Jump to content
Annons

1CCD eller 3CCD


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag/vi tänkte hyra en videokamera för nån dag för att filma lite sport bl.a. Jag passade då på och frågade i en affär lite om skillnader mellan en videokamera med 1 CCD och en videokamera med 3 CCD. Jag blev förvånad när de svarade att en videokamera med 1 CCD är bättre på att filma inomhus, då det ofta är sämre belysning där. En 3 CCD-kamera skulle få kornigare bild. De sa vidare att en minidv-kamera (som det alltså gäller här förresten) med 1 CCD är bättre allround (inomhus/utomhus) än en med 3 st CCD, även om en 3 CCD-are kan ge ypperligt resultat utomhus. Konkret förslag blev: en Canon MVX330i är bättre än en Panasonic NVGS75. Hyrstället har 20-25 modeller att välja mellan, så det är inga problem...

Någon med erfarenhet av videofilmning?

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En 3CCD är så gott som alltid bättre (och dyrare) än en 1CCD. Och det där med att filma inomhus.. Som proffesionell filmare så vet man att ljussättningen är viktigt. Ska jag filma inomhus så brukar jag filma med fotoljus. Faktum är att en 1ccd måste processa en bild 3 gånger per filmruta medans en 3ccd klarar det på ett svep. Nattläge brukar inte vara en bra option eftersom det så gott som alltid brukar göra bilden grynig och grå. Skaffa en bra belysning till kameran i stället 🙂

Ps. Glöm inte att vitbalansera innan du filmar !!!

ds.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Tilläggsinfo: I Göteborgstrakten så finns det rätt många fotoaffärer om man säger så. Jag vände mig till de två som riktar sig mest till Yrkesfilmare, den ena heter YFO och den andra Scandinavian Photo. Det var faktiskt från en person i en av dessa butiker jag fick rådet att en minidv-kamera med 1 CCD är bättre... Men kanske menade han att detta gällde för prisklassen 5-8 tusen (går man upp lite i pris så kanske 3 CCD är bäst?) eller också sa han så för att han har störst vinstmarginal på den där Canon MVX330i jmf med en Panasonic NVGS75 eller också ville han inte rekommendera Panasonic NVGS75 för att de själva tar 7700;- och det finns konkurrenter som tar 5200;-. Jag tror på alternativ 3.

Jag vill också tala om att den kamera jag tänkt hyra/låna måste ha följande egenskaper: Hörlursuttag och Extern Stereomikmöjlighet. Dessutom vore det önskvärt med 16:9-inspelning (vissa hävdar att Panasonic NVGS75 har 16:9, andra inte. Och supporten mailsvarar inte på frågan). "Äkta" 16:9 talar vissa om, jag antar att figurerna inte ser ut som i Lustiga huset/Spegelhallen på Liseberg då?

Klar bonus vore om kameran kunde ställa in inspelningsvolymen på stereomiken, men det klarar bara ytterst få på marknaden tydligen. Canons MVX30, -35, -40 & -45-modeller t.ex. och dyraste från JVC, Panasonic. Hade tänkt spela in sport nu som sagt, men längre fram i höst en konsert och då vore egenskapen bra att ha för att undvika distorsion för ljudet.

Helgobald & Vectro: Jag tror också på belysningen inomhus. Jag har en byggstrålkastare. Den riktad mot taket, kan det funka?

Ljudfjollan: Jaså, du har verkligen en sån där Panasonic 400-modell. Jag har en kompis som tror på den! Bättre än Canon MVX3i?

😄

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar oftast filma för TV och då använder jag en Canon MX1 med extern XLR burk för att kunna använda bättre mic än vad som finns inbyggd i kameran.. Oftast en shootgun-mic av märket Sennheiser.

De inbyggda micarna i en kamera är sällan bra. En sak till ockå.. En stor kamera är stabilare också så det blir mindre fladder i bilden.

Men är det som så att du ska hyra en kamera och du har ekonomisk möjlighet så skall du försöka hyra en Sony HDR-FX1. Den klarar givetvis äkta 16:9 men inte nog med det så klarar den även ÄKTA HDTV format 😳

All min utrustning är köpt hos LRTV och jag har använt dom som leverantörer de senaste 7 åren och aldrig haft problem. Läs lite mer om dom och deras produkter på http://www.lrtv.se Alltid lär man sig nåt nytt!

Good Luck! 😠

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Men är det som så att du ska hyra en kamera och du har ekonomisk möjlighet så skall du försöka hyra en Sony HDR-FX1. Den klarar givetvis äkta 16:9 men inte nog med det så klarar den även ÄKTA HDTV format 😆

Om man nu har tillräckligt med datorkraft för att kunna spela upp och redigera HDTV-film i datorn :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man nu har tillräckligt med datorkraft för att kunna spela upp och redigera HDTV-film i datorn  😉

Jo.. Du har rätt. I dagslägets krävs minst Dual Xeon 3.6Ghz för att få realtidseffekter då man redigerar. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

En 3CCD är så gott som alltid bättre (och dyrare) än en 1CCD.

Väldigt onödigt sagt. För amatörer finns både jättedyra och jättebilliga 1- och 3-CCD.

Redigerat av unbornichen
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Den mest "jättebilliga" 3 CCD-kameran jag känner till är Panasonic NVGS75, på Nätet 5200 kr. Den billigaste 1 CCD-kameran måste vara Samsung VPD351, 2900 kr eller VPD101, numera 2500 kr oftast, eller Hitachi nånting... 2200 kr?

😉

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

En 3CCD är så gott som alltid bättre (och dyrare) än en 1CCD.

Väldigt onödigt sagt. För amatörer finns både jättedyra och jättebilliga 1- och 3-CCD.

Knappast onödigt sagt.. Så jag säger det en gång till (och jag står för det också)

En 3CCD är så gott som alltid bättre (och dyrare) än en 1CCD. 😄

EDIT. La till en smiley så ni inte tror att jag är tjurig 😛

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Den springande punkten här är:

"så gott som alltid". Jag tror det stämmer, rent GENERELLT sett alltså.

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...