Jump to content
Annons

Ljudkort i prisklassen 3000-5000 kr

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Mitt E-mu 1616 (4195;-) hittas inte av min HP pc. Det KAN vara så att det är ett kompatibilitetsproblem mellan ljudkortet och min pc, hävdar E-mu Support, medan HP support mer tror på att det är fel på antingen ljudkortet eller pc:ns kortplats.

E-mu 1616 har sex analoga ingångar med teoretiskt möjlig mikanslutning (viktigt), om man ej köper till en ADAT-enhet för då har man åtta. Förutsätter dock att jag köper till en mixer eller en eller flera mik preamps av nåt slag mellan ljudkort och mik/ar, eftersom varken E-mu 1616 eller något av de andra nämnda ljudkorten nedan har fler än två egentliga mikingångar.

OM jag måste byta ut ljudkortet, då det kanske inte funkar ihop med min pc så skulle jag vilja ha förslag på alternativ i prisklassen 3000-5000 kr. Ljudkortet ska användas till min HP laptop alltså. Helst PCMCIA, men kanske firewire kan funka.

Jag har funderat som hastigast på:

* Presonus Firebox (inkl Cubase LE. Har två st Firewireportar. Kan man koppla det till pc:n plus en liten extern firewire hdd? Seriekoppla typ....)

Pris: 4495;-. Detta kort har fyra analoga ingångar, för möjliga mikar.

* M-Audio Firewire 1814 (står inget om medföljande program dock och jag saknar

sequenserprogram bl.a. Märket som jag hört ska krångla mest av alla.) Pris: 4995;-. Varierande uppgifter om ingångar.

* Edirol FA-66 (Dotterbolag till Roland?) Pris: 3995;-. Fyra ingångar. Inga medföljande program.

Har någon testat något av dessa alternativ eller har ett annat förslag inom prisklassen?

😆

:musik

Redigerat av musik
Annons
Postat

sequenserprogram bl.a. Märket som jag hört ska krångla mest av alla.) Pris: 4995;-. Varierande uppgifter om ingångar.

Jag har ett sånt, och det funkar nu, men jag fick ägna ganska många tråkiga timmar innan datorn fattade att det var där - detta och en del annat gör att jag inte rekommenderar kortet.

Anyway, ingångarna är:

* 2 xlr in med micförstärkare

* 8 analoga in, men två av dem kan inte användas om du samtidigt använder xlr-ingångarna

* SPDIF, stereo (har aldrig använt detta själv)

* ADAT, 8 kanaler (har aldrig använt detta själv)

* 1 x MIDI

* Word clock (har aldrig använt detta själv)

Antagligen har Maudio räknat 8 analoga + 8 ADAT + 2 spdif när de fått ihop till 18 i 1814.

// David

• 3 veckor senare...
klasbas (oregistrerad)
Postat
Hej!

Mitt E-mu 1616 (4195;-) hittas inte av min HP pc. Det KAN vara så att det är ett kompatibilitetsproblem mellan ljudkortet och min pc, hävdar E-mu Support, medan HP support mer tror på att det är fel på antingen ljudkortet eller pc:ns kortplats.

E-mu 1616 har sex analoga ingångar med teoretiskt möjlig mikanslutning (viktigt), om man ej köper till en ADAT-enhet för då har man åtta. Förutsätter dock att jag köper till en mixer eller en eller flera mik preamps av nåt slag mellan ljudkort och mik/ar, eftersom varken E-mu 1616 eller något av de andra nämnda ljudkorten nedan har fler än två egentliga mikingångar.

OM jag måste byta ut ljudkortet, då det kanske inte funkar ihop med min pc så skulle jag vilja ha förslag på alternativ i prisklassen 3000-5000 kr. Ljudkortet ska användas till min HP laptop alltså. Helst PCMCIA, men kanske firewire kan funka.

Jag har funderat som hastigast på:

* Presonus Firebox (inkl Cubase LE. Har två st Firewireportar. Kan man koppla det till pc:n plus en liten extern firewire hdd? Seriekoppla typ....)

Pris: 4495;-. Detta kort har fyra analoga ingångar, för möjliga mikar.

* Edirol FA-66 (Dotterbolag till Roland?) Pris: 3995;-. Fyra ingångar. Inga medföljande program.

Har någon testat något av dessa alternativ eller har ett annat förslag inom prisklassen?

:rolleyes:

Tjena! Är det någon som har ljud kortet EM-U 1616 eller Em-u 1616m?

Jag ser många frågor runt kortet men inga konkreta svar av en ägare som fått igång det och kan ge den en rättvis bedömning. Har beeställt EM-U 1616M från Thomann i Tyskland, men fick kalla fötter, är det här verkligen rätt ljudkort för mig? Jag behöver spela in live med bra kvalitet med min laptop. Svara mig fort, jag kan ångra min beställning om det är något oöverkommligt problem med detta kort.

Tack på för hand!

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Saken är den att E-mu i USA säger till mig att de när de släppte ljudkortet inte hunnit testa det på så många datorer, eftersom "det finns så många olika datorer på marknaden". De är tacksamma om jag håller kontakten med dem och säger ifall det inte funkar till slut ihop med min pc, så de kan uppdatera listan med inkompatibla pc:s i värsta fall. Schysst? (*ironi*)

Men problemet ligger nog i min pc, eftersom ett helt annat ljudkort, Echo Indigo, inte heller kunde läsas av min pc. Hoppas få bukt med detta nu snarast, senast nästa vecka. Nytt BIOS, tester m.m.

E-mu 1616(m) är säkert ett jättebra ljudkort, enligt vad jag läst i alla fall. Tror inte du behöver avbeställa. Dessutom har du väl ändå alltid returrätt hos Thomann. Det finns inte så många ex av kortet heller väl vad jag förstått av info från musikaffärer, så var glad om du kommer över ett nu istället!

Både jivegard och force fED här på forumet, har fått sina kort att funka ypperligt, även om de har vissa synpunkter på en del egenskaper.

Lycka till!

😉

Postat

Marginalfråga: Vilken HP-dator har du?

Jag funderar nämligen på att skrota mitt USB-kort, medans det ännu har ett andrahandsvärde, och byta till FW, så denna tråd är intressant för mig oxå. Sitter på en HP Compaq NX7010.

Postat

Tjena musik!

Jag har Fireboxen och kan bara rekommendera den. Tror att Edirol-kortet är riktigt bra också. Har läst om många som har problem med M-Audio 1814 och 410 när jag funderade på nåt av dom för ungefär ett år sen tror jag. Är ju lite äldre, kanske fått stabilare drivrutiner eller nåt... Mognat med åren kanske. 😑

Klasbas. En riktigt lång tråd om kortet finns på forumet med duktiga avhandlingar från nyblivna ägare.

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Vall: Det är en HP Pavilion zd8048ea. E-mu 1616 är inget firewire, men väl ett PCMCIA-kort. Hoppas verkligen det ska funka snart.

😑

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.