppen "by default".

Och vad jag menar med detta är att om de lägger upp en egen ftp-server (port 21 är ftp default som du säkert vet) så slipper de bråka med brandvägg/router.

Redigerat av brojd
frans m (oregistrerad)
Postat

hello. tack för alla tips. måste stressa iväg till jobbet nu. får kolla igenom allt ikväll. vi har tillgång till en kompis ftp-server men vi kan inte lägga upp hur stora filer som helst. ska defenitivt kolla in skype. det konstiga är att min polare kan ta emot filer från andra, men inte från mig på MSN. måste ju vara nåt med brandväggen....

frans m (oregistrerad)
Postat

ja det verkar ju smidigt med egen FTP. har kollat in det lite och ska nog försöka sätta upp en.

Postat
ja det verkar ju smidigt med egen FTP. har kollat in det lite och ska nog försöka sätta upp en.

Det gör du rätt i.. Kan också tipsa dig om du sitter på en bredbandsanslutning.. Du byter ju IP adress ganska ofta och för att få ett eget domännamn som t.ex jag har på ftp://hegobald.no-ip.com så kan du regga dig, skaffa eget domännamn och hämta hem ett litet verktyg allt gratis på www.no-ip.com

Sen får du tänka på att öppna upp port 21 i din brandvägg också.

Lycka till!

ps. Själv kör jag med en programsvit som heter Miniportal och den var väldigt lättinstallerad plus att jag fick Webbserver, FTP-server, forum etc.. men den kostade en liten slant dock. Men jag rekomenderar den lösningen.. Funkar suvve för mig

ds.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.