Ljudfjollan Postat 19 juli 2005 Postat 19 juli 2005 Filmtajm! Skriv ner era favvo-filmer! Nu ska vi se hur bra eller dålig smak ni har. Jag är alltid smaklös men jag har rätt att existera ändå. En topp-20 lista har jag skrapat ihop, inte i någon särskild ordning. Memento Pianot Snatch Lock, stock Matrix The Cell Livet från ljusa sidan Donnie Darco (ej Brasco) Equilibrium (Cubic) Amadeus Love actually Arlingon road American beauty Bladerunner Fight club Butterfly effect Vägen hem (Kinesisk) Gladiator Visitörerna (Fransk) Det stora blå
MusicGene Postat 19 juli 2005 Postat 19 juli 2005 ser man på, Arlington Road har letat sig in på din lista. Den har ett av de bästa sluten jag har sett 🙂 Du har förstås glömt: Terminator 2 Aliens Top Secret Godzilla vs King Gidhorra (både orginalet och nyinspelningen från 70-talet)
Ken Kängström Postat 19 juli 2005 Postat 19 juli 2005 (redigerat) The Rock - Hans Zimmer gör halva jobbet i den filmen. Redigerat 19 juli 2005 av addic59
FuJiSuN Postat 19 juli 2005 Postat 19 juli 2005 Du glömde Million dollar hotell och Amelie från Montrémarte. Om jag får säga mitt.
Majken Postat 19 juli 2005 Postat 19 juli 2005 (redigerat) Hmmm, nu kräver jag en förklaring. Du har Ash som avatar men ingen av Evil Dead filmerna finns med på din topplista. Huaeh? Det håller inte, försök igen 🙂 /Majken Redigerat 19 juli 2005 av Majken
Ljudfjollan Postat 19 juli 2005 Trådstartare Postat 19 juli 2005 Hehe. 🙂 Ash? Jag kan inte det där, jag bara tyckte att snubben var lite lik mig när jag ger studiolektioner. Men jag har ett bra tips åt det hållet fast med mer humor: Shaun of the dead. SE DEN! T2, Amelie, Million $ hotell - helt klart oxå bra.
MusicGene Postat 19 juli 2005 Postat 19 juli 2005 ja va fan. Evil Dead 3 - Army of Darkness är ju för fasiken klockren. Grymma one-liners! 🙂
Tilly Postat 19 juli 2005 Postat 19 juli 2005 (redigerat) För det första så ser jag inga riktiga filmer här 🙂 (skämt åsido) The Cube 1&2 - Ruskigt bra och genom tänkta filmer. Se dom! Requiem for a dream - Konstig, men bra. En tänkar film. Spun - Svensk regisör. Om ett gäng ungdomar i USA. Handlar om knark. Equilibrium Annorlunda, precis som dom ovannämda. Sen vad har vi mer då.. Hmm.. Constantine - Rätt så ny film, riktigt bra faktiskt. Blev lite besviken i början, men man förstod juh längre man kikade. Sin City - Så jävla klockren! Värd att se flera gånger om. Man upptäcker hela tiden nya detaljer. Filmen är så ruskigt skön så det är sjukt. Och sen självklart en gammal klassiker. Den oändliga historien Och sen om ni tycker om trance, speciellt psytrance. Så finns det en dokumentär film som heter Liquid crystal vision Bra info, speciellt om va trance/psytrance egentligen handlar om. Redigerat 19 juli 2005 av Roha
MusicGene Postat 19 juli 2005 Postat 19 juli 2005 kan hålla med om Cube-filmerna. Trean var inte så bra dock. Requiem for a dream kan man gärna skippa. Skum! Constantine var dålig. Vad tänkte de på egentligen? Sin City är ball. Jag vill slå ett slag för lite äldre filmer som inte är så dumma att se: The Sting The Maltese Falcon Casablanca Citizen Kane andra: Sneakers Sagan om ringen Nyckeln till frihet American history X
Tilly Postat 19 juli 2005 Postat 19 juli 2005 (redigerat) Kan hålla med om att requiem for a dream är skum. Riktigt skum! Men håll med om att den är skönt filmad? Jag håller med om att första gången man ser Constantine, så är den kass. Fattar ingenting. Men efter andra gången så är det genast mycket bättre! Tro mig 🙂 Finns det en 3:a på Cube? Det var som fan. Inte hört nånting om det. The Butterfly Effect är oxå skön. Filmad på nästan samma sätt som Requiem. Fan det finns massa bra filmer. Har du sätt spun? Om inte så se den. Redigerat 19 juli 2005 av Roha
Cloudsurfer Postat 19 juli 2005 Postat 19 juli 2005 (redigerat) lätt att det är Braindead och Bad Taste Redigerat 19 juli 2005 av DjHex
MusicGene Postat 19 juli 2005 Postat 19 juli 2005 Cube3 - aka Cube Zero Hmm. Constantine tyckte jag inte var märklig på nått vis, bara dålig story och halvtaskigt skådesspel. Hade förväntat mig snyggare filmning och coolare skådisar och bättre story...
musik (oregistrerad) Postat 19 juli 2005 Postat 19 juli 2005 Hej! För det första: jag skulle aldrig kunna skriva ned 20 bra filmer! Dels så har det aldrig gjorts så många bra filmer, eftersom film generellt sett nog är det mest ointressanta jag vet och dels så skulle jag ha glömt vad de hette i så fall. Men jag är inte den som är den, så ok, jag gör ett försök: * Psycho 1 (den med han med gottepåsen, i svartvitt) * Legenden om Sweeney Todd (den med han som spelade i långfilmen om Gandhi, Ben Kingsley nånting?) * Mr Bean-filmen (vad den nu heter?, där han är vakt på ett konstmuseum) * Störtkär (tror jag den heter. Med den där blonda M Potter nånting) * Objuden gäst? (handlar om en som hyr ett rum i ett hus i en backe i San Fransisco och blåser paret som hyr ut. Medverkar gör väl Meg Ryan? Kackerlackor, Skurken snor allt, t.o.m. tvättstället...) * Hot Rackets (the one and only X-rated, sport & 6, kult) * Jönsonligan-filmerna (5 st?) med Dynamit Harry, Gösta Ekman & rödstrumpan (originalsättningen) * Gillar annars brittiska komediserier: Svarte Ormen, Mr Bean, Ministrarna, Hemma Värst, Pang i bygget. Har dessa gjorts som "film" så ta med dem också. 😄 :musik
hammagrella Postat 19 juli 2005 Postat 19 juli 2005 Ljudfjollan har en del pärlor i sin lista. Annars diggar jag Big Lebowski, en av de mer avspända filmerna jag vet. Skööön.
mornel Postat 19 juli 2005 Postat 19 juli 2005 Framförallt tack vare det helt otroliga skådespeleriet i 'Who's Afraid of Virginia Wolf' från 1966 är den bland det bästa jag har sett. Jag tycker också väldigt mycket om Godards 'Alphaville', Fritz Langs 'M', Tarkovskijs 'Stalker' och självklart Star Wars-trilogin.
mornel Postat 19 juli 2005 Postat 19 juli 2005 kan hålla med om Cube-filmerna. Trean var inte så bra dock.Requiem for a dream kan man gärna skippa. Skum! Constantine var dålig. Vad tänkte de på egentligen? Sin City är ball. Jag vill slå ett slag för lite äldre filmer som inte är så dumma att se: The Sting The Maltese Falcon Casablanca Citizen Kane andra: Sneakers Sagan om ringen Nyckeln till frihet American history X Åh, Riddarfalken från Malta! Verkligen hårdkokt noir när den är som bäst.
Ljudfjollan Postat 19 juli 2005 Trådstartare Postat 19 juli 2005 Men kära "Musik" - nu får du ta och skärpa dig. Har inte gjorts 20 bra filmer? - jag kan pladdra på med minst 100 till. Filmen du tänker på med hyresgästen är nog "Pacific Heights". Inte Meg Ryan utan den trista skådespelerskan Melanie Griffith. Som tur är medverkar en av USAs främsta skådisar; Michael Keaton. Han gör att filmen blir riktigt bra. Men ok - jag förlåter dig eftersom du gillar brittiska serier. Dom är ofta helt underbara. Med ministrarna menar du antagligen Yes Minister och Yes Prime minister - som är i mitt tycke det bästa seriemanuset någonsin. Fler sköna serier som du inte nämnt: The Office. Little Britain. Father Ted. The new statesman. Spaced.
Claes Holmerup Postat 19 juli 2005 Postat 19 juli 2005 Det finns massor av bra filmer. Vilka som är "bäst" kan variera från dag till dag, beroende på sinnesstämning etc - men vissa är ju alltid säkra kort... Själv är jag en sådan där galning som har ca 600 DVD-filmer i hyllan (jodå - köpta och inte nertankade... 🙁 ). Somliga tycker kanske att jag inte är "politiskt korrekt" i min filmsmak, eftersom jag gillar sådant som den självutnämnda "kultureliten" fnyser åt - men det är ju deras problem om de har dålig smak... 😛 Några få av de säkra korten: Alla StarWars-filmerna (tyvärr har inte Episode 3 kommit på DVD ännu, men den såg jag förstås på premiärdagen, så den räknas också in... 😉 ). Bästa filmserien oavsett kategori! Oslagbart, helt enkelt!!! Lucas är inget mindre än ett geni. 🙂 Alla Bond-filmerna - Jag är dock ingen nostalgisk typ som av princip "måste" tycka att Connery är den ende "riktige" Bond, utan jag tycker faktiskt att Brosnan har axlat manteln riktigt bra. Etta är alltid Roger Moore, tvåa blir faktiskt numera Pierce Brosnan, om än tätt följd av Sean Connery, men ändå... Connery har förstås en nackdel av att hans Bondfilmer tekniskt sett var betydligt sämre än de nyare, men han har ju gjort så många andra bra filmer, så han får nöja sig med den placeringen... 😉 Indiana Jones-filmerna är också suveränt bra. Extra kul att en fjärde film är på gång. 😎 Sagan om Ringen-trilogin förtjänar också en plats på listan. Visserligen tycker jag att böckerna är bättre, men filmerna är ganska nära rätt känsla av äventyr och väldigt välgjorda, även om de kunde ha blivit ett snäpp bättre med någon som koncentrerade sig mindre på att få fram räliga utseenden och mer på innehållet... SF är jag svag för och självklart finner man då StarTrek-filmerna i hyllan också - men egentligen är det bara de 4 sista som är riktigt bra. De 6 äldre har kvar lite för mycket av den gamla TV-seriens amatörmässiga skådespel och lite för lite allvar... Somliga tycker att TV-serien från 50-talet eller när det var, är kultig eller charmig, men sådant biter inte på mig. Stargate är också riktigt bra (långfilmen alltså...). En kanske osannolik film, men som jag faktiskt gillar för att den har rätt SF-atmosfär och har bättre handling än jag väntade mig, är Wing Commander. Independence Day är också helt underbar, liksom Armageddon, Deep Impact och Contact. Sedan finns ju, som någon nämnde, Fawlty Towers. Finns det något bättre? Det tror jag knappast att det någonsin kommer att finnas. Avsnitten är så sanslöst roliga, att man kippar efter andan efter ett tag... När det gäller humoristiska filmer, går det inte att undvika att nämna Raka spåret till Chigaco. Den är nästan i samma klass som Fawlty Towers. Fullständigt vansinnigt rolig. 😄 Måste också instämma i några andra som redan har nämnts: Amadeus, Arlington Road, Bladerunner, Terminator1-3, The Rock och Sneakers. Sedan finns det ett gäng andra som också är värda att nämna: You've got mail, Pretty woman, Jurassic Park (alla 3 har sina kvaliteter), Waterworld, Sova med fienden, Notting Hill, Pelikanfallet, Nätet, I spindelns nät, Och han älskade dem alla, Air force one, Shakespeare in love, Chain reaction, Copycat, Jagad, Murder at 1600, Purple rain, Jakten på Röd Oktober, Frantic, Basic instinct... Det finns egentligen hur många filmer som helst, men någonstans måste man sätta punkt - och det gör jag genom att nämna att vi svenskar kan i undantagsfall göra bra komedier, men allt annat blir bara patetiskt. Det finns uppenbarligen ingen seriös filmtradition i Sverige, utan det blir alltid som filmad teater när det ska vara mer seriöst - och då blir det bara fel... Exempel på bra svenska filmer, är Jönssonligan-filmerna, alla sällskapsresorna och Vi hade i alla fall tur med vädret. 😎
Ljudfjollan Postat 19 juli 2005 Trådstartare Postat 19 juli 2005 Nä - tråden handlar om att alla ska tycka som jag 🙁 Jo, självklart får "Musik" tycka som han vill men jag har en känsla av att han missat en hel del guldrullar som han antagligen skulle uppskatta. Finns ju faktiskt filmer i sjuk brittisk anda.
Ljudfjollan Postat 19 juli 2005 Trådstartare Postat 19 juli 2005 Försent. Jag är deprimerad nu. Jag kan inte hantera dissar så bra. Jag har redan beställt tid hos in psykolog Dr. Bonkman. Ska ta en tablett och gråta mig till sömns nu... 🙁 P.S. Big Fish och Clockwork Orange - kultfilmer!
MusicGene Postat 19 juli 2005 Postat 19 juli 2005 Sedan finns det ett gäng andra som också är värda att nämna:You've got mail, Pretty woman, Jurassic Park (alla 3 har sina kvaliteter), Waterworld, Sova med fienden, Notting Hill, Pelikanfallet, Nätet, I spindelns nät, Och han älskade dem alla, Air force one, Shakespeare in love, Chain reaction, Copycat, Jagad, Murder at 1600, Purple rain, Jakten på Röd Oktober, Frantic, Basic instinct... Hmmm. Vad i helsike gör Air Force One i den här tråden?!?! Jag minns inte vilken film det var, men jag vek mig dubbelt när presidenten gick i Vita huset och passerade alla presidentporträtt och ett utav dom var Harrison Ford 😛
Sonnert Postat 19 juli 2005 Postat 19 juli 2005 mortal combat 1 😛 jag har sett den säkert 50 ggr... sant
MusicGene Postat 19 juli 2005 Postat 19 juli 2005 då kanske du skulle gilla "no retreat, no surrender" också.
Bunga Postat 20 juli 2005 Postat 20 juli 2005 Jay and Silent Bob Strikes Back! (Dålig smak..? näähh..) Ravenous är annars en sån där lurig film jag fastnat för, inte minst för skön musik som används på ett intressant sätt.
red_house_painter Postat 20 juli 2005 Postat 20 juli 2005 Mina favoriter är: Bad Taste Amelie (montmarte filmen) Alla Freddy Krüger filmer Velvet Goldmine kanske lite udda blandning 🙂
musik (oregistrerad) Postat 20 juli 2005 Postat 20 juli 2005 Hej! "Amelie från Montmartre" som flera nämner har jag faktiskt sett på bio. En fullständigt alldaglig film som man varken kan bli irriterad, förbannad, engagerad, glad eller uppspelt av. Den sa egentligen ingenting. Klarare 3:a finns inte. Klassades som komedi eller dokumentär? 🙂 :musik
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.