Jump to content
Annons

ingen stereo med hörlurarna i ljudkortet

Recommended Posts

Binke (oregistrerad)
Postat

Hejsan, är ny i detta forum.. upptäckte det av en slump, men av döma hittills så verkar det ju vara ett riktigt bra ställe för hemmastudio-musikers..

iaf, så köpte jag ett juli@ kort igår och eftersom jag är helt o hållet nybörjare vad gäller ljudkort mer avancerad än Soundblaster 🙂 så behöver jag lite hjälp..

mitt problem är att..ja juli@ kortet har ju ingen högtalar/hörlursingång, och stoppar jag in mina hörlurar/högtalare in i någon Line Out, så får jag bara antingen L, eller R signal...jag märker det (förutom att ljudet låter helt cp), om jag t ex pannar ljudet helt till vänster i Winamp, så dör ljudet, men byter jag till Line Out 2an, så hör jag ljudet fortfarande..och vice versa.

Det här är om jag använder en sån där guld-stereo kontakt. använder jag en mono-kontakt på sladden..så kan det ju inte bli något annat än mono 🙂 som hamnar så fint i vänster öra. 🙂

Jag misstänker väl att jag antingen behöver en hörlursförstärkare, en stereo, eller en mixer... allt jag har är 3st sunkiga högtalare (en bas, 2 satelliter) som enbart kan kopplas in i en hörlurs/högtalar-ingång..

men det känns så dumt. ett ljudkort borde ju ha högtalare-utgång,stereo som standard... jag har hoppats på att de går att lösa utan en mixer.. när jag köpte ljudkortet på JAM, så sa han att jag inte alls behövde någon mixer... han hade väl kanske räknat med att jag hade en stereo då eller liknande... but I don't!

tacksam för svar iaf!

//Tony

Annons
Postat (redigerat)

Du har ju köpt ett ljudkort avsett för inspelning i hemmastudio.. Inte nåt universial ljudkort ala Sounblaster inte. Juli@ är i övrigt ett väldigt väldjudande kort men du bör koppla det till extern förstärkare eller mixer för att få det att funka som du vill.

Du kan ju förståss ta och vända på kortet så att du får RCA anslutningar i stället och gå till en radio-tv butik och köpa lite kontakter och sladdar och löda ihop en adapter själv.. Bör inte kosta mer än 70 spänn i material.

Ett tips kan ju vara att införskaffa en lite mixer för cirkus 600:- så får du en mer fulländad och flexibel lösning för såväl inspelning som för uppspelning.

Exempelvis En Behringer eller en Tapco

Här en bild på Behringers lilla mixer

med_121682.jpg

En länklista till butiker hittar du på https://www.studio.se/index.php?showtopic=10879

Redigerat av hegobald
Binke (oregistrerad)
Postat

tack så mycket för svaret

det lutar mest åt en mixer, men jag och min kompis brukar tycka om o spela in saker tillsammans, live, och då vill vi båda ha på oss hörlurar.. finns det något smidigt sätt att fixa det, om det bara finns en hörluraringång? har för mig att det ska finnas en hörlurarsladdadapter, som delar sig i två, så det blir 2 st ingångar..

Postat

Sådana adaptrar finns i alla butiker som säljer stereoprylar och hos Kjell&Co, Clas Ohlson etc.

Om lurarna inte har samma impedans, kommer ljudet att bli olika högt i dem om man använder en sådan adapter - och i så fall kan det vara bättre att satsa på en hörlursförstärkare med fler utgångar...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.