Humor Postat 18 juli 2005 Postat 18 juli 2005 Hej. Håller på att bygga upp studion hemma och allt är som en dröm bortsett från att jag är lite osäker på vad jag ska välja för mikrofon för att spela in bastrumman. Vad är bäst; en stormembranare eller en speciellt utformad för baskagge? Ska även testa med min sennheiser 855 (dynamisk sångmikrofon) som är grym till att spela in bassträkare med problemet med den är att jag vet inte om den klarar ljudtrycket från en bastrumma. Tacksam för råd!
Morta Postat 18 juli 2005 Postat 18 juli 2005 Slår ett slag för Shure beta91 eller varför inte beyerdynamic Opus51, kostar lite mindre än beta91:an... Om du är ute efter mer klassiskt kaggeljud så är ju alltid AKG D112 ett bra alternativ. Har provat med diverse vanliga stormembranare i brist på kondensatro kaggemic några tillfällen... men det funkar inte alls så bra, då är en vanlig dynamisk lågfrekvensmick bättre.
hegobald Postat 18 juli 2005 Postat 18 juli 2005 Frågan är vad du är ute efter för sound... Hårt, djupt och distinkt rocksound eller med öppet och klingade jazz eller? AKG D112 brukar funka bra live lite mer i rock-gig men jag tror nog inte att den är bäst för en studioinspelning. När det gäller med jazzbetonade inspelningar så kan det räcka med 3-4 (bra) mikrofoner. Jag brukar använda en Sennheiser MD-421 på baskaggen en Neumann KMS-105 till virveln samt ett par Line Audio Design CM2 som overhead.. Men det här handlar om smak och tycke.
Humor Postat 19 juli 2005 Trådstartare Postat 19 juli 2005 Tack så mkt för alla svar. blir glad om jag får fler råd. mitt största problem som det låter enligt er är att jag kan inte bara säga en musikgenre. KOmemr spela in minst lika mkt jazz som rock... så en allroundmic är ju trevligt. men jag har hällre ett bra rocksound eftersom att jag kan få fram jazzzounden med en vanlig 421a enligt er.
bassman Postat 19 juli 2005 Postat 19 juli 2005 Om jag vill ha ett djupt fylligt sound använder jag ofta två mickar i kombination. AKG D112 inne i bastrumman och en stormembranare en liten bit utanför bastrumman (ej vid ljudhålet). Sen kan man prova sig fram och ratta fram den balans som funkar till just den låt man håller på med.
Audiorent Postat 19 juli 2005 Postat 19 juli 2005 En D112 + en SM57:a har jag fått sketbra reulstat med....det beror ju dock helt på bastrumman. Vissa kaggar tycker om vissa mickar helt enkelt. En D112:a är ju ofta ett säkert kort om man har bråttom och inte hinner prova fram andra kombinationer men har man en kagge som låter riktigt bra så kan man ibland få till ett supersound med en storkonding. Mattias
joachime Postat 19 juli 2005 Postat 19 juli 2005 Vad är bäst; en stormembranare eller en speciellt utformad för baskagge? Ska även testa med min sennheiser 855 (dynamisk sångmikrofon) som är grym till att spela in bassträkare med problemet med den är att jag vet inte om den klarar ljudtrycket från en bastrumma. Har du en kondensatormick kan du ju alltid testa den först. Pallar den inte trycket (dvs distar inspelningen trots justa nivåer) så kan du ju leta vidare. Håller med vad andra skrivit om att mickval beror mycket på spelstil. Jag har t ex fått bra resultat med en stormembransmick framför baskaggen när jag spelat in soft rock/pop och inuti kaggen när jag letat efter ett mer distinkt rock/metal-sound. Gillar också Opus51, fast kanske inte för närmickning av bastrumman. Brukar använda den som ambiensmick och lägger den då framför bastrumman på kanske 1 - 1,5 meters avstånd. Fångar upp hela bastrumman, men ger inte så distinkt ljud. Så den funkar bäst i kombination med en närmick. Slutligen, de flesta dynamiska mickar pallar ljudtrycket från en bastrumma.
hefu Postat 24 juli 2005 Postat 24 juli 2005 Shure Beta 52 eller Audix D6 Kunde inte sagt det bättre själv!
Christoffer Bergfors Postat 25 juli 2005 Postat 25 juli 2005 Jag sätter min $5 på en Sennheiser E602. Har en Beta 52 sen länge, men jag föredrar Sennheisern. Tycker den har ett mer kompakt, mer naturligt ljud. Beta'n gillar att micka med live, men för produktion så är jag inte lika intresserad. D112 är inte speciellt spännande, men blir ändå aldrig fel. Solar man den så låter den rätt muppigt, men i en mix så funkar den alltid mer eller mindre. Audixen har jag inte provat, men många långhåriga metalhuven verkar gilla den.
Humor Postat 27 juli 2005 Trådstartare Postat 27 juli 2005 okej. E602an ska jag lyssna på (är väldigt förtjust i sennheiser evolutionserie). Har fått ett jäkligt bra pris åp en AKG 550. ÄR den tillräckligt bra som förstamikrofon? (ska gvetvis låna hem o lyssna).
Christoffer Bergfors Postat 28 juli 2005 Postat 28 juli 2005 Inte pillat på dessa billigare AKG, men av vad jag hört från dom som har så är de inte värt pengarna. Lägg på lite till och köp en mick du inte säljer, även om du hittar andra.
Murdock Postat 3 augusti 2005 Postat 3 augusti 2005 Eftersom ingen nämnt den än passar jag på att rekommendera en Audio-Technica ATM 25. Den är helt suverän att lägga inne i baskaggen tycker jag. Begagnade kan man få dom för en spottstyver men tyvärr är dom rätt sällsynta. I övrigt kan jag hålla med om AKG D112 och SM57 eller MD421.. brukar vara en stabil och inte alltför dyr kombination.
hefu Postat 3 augusti 2005 Postat 3 augusti 2005 Har precis fått min nya Audix D6 i may-format. Helt wunderbar! Alltså, köp köp köp! Helt klart den bästa bastrummicken jag hört!
sounden Postat 3 augusti 2005 Postat 3 augusti 2005 Electro Voice RE-20 lär väll vara en gammal klassiker för baskagge också.....
joachime Postat 3 augusti 2005 Postat 3 augusti 2005 Electro Voice RE-20 lär väll vara en gammal klassiker för baskagge också..... Jo, men den har ett saftigt pris och högt andrahandsvärde. Om man ändå kommer öve ren ska man se till att ha ett robust stativ till, den väger en del!
Humor Postat 10 augusti 2005 Trådstartare Postat 10 augusti 2005 Är dte någon som testat Bayer Dynamics opus65? Är den bra/dålig?
tamadrummer Postat 11 augusti 2005 Postat 11 augusti 2005 En annan sak du bør tanka på, ar bastrumman. Hur låter den ? Ett hål, typ 15 cm dia i front-skinnet ( eller "forhuden" som vi brukar skamta med i norge ) Ett front-skinn utan hål, hur mycke dampning inuti trumman, dampning av bara slag-skinn eller bara front-skinn. Prova också att inte ha front-skinn på trumman + en kudde inuti. Prova koppla en separat equalizer til mikken, o finjustera ljudet med. ( jag spelade i dansband några år o jag hade en Alesis EQ230 kopplat mellan mikken o mixern - anvande ena sidan av EQ `n til basstrumman o den andre til virveln. Fungerade asbra. Bastr.mick va Akg D12E o virvel Sm57 ) Ska du spela inn hela bandet samtidigt, kom i håg att inte ha gitarrforstarkare for nara bastrumman/mikken ( spesiellt nar du har frontskinn utan hål o måste ha mikken framfor trumman ) Plassering av mikken inuti trumman. Hål i skinnet brukar vara "på ena sidan". Prova ha mikken rakt fram igenom hålet. Om hålet ar til høger ( trumman framifrån ) prova ha mikkstativet til vanster genom hålet o rikta mikken mot slagskinnet. Vil du ha mycket "klick-ljud" må du rikta mikken direkt mot dar hvor klubban slår. lycka till
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.