Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej! Är ny här på forumet och väldig ny vad gäller att hålla på med ljud från datorn. Dock har jag hållt på med "vanlig" hifi en längre period. Visste inte till vilket forum jag skulle vända mig till men ni verkar vara verkliga proffs inom detta område :-)

Har precis införskaffat ett M-audio Audiophile 2496 ljudkort som låter mycket MYCKET bra!!!!. Innan använde jag den på moderkortet inbyggda ljudkortet (datorn är en DELL Dimension 8400).

Problemet: Jag vill kunna lyssna på både mina simpla datorhögtalare som mina hörlurar, problemer är att jag inte får till det?!?!! Mina hörlurar har jag kopplat genom att från RCA utgångarna koppla dem till en Musical Fidelity X-10V3 vidare till en Musical Fidelity hörlurförstärkare. Högtalarna är kopplade direkt på moderkortets högtalarutgångar. Skall tilläggas att jag får ljud till mina hörlurar men så fort jag vill lyssna på ljud genom högtalarna måste jag gå in i kontrollpanelen och på "standardenhet" byta ljudkort - något jag givetvis inte vill -.

Sorry om jag skrivit lite rörigt och tack på förhand, Paulo amatören! 😉

Utrustning:

Dell Dimension 8600

Audiophile 2496 ljudkort

Musical Fidelity XCanV3 hörlurförstärkare

Musical Fidelity X10v3

Rörbestyckat buffertsteg

Windows XP

Windows mediaplayer V10

Sennheiser HD 650 hörlurar

Annons
musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Nej, det är klart du måste göra! Du har ju två ljudkort! Är Musical Fidelity VX19KJ en förstärkare? Koppla ljudkortet till den, sedan har väl förstärkaren både högtalar- och hörlursuttag? Men har inte Audiophile-ljudkortet både hörlursuttag och monitor out??

😕

:musik

Postat
Hej!

Nej, det är klart du måste göra! Du har ju två ljudkort! Är Musical Fidelity VX19KJ en förstärkare? Koppla ljudkortet till den, sedan har väl förstärkaren både högtalar- och hörlursuttag? Men har inte Audiophile-ljudkortet både hörlursuttag och monitor out??

😕

Tack för svaret. Angående din första mening dock! Vad är det som är "klart" som jag måste göra? Vad gäller förstärkaren är det en vanlig hörlursförstärkare och alltså inte en vanlig förstärkare (Länk till förstärkaren ). Jag kan med andra ord inte koppla högtalare till min hörlursförstärkare. Men som jag skrev så är det inte heller några "vanliga" högtalare jag har kopplat till datorn utan bara ett par enkla datorhögtalare med bara en kontakt.

/Paulo

musik (oregistrerad)
Postat

Hej Paulo!

Tack för rättelsen! Lite trött efter misslyckat ljudkortsinstallerande nu...

Jag menade inledningsvis att det är klart att du måste välja "Byta ljudkort", eftersom som du kopplar hörlurar och högtalare till två olika ljudkort. Ja, hörlursförstärkaren från Musical Fidelity verkar ju vara en fin pjäs. Om X10V3 är en förstärkare som du kopplat till ljudutgångarna (Monitor Out) på ljudkortet, så borde väl den förstärkaren ha högtalaranslutningar??

Bara en kontakt på datorhögtalarna? Du menar en Mini-tele kanske? Den har väl två ringar på kontakten. Det är enkelt löst! Köp en adaptersladd i närmaste stereoaffär minitele stereo hona till min tele hane mono (svart + röd). Sedan köper du två adapters till de två minitele mono-stiften om det behövs för att kunna koppla till X10V3 eller till ljudkortet. En del ljudkort kan ha TVÅ monitor Out eller ett monitor out och ett stereo out.

:mvh Musik

Postat
Hej Paulo!

Tack för rättelsen! Lite trött efter misslyckat ljudkortsinstallerande nu...

Jag menade inledningsvis att det är klart att du måste välja "Byta ljudkort", eftersom som du kopplar hörlurar och högtalare till två olika ljudkort. Ja, hörlursförstärkaren från Musical Fidelity verkar ju vara en fin pjäs. Om X10V3 är en förstärkare som du kopplat till ljudutgångarna (Monitor Out) på ljudkortet, så borde väl den förstärkaren ha högtalaranslutningar??

Bara en kontakt på datorhögtalarna? Du menar en Mini-tele kanske? Den har väl två ringar på kontakten. Det är enkelt löst! Köp en adaptersladd i närmaste stereoaffär minitele stereo hona till min tele hane mono (svart + röd). Sedan köper du två adapters till de två minitele mono-stiften om det behövs för att kunna koppla till X10V3 eller till ljudkortet. En del ljudkort kan ha TVÅ monitor Out eller ett monitor out och ett stereo out.

:mvh Musik

Tack för svaret! Ska kolla upp det. /Paulo

Postat

För att förenkla frågan: Det kommer ljud ur RCA utgångarna men inget ljud från "själva datorn", Varken från datorns högtalarutgångar eller från datorns hörlurutgångar. Hjääääääälp!!!!! Jag blir verkligen galen! Kan tillägas att det från Delta control panel så verkar det vara aktivitet från "Master Volum" och från "Mixer inputs - WavOut 1/2.

/Paulo

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

De där RCA-utgångarna du pratar om, det är väl en vit och en röd från ljudkortet?

Börja med att säga vilka utgångar Audiophile Delta-kortet har! Högtalarna kopplade till moderkortets ljudkrets kan ju inte ge något ljud om du har ett Audiophile-ljudkort nu. Du ska koppla både hörlurar och förstärkare/högtalare direkt till Dalta Audiophile. Kortet har kanske två Monitor Out? De flesta ljudkort har ju Headphonesuttag.

Master volym är en sammanfattande regel bara. WaveOut 1/2 är det synd att den heter... antingen är det ljud från 1 eller från 2 eller från bägge två.

😉

Redigerat av musik
musik (oregistrerad)
Postat

OK! Bra bild. För det första: koppla inget till RCA IN röd och vit!!

Du har ett ljudkort med relativt få anslutningsmöjligheter. Koppla en förstärkare till RCA out röd och vit. Till den förstärkaren kopplar du hörlurarna och högtalarna!

Inte mycket val precis

😉

musik (oregistrerad)
Postat

Dina enkla datorhögtalare hade bara minitele stereo (ett smalt stift med två ringar), var det så?. Köp en y-kabeladapter senare idag. Den kopllar du till förstärkarens högtalarutgångar. Hörlursförstäkaren ska du kunna koppla som vanligt till förstärkaren.

Postat

Det verkar vara så. Men fortfarande är det så att högtalarna är datorhögtalare, alltså ej studiomonitorer eller vanliga högtalare. Datorhögtalare kan ej kopplas på en "vanlig" förstärkare. Och fortfarande har jag problemet med att det bara kommer ljud från RCA utgångarna men inte från själva datorn.... Kanske bara är trött. Skall nog kolla imorgon.

Tack ändå! Paulo

musik (oregistrerad)
Postat

Va? Tillhör inte ljudkortet datorn?? Det är just från RCA vit och röd på ljudkortet som ljudet SKA komma och ingen annanstans!

Vad heter dina datorhögtalare. Jag har KOSS HD100, går att använda till vadsomhelst.

Postat (redigerat)
Dina enkla datorhögtalare hade bara minitele stereo (ett smalt stift med två ringar), var det så?. Köp en y-kabeladapter senare idag. Den kopllar du till förstärkarens högtalarutgångar. Hörlursförstäkaren ska du kunna koppla som vanligt till förstärkaren.

Exakt! Så du menar att ljudkortet inte kan skicka ljud till datorns högtalar utgångar? Får nog skaffa Y-kabel adapter då! Men då blir det ju merkostnad av att köpa en dedikerad förstärkare till datorn vilket jag inte vill göra med så simpla högtalare.

Får tänka på saken

/Paulo

Redigerat av paulo_z
musik (oregistrerad)
Postat

Jag hoppas att det inte finns högtalarutgångar på högtalarna utan högtalarINgångar. Visst, du kan koppla ljudkortets RCA röd o vit till högtalarna direkt, för ljudkortet har inbyggd förstärkare, men jag föreslog din förstärkare emellan BARA för att du på den ska kunna lyssna BÅDA på högtalare och hörlurar, för det var ju det du ville.

musik (oregistrerad)
Postat

Du kan inte koppla och få ljud nån annanstans ifrån i pc:n förutom ljudkortet, det kan jag inte tänka mig... Det är ju BARA från ljudkortet ljudet SKA komma.

musik (oregistrerad)
Postat

Högtalarna ska INTE vara kopplade till moderkortets "högtalarutgångar" som du kallar det, utan till ljudkortets RCA UT vit o röd.

musik (oregistrerad)
Postat

Kopplar du högtalarna till ljudkortets RCA UT vit och röd (genom att köpa en billig y-kabel för att splitta signalen) så hör du ljudet från datorn via ljudkortet i dina enkla datorhögtalare. Men du kan inte få hörlursljud också om du inte gör något av följande:

1) Koppla istället en förstärkare eller mixer till ljudkortets RCA UT röd och vit. Från den förstärkaren/mixern kopplar du till högtalare och hörlurar.

2) Har dina datorhögtalare hörlursuttag? Det har mina KOSS HD100...och mikuttag...bl.a.

🙂

Postat (redigerat)
Högtalarna ska INTE vara kopplade till moderkortets "högtalarutgångar" som du kallar det, utan till ljudkortets RCA UT vit o röd.

Det är ju det som är problemet för mig. Kanske det är det som är mitt problem, att jag vill något som kanske inte går med nadra ord. En "vanlig" ljudkort (till spel etc) ser ju vanligtvis ut på detta sätt: Länk Mina högtalare är nu kopplade till ett sådant grönt utgång (se länken). Men som jag förstår så kan jag alltså inte få ut ljud därifrån med mitt ljudkort.

Ja ja! Så jag måste alltså antingen ha båda ljudkort aktiverade samtidigt om jag vill spela spel (och få ut ljud till högtalarna) eller bara aktivera Audiophile kortet men då även köpa till en vanlig förstäkare?

Redigerat av paulo_z
musik (oregistrerad)
Postat

En mixer kan vara bra att ha till ett sånt ljudkort du har, som iofs har bra ljudkvalitet (har läst om dem), men har FÅ anslutningar. Phonic mixer´, enkel, kostar från 600 kr. Då får du flera mikmöjligheter, hörlur ut, högtalare ut o.s.v

Postat

Det låter exakt som är ngt sådant jag måste ha. Något som gör att jag kan få fler utgångar.

Tack för all besvär!

/Paulo

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Är inte Musical Fidelity X10V3 som du nämnde....en förstärkare?

Redigerat av musik
musik (oregistrerad)
Postat

Jag hade en bautastor stationär pc för ca fem år sen. Det slutade med att jag fick välja om jag skulle spela spel eller ha den till musik. Försökte ha ett Soundblaster och ett Turtle Beach-kort samtidigt. Det gick inte... Men det kanske går numera, att ha två ljudkort. Men krånglet med att ställa om ljudet slipper du aldrig. Satsa på att fråga i en seriös affär. Var beredd på liten mixer.

musik (oregistrerad)
Postat

...eehhh....med ditt ljudkort kan du bara få ut ljud från ditt ljudkort....du kan inte få ut ljud från ditt ljudkort någon annanstans i datorn eller ur grannens pc....

Alltså: Satsa allt på ett enda ljudkort!

musik (oregistrerad)
Postat

kvar?

Postat

Det finns förgrenings rca-kontakter. Sätter du på det får du ut ljud på 2 st RCA-left och 2-st RCA-right. Sen är det bara att sätta en y-kabel på en av dem om du vill ha det till en stereoplugg.

Postat

Hej, har inte läst igenom hela tråden men jag har haft ett m-audio 2496 och eftersom det har 2 rca ingångar ut och 2 rca in så får du koppla ut ingågarna till tex. en stereo som du har hörlursutgång, högtalare till.

Eller till en mixer och sedan till stereo eller monitor

rca ingången kopplar du till tex. en mixer för att kunna spela in instrument, sång osv. annars kan du ansuta stereon om du vill ha in ljudet från den i datorn om du inte använder instrument.

ljudkortet på datorns moderkort ska du inte använda.

det finns adaptersladdar av alla de slag på tex. claes olhsson, biltema eller en musikaffär så du bör kunna koplaihop de flesta grejer.

lycka till. 🙂

Postat (redigerat)

Tackar för alla svar!!!! Det har varit hjälpsamt.... Ska nu köpa ett sådant Y-sak och kolla upp någon mixker. Musik, tack för att d fortsatta att svara trots min totala okunnighet. Uppsakattas! /Paulo

Redigerat av paulo_z

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.