Linus Postat 26 oktober 2005 Postat 26 oktober 2005 (redigerat) Har börjat tröttna på 075:an nu. Det tar sån tid innan den blir varm. När inspirationen kommer vill man ju koppla och köra direkt. Finns det någon TUUPE Hardware Exchange så jag kan uppgradera till TUUPE 090? Helst B-modellen också. Han hade även med sig en TG3-expansion till TUUPE 090, så den köpte jag också. Nån av er som är intresserad av den från mig? 800:- plus frakt. Jag kanske behåller den ändå, ifall det går att uppgradera min maskin. Några råd? 😱 Redigerat 26 oktober 2005 av Linus
Jocke Postat 26 oktober 2005 Postat 26 oktober 2005 Har börjat tröttna på 075:an nu. Det tar sån tid innan den blir varm. När inspirationen kommer vill man ju koppla och köra direkt. Finns det någon TUUPE Hardware Exchange så jag kan uppgradera till TUUPE 090? Helst B-modellen också. Han hade även med sig en TG3-expansion till TUUPE 090, så den köpte jag också. Nån av er som är intresserad av den från mig? 800:- plus frakt. Jag kanske behåller den ändå, ifall det går att uppgradera min maskin. Några råd? 😄 Nä, men jag undrar precis samma sak. 😱😄
hammagrella Postat 28 oktober 2005 Trådstartare Postat 28 oktober 2005 Har börjat tröttna på 075:an nu. Det tar sån tid innan den blir varm. När inspirationen kommer vill man ju koppla och köra direkt. Jocke & Linus, Då skulle jag vilja rekommendera nån av dom enklare TUUPE-ugnarna. Ett skönt tillbehör för dom mest inbitna freaksen (som jag själv, fast jag har ingen, brukar låna en av min polare Tengil). Finns i tre modeller Laptop TUUPE Mastergrill, som är en portabel historia. Ej att rekommendera om du inte kör japansk mini-TUUPE helt utan kompressor, turbinaggregat och slangar. Ser ut som en brödrost i princip. Midsize Moongolf TUUPE Toaster är mellanvarianten. Funkar finfint på dom flesta TUUPE av normalklass, dock ej på många av dom sköna pjäserna som vi behandlat här i tråden, typ 090-serien osv som ju är rejäla gynnare. TUUPE Inferno Heatmonster är väl kanske den man ska slå till på då (se nedan). Finns i dimensionerna 2x2x2,5 m, 3x3x4 m och bjässen 5x5x5,75 m. Effekten varierar mellan 6000-10000 kilowatt, beroende på om ni har en Euro-acke eller inte. Lycka till! Finns i dom flesta välsorterade musikaffärerna, på många skeppsvarv och naturligtvis har väl Illern några bättre begagnade till ett bra pris...
hammagrella Postat 28 oktober 2005 Trådstartare Postat 28 oktober 2005 Erbjuder Illern fri hemkörning? Nä han tar betalt även för hemkört, men billigt - 20 spänn dunken!
wonderboy Postat 28 oktober 2005 Postat 28 oktober 2005 Erbjuder Illern fri hemkörning? Nä han tar betalt även för hemkört, men billigt - 20 spänn dunken! "Dunken"? Kallar han en ugn för "dunken"???? Är han, den där "Illern", verkligen seriös? Garantier? F-skattebevis? Ger en sökning på Eniro något?
hammagrella Postat 28 oktober 2005 Trådstartare Postat 28 oktober 2005 Erbjuder Illern fri hemkörning? Nä han tar betalt även för hemkört, men billigt - 20 spänn dunken! F-n vad jag är rolig egentligen! 😆
wonderboy Postat 28 oktober 2005 Postat 28 oktober 2005 Erbjuder Illern fri hemkörning? Nä han tar betalt även för hemkört, men billigt - 20 spänn dunken! F-n vad jag är rolig egentligen! 😳 Det är roligt att Du har skoj!
Hans Postat 29 oktober 2005 Postat 29 oktober 2005 Hej! Lättlurad som man är så sökte jag faktiskt efter "TUUPE 090" på Google, ficknoll träffar och således existerar ju "TUUPE 090" inte! Men ni hade mig där ett tag 🥰!
hammagrella Postat 29 oktober 2005 Trådstartare Postat 29 oktober 2005 Lättlurad som man är så sökte jag faktiskt efter "TUUPE 090" på Google, ficknoll träffar och således existerar ju "TUUPE 090" inte! Det var en intressant logik. Jag sökte på Google på Gud och fick massor av träffar - således existerar Gud!
VacUm Postat 29 oktober 2005 Postat 29 oktober 2005 Lättlurad som man är så sökte jag faktiskt efter "TUUPE 090" på Google, ficknoll träffar och således existerar ju "TUUPE 090" inte! Det var en intressant logik. Jag sökte på Google på Gud och fick massor av träffar - således existerar Gud! 😉 Folk lägger gärna inte ut snack om sina Tuupe nätet pga stöldbegär osv. Sen är det ju mest den äldre generationen som inte är så internetifierade som mest vurmar för dom olika pjäserna.
Lundin Postat 29 november 2005 Postat 29 november 2005 Det var en intressant logik. Jag sökte på Google på Gud och fick massor av träffar - således existerar Gud! Japp..o Gud har en egen samling av alla tillverkade TUUPE'ar.. Det ena ger det andra s.a.s
Linus Postat 29 november 2005 Postat 29 november 2005 😠 Jag fick ett infall och läste faktiskt den här tråden för några timmar sedan... och just idag bumpar du den 😆
Umemagnus Postat 14 januari 2006 Postat 14 januari 2006 .... Kul att hitta denna tråd... Farsan hade ju en TUUPE Beta 2.. Fick inte någon fart på den förrän jag kopplade in den till kraftuttaget på traktorn. Fråga 1. Måste tanka ner nya drivrutiner?eller kan jag köra på dom som fanns på den medföljande LP:n? 2. De vart nå skit me logic när jag synkade dom... Måste man ha Logic 7 Pro? 3. Varför fasvänder den, när man sidesteppar XT6:an och bryggar om till retrospektorn? Tacksam för svar 😉
VacUm Postat 15 januari 2006 Postat 15 januari 2006 .... Kul att hitta denna tråd... Farsan hade ju en TUUPE Beta 2.. Fick inte någon fart på den förrän jag kopplade in den till kraftuttaget på traktorn. Fråga 1. Måste tanka ner nya drivrutiner?eller kan jag köra på dom som fanns på den medföljande LP:n? 2. De vart nå skit me logic när jag synkade dom... Måste man ha Logic 7 Pro? 3. Varför fasvänder den, när man sidesteppar XT6:an och bryggar om till retrospektorn? Tacksam för svar 1. Kolla om man kan flasha om bioset. På dom äldre modellerna brukar det sitta en massa switchar i närheten av bioset där man kan "öppna" nån sorts write protection. Men ta det försiktigt o gå efter manualen om den finns kvar! Nya bios kan man beställa på diskett från alla återförsäljare, och dom kostar nästan ingenting. Dock brukar dom komma på 5 1/4" diskar vilket nu för tiden ställer till problem. 2. Vad jag vet så har endast det gamla hederliga Notator/Creator fullt TUUPE-stöd. Du kan försöka leta upp en TuupeSync som omvandlar tuupens tidskod till midiklocka, men dom är luriga att få tag på nu. 3. Ah.. Det är nog nåt du får leva med. Men spelar du in digitalt så är det ju bara att vända tillbaka i sequencerprogrammet sen.. Eller nån annan som har bra tips?
Michael Postat 19 januari 2006 Postat 19 januari 2006 3. Varför fasvänder den, när man sidesteppar XT6:an och bryggar om till retrospektorn? 3. Ah.. Det är nog nåt du får leva med. Men spelar du in digitalt så är det ju bara att vända tillbaka i sequencerprogrammet sen.. Eller nån annan som har bra tips? vänd upp och ner på högtalarna! ljudet blir grymt mycket bättre när man gör så oftast! prova själv så får du se (höra)! och, som sagt, detta kommer dessutom råda bot på fasvändningarna som du har problem med.
Linus Postat 19 januari 2006 Postat 19 januari 2006 reFX:s emulator verkar dröja. Kan nån tipsa om nån mer mjukvara? Stabil synk med wordclock vore trevligt. Jobbigt att handsynka min hårdvaru-TUUPE.
Umemagnus Postat 19 januari 2006 Postat 19 januari 2006 (redigerat) 3. Varför fasvänder den, när man sidesteppar XT6:an och bryggar om till retrospektorn? 3. Ah.. Det är nog nåt du får leva med. Men spelar du in digitalt så är det ju bara att vända tillbaka i sequencerprogrammet sen.. Eller nån annan som har bra tips? vänd upp och ner på högtalarna! ljudet blir grymt mycket bättre när man gör så oftast! prova själv så får du se (höra)! och, som sagt, detta kommer dessutom råda bot på fasvändningarna som du har problem med. Ok.. testade dedär med att vända högtalarna uppåner... men jag fick så j...la ont i skallen när jag lyssnade.. är inte van att stå på huvve... Redigerat 19 januari 2006 av Umemagnus
Linus Postat 25 mars 2006 Postat 25 mars 2006 Nu har jag sålt min TUUPE och köpt en DEF-3 (digitalt men bekvämt)
lavrell Postat 25 mars 2006 Postat 25 mars 2006 Nu har jag sålt min TUUPE och köpt en DEF-3 (digitalt men bekvämt) FEGIS! 🙂
Umemagnus Postat 2 juni 2006 Postat 2 juni 2006 Nu har jag sålt min TUUPE och köpt en DEF-3 (digitalt men bekvämt) Haru kvar reservdelar till TUUPE:n? Skulle behövt en konding (395-A2), den krashar hela tiden för mig... Du kan väl PM:a om du har nån sån kvar?
lavrell Postat 27 juli 2006 Postat 27 juli 2006 Nu har jag sålt min TUUPE och köpt en DEF-3 (digitalt men bekvämt) Haru kvar reservdelar till TUUPE:n? Skulle behövt en konding (395-A2), den krashar hela tiden för mig... Du kan väl PM:a om du har nån sån kvar? Såg en på vendolin för inte så längesen faktiskt.
musik (oregistrerad) Postat 27 juli 2006 Postat 27 juli 2006 Lättlurad som man är så sökte jag faktiskt efter "TUUPE 090" på Google, ficknoll träffar och således existerar ju "TUUPE 090" inte! Det var en intressant logik. Jag sökte på Google på Gud och fick massor av träffar - således existerar Gud! Hej! Hur bär ni er åt? Jag sökte på Tuupe 090 och fick upp denna tråden. Har också märkt att jag själv - musik - dyker upp nästan vad jag än söker på i google. Så blir det när man skapar många trådar. 😆
hammagrella Postat 28 juli 2006 Trådstartare Postat 28 juli 2006 Sommarstädade replokalen i veckan och hittade faktiskt ett gammalt TUUPE-filter i hyfsat skick. Har egentligen inte plats för det (det är 160x160x80 cm och väger ca 400 kg) så jag kan tänka mig låna ut om det är någon som behöver. Lite otympligt, men naturligtvis orginal och ger en grym sub-ton om man laddar det rätt. Saknar Damphler-inlägg till alla facken, men det brukar gå bra att använda vanliga bil-tvättsvampar (utan lödder) om man karvar till dom lite.
lavrell Postat 28 juli 2006 Postat 28 juli 2006 (redigerat) Sommarstädade replokalen i veckan och hittade faktiskt ett gammalt TUUPE-filter i hyfsat skick. Har egentligen inte plats för det (det är 160x160x80 cm och väger ca 400 kg) så jag kan tänka mig låna ut om det är någon som behöver. Lite otympligt, men naturligtvis orginal och ger en grym sub-ton om man laddar det rätt. Saknar Damphler-inlägg till alla facken, men det brukar gå bra att använda vanliga bil-tvättsvampar (utan lödder) om man karvar till dom lite. Oj! Dom där ser man inte ofta numera 🙂 Är det Riga-moddat eller är det original? Saknar bettet i låg-mid som jag hade en gång i filtret till den Riga-moddade sidomodellen 090st. Redigerat 28 juli 2006 av lavrell
ThomasJ Postat 28 juli 2006 Postat 28 juli 2006 okey.. detta var nog det sjukaste på länge. haha! så snyggt
henning Postat 28 juli 2006 Postat 28 juli 2006 Jag har alltid undrat ifall TUUPEn bara tar obalanserad signal in eller går det med balanserad också, och i så fall; måste man köra TRS eller XLR då? Tänkte nämligen försöka koppla in mitt UAD-kort till den. /H.
Umemagnus Postat 1 augusti 2006 Postat 1 augusti 2006 Jag har alltid undrat ifall TUUPEn bara tar obalanserad signal in eller går det med balanserad också, och i så fall; måste man köra TRS eller XLR då? Tänkte nämligen försöka koppla in mitt UAD-kort till den. /H. Ja... kör du med TRS, så glöm inte att signaloptimera. Men det är lugnt om du har en -84:a, för då började dom med TRS-limiter..
Linus Postat 1 augusti 2006 Postat 1 augusti 2006 (redigerat) Tänkte nämligen försöka koppla in mitt UAD-kort till den. Då borde du ha 075:an, som jag hade. Det finns en PCI-kontroller på ett TEP-kort som du pluggar i. Nu kan du trycka i två PCI-kort och ett ISA-kort. Glöm inte att sätta dit en fläkt. Det är mycket varmare i en TUUPE 075 än inuti en dator. Själv tryckte jag i ett Roland RAP-10. Du skulle hört hur TUUPE:n gav liv åt Sound Canvas-stråkarna. Det lät bättre än Vienna Symphonic Libray och EWQL Symphonic Orchestra gör tillsammans. Det är många tekniker som kört Mellotron genom TUUPE också, och bara skrivit på konvolutet att det var riktiga stråkar. Så bra låter det! Redigerat 1 augusti 2006 av Linus
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.