Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

tjaloj e lite under isen 😉 har lirat gitarr ett tag men fattar inte hur man vet vikken tonart en lĂ„t gĂ„r i.

tex om ja ska göra solo till en lÄt jag har skrivit hur vet jag dÄ om jag ska andvÀnda en skala som har sin rot i A eller en som rotar i C??

tvĂ„ backar lĂ€sk, trevligt 😄🙂

Annons
Postat
tjaloj e lite under isen 🙂 har lirat gitarr ett tag men fattar inte hur man vet vikken tonart en lĂ„t gĂ„r i.

tex om ja ska göra solo till en lÄt jag har skrivit hur vet jag dÄ om jag ska andvÀnda en skala som har sin rot i A eller en som rotar i C??

tvĂ„ backar lĂ€sk, trevligt 😄😛

1. Har du noter till lÄten sÄ kollar du hur mÄnga # eller b det finns i lÄten.

2. Du fÄr vÀl se vilket ackord det blir av de toner som spelas samtidigt som solot (i de andra instrumenten)?

// David

Postat

Grovt förenklat kan man sÀga de flesta lÄtar av pop/rock karaktÀr slutar pÄ grundackordet. AlltsÄ om lÄten slutar pÄ ett dm sÄ kan du exempelvis anvÀnda en dm-skala, dm-pentatonisk, eller kanske en F#-dur-skala. Enklast Àr kanske dm-pentationisk, dÄ det inte finns nÄgra toner i denna skala som lÄter "fel" sÄ lÀnge lÄten stannar i tonarten.

Postat

detta var intressant. Detta Àr Ägot som jag iallafall inte brukar tÀnka pÄ kanske nÄgot man borde.

Postat

Sorry Offlineisonline - Om vi pratar pop och dm Àr nog F dur bÀttre Àn F#,

Dm = parallelltonart till F dur.

Xerox, kan du bara inte lyssna vad som lÄter bra? om du kommit sÄ lÄngt som att göra egna lÄtar

vet du vÀl vad du tycker om att höra? Om det lÄter bra sÄ Àr det bra, teorin kan du lÀsa ikapp sen.

NÄn gitarrist sa "det finns aldrig en falsk ton, det beror pÄ vilken ton som kommer efter"

Kör hÄrt!

Postat

Offlineisonline! Har lyckats fÄ i mig kaffet och fÄtt igÄng kolan. Dock hindrar det inte att jag sjÀlv nog

hellre skulle höra en komersiell poplÄt i Dm med ett F# dur solo pÄ ! Men det Àr bara

min smak det! 😉

Postat

tja d gÄr vÀll att bara lyssna ut men tÀnkte att d kanske e bra att lÀra sig sÄnt endÄ... har ingen lÀrare sÄ vet inte om d e nÄtt som alla kan eller nÄtt som e komplicerat... föresten nÀr vi endÄ pratar tekniker ja undrar hur man fÄr tappingen att lÄta bra. nÀr jag tappar sÄ lÄter det mycket svagare Àn nÀr ajg spelar vanligt trots att jag tappat hÄrt. nÄgot supertrix pÄ lager?

Postat

vrĂ€k pĂ„ med dist och delĂ€j, sen tappar du som fan, ju fortare destĂ„ bĂ€ttre 🙂

sen alla sura toner kallas Ă€ven i folkmun för jazztoner 😉

Postat

För att lÀra dig fÄr du nog kolla runt pÄ lÀnkarna ovan, eller lÄna en bok om musikteori och lÀra dig grunderna i harmonilÀra. Det finns liksom inget sÀtt att fuska dÀr. Grunderna i musikteori har exemplifierats flera gÄnger hÀr pÄ forumet, sÄ du kan nog anvÀnda sökmotorn hÀr o fÄ hjÀlp.

För att ge dig nÄgot mer matnyttigt sÄ mÄste du förstÄ skillnad pÄ grundton, ters och kvint, det Àr liksom början av musikteori. Exempel C- dur skala. C D E F G A B C C= grundton E=ters G=kvint.

de utgör ocksÄ ackordet C - dur. samma skala men utgÄ frÄn A som grundton, C ters, E kvint

sÄ fÄr du ackordet A moll vilket ocksÄ Àr c durs paralelltonart. Det visar sig alltsÄ att tersen avgör om ackord Àr dur eller moll. Liten ters= moll. Stor ters = dur. KrÄngligt? Förösk lyssna pÄ tonerna samtidigt

som du funderar över hur de förhÄller sig till varandra.

Ang tapping: Du skall inte tappa hÄrt! anslaget skall vara ganska lÀtt. Om du tappar hÄrdare Àn vad du slÄr an med plektrumet sÄ gör du nÄgot galet. Men ljudet blir aldrig lika starkt vid tapping som om du verkligen öser pÄ med plektrum. Ett tips om du övar tapping Àr att linda en strumpa eller halsduk över sadeln vid förstas bandet för att dÀmpa de lösa strÀngarna. Mycket gain,humbucker mikrofon lite kompressor och reverb hjÀlper oxÄ till.

Lycka till!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du ska bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.