Jump to content
Annons

Hur många spår använde ni på er senaste låt?


Poppie

Recommended Posts

Annons

Eh... svår fråga... Det blir aldrig mindre än 2 (en sång, en gitarr). Men nu på senare dagar då jag börjat med reason och fått anledning att dubba saker så blir det en jäkla massa spår. Ska jag säga 30-35 som max? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

brukar bli 3 gitarr, 1 bas, 2 sång, 2 trummor (midi) sedan kanske några extra gitarr och sång spår innan man är nöjd och ett orgelspår om det passar i låten och kanske ett med andra ljud som effekt tex. sirener, kyrklockor, bomber osv.

så ca 14 spår som jag inte använder alla av i slutändan, har blivit tvungen att "bounca" några gitarr spår för att frigöra processor kraft och då spar jag även orginal spåren ifall de kan behövas senare (fast som "disabled track")

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmz, senaste dängan va: vocals 3, trummor 12, bas 1, synths 8, efx 5, pads 2...

thats it, blir 33 spår da. Vara 3 e audio, resten e VSTis. + en jävla massa automatisationsspår då i Logic.

Peace. 🙂

Redigerat av ardic
Link to comment
Dela på andra sajter

Senaste vilken inte fått sång än ligger väl på ca 40 spår.

med sången blir det kanske 15 - 20 spår till.

shit...jag känner mig som newbie i detta sammanhang....på sin höjd 10 spår...ibland fem-sex :rolleyes:

Hur är upplägget när man kör med 40,50-60 spår...det måste vara en ganska juste struktur???

Edit:?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag som tycker jag va uppe i mycke spår när jag låg runt 18... 8 till trummor, 1 bas, 3 dubbade gitarrer, 1 sologitar, 1 sång och 4 kör.... Allt audio... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

63 och det låter väl proffsigt! 😎

Tyvärr var det motsatsen oproffsigt alltså. Det var bara en enkel remixlåt och istället för att hushålla med spåren slängde jag in ljudbitarna på nya spår hela tiden. Det är ju så lätt i SX. det var därför jag köpte SX förresten för att kuna ha obegränsat med spår. Man måste vara rätt slipad om man ska klara sig med bara några stycken! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Senaste vilken inte fått sång än ligger väl på ca 40 spår.

med sången blir det kanske 15 - 20 spår till.

BUT WHY??? 15 spår sång??? Sjunger du i kör varav varje körsångare recordas separat? 🙂

Själv ligger jag för det mesta runt 5, 6, 7 spår. 2 vid akustiskt me bara gitarr o sång. Max 2, 3 spår sång. En lead och 1-2 stämmor.

Som mest har jag passerat 10 spår.

Redigerat av FuJiSuN
Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar maxa 64 kanaler, men något mindre antal spår. T ex lägger jag alltid ut varje trumljud i en eller två kanaler per styck, medan de ligger på 3-4 spår i sequencern. Sång + kör brukar hamna på 12 spår. Gitarr och piano något färre.

//peAk

Link to comment
Dela på andra sajter

Senaste slagdängan bidde: 6 spår gitarr, 1 spår bas, 9 spår sång/röst, 2 spår ambienta ljud, 10 trummor, 4 spår loopar, 9 spår percussion... alltså 41 spår +effekt/gruppspår etc i mix såklart..

Det är nog lite i överkant för min del, men det blir alltid fler spåt när jag programmerar trummor etc (vilket jag gjorde i denna).

Link to comment
Dela på andra sajter

5-16 är väl standard för mig.

värsta scenariot

2 st oljud (min gamla leksakssynth för det mesta)

1 st bas

3 st sång

trummor i en stereokanal (inget småpillande här inte, men då låter ju det som det låter också)

1-4 st gitarrer

1-3 st diverse skrammel

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar bli en hel del till slut. I ´Cubase SX är det så enkelt att bara lägga till å lägga till.. Datorn brukar säga ifrån när det blir för mkt effekter tyvärr... 40-80 spår är inte ovanligt för en rocklåt.. ännu mer för elektroniskt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland brukar det springa iväg bortåt 90 kanaler för mig med sångspåren... Fast då måste jag köra sångarret i ett eget arr.

Prodden (utan sång) brukar ta normalt 40-50 kanaler... Det blir lätt så av nån anledning... Alla perc kanaler, trummor, om man vill ha nåt stråkarr så springer ju 6 kanaler iväg direkt.

Sen vet jag inte om mina mixar låter bättre för det... förmodligen inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Såhär brukar det se ut när jag gör musik 🙂

Trumset

Baskagge

Virvel

Tom Tom

HiHat

Ride

Crash

Piano

Bas

Ev Gitarr 1

Ev Gitarr 2

Sång Grupp

Sång

Sång

Sång

Kör Grupp

Kör Vänster

Kör Höger

Ev Synt

Ev Percussion

Ev Edirol HQ Orchestral

Något instrument därur

.Viktor

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ungefär 30 kanaler audio och 5-6 kanaler mjukvaruinstrument på min senaste. Runt 80 pluggar har jag lagt på, datorn ligger runt 15-20% av vad den klarar. Inget lagg eller jobbiga väntetider alls, spelar in i 24bitar med knappt märkbar latency.

Fantastiskt att kunna ha hur många kanaler och pluggar som man vill. (Men det blir ju inte bättre per automatik pga det.)

Link to comment
Dela på andra sajter

BUT WHY??? 15 spår sång??? Sjunger du i kör varav varje körsångare recordas separat?

Lead sång , Körer med 3 - 4 olika sångare /sångerskor + dubbar på det

blir lätt 15 - 20 spår.

Vissa tagningar kanske bara är vissa fraser.

Detta är vid själva arrangeringen av låten , När det är dags att börja finpolera och mixa kanske spåren har trillat ned till hälften ungefär.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi brukar också hamna runt 30-40 spår plus sång....som kan bli 10-20 spår till....men det är ju bara för att man har möjligheten till det.....

Man kanske vill ha olika effekter och andra reverb på sången i refrängen.....istället för automation slänger man den på nytt spår.....

Verser kan ju se helt annorlunda ut fårn refrängen i sångarrangemanget.....plus att man ofta har någon break där man kanske vill ha en jävla massa olika effekter och sånt på sången/rösten......så det löper väldigt lätt iväg till jättemånga spår.....

men självklart skulle man ju kunna hushålla om man använde automationen mera/flitigare.....men då blir det inte lika överskådligt när man skall ändra saker och ting....

men kör man singer/songwriter-stuket så kanske man inte jobbar lika mkt med alla dessa effekter hit och dit, och så behvös det kanske inte lika många spår........har ju absolut ingenting med hurvida man är bra/dålig att göra, eller profesionell/amatör att göra....

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett stereospår, ett monospår och ett auxspår (fx-track för er som cubasear).

Vid närmare eftertanke så var det nog overkill med auxspåret, hade lika gärna kunnat köra d-verbet som insert på monospåret istället. 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Senaste blev inte mer än 14. Sällan jag är uppe över 20.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...