Jump to content
Annons

Copyright


Hemluth

Recommended Posts

Jag funderar på att posta en precis färdigskriven text här på forumet för kritisering, men gäller det elektroniska datorumet som står i Word som copyright? Jag vill liksom inte bli av med den, och jag vet inte om jag orkar vänta tills Postnissarna jobbar ifall jag skulle skicka den till mig själv. Skicka den till sig själv med mail? Kan det fungera? Problemet med elektroniska datum är väll att de så lätt kan förfalskas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är jättelätt förfalska ett "elektroniskt datum". Det är ju bara att ställa om klockan i windows och spara om doc-filen... 😲

Mail är också lätt att förfalska.

Du bör nog inte vara rädd för att publicera din text här. Det är ju lika stor riska att någon "snor" din låt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

I en rättslig tvist så gäller faktiskt datorns logfiler som bevis för att du är upphovsman. Dessa loggar går inte att ändra eller radera såvida inte hårddisken skrivs över. 8 gånger.

Men risken för att någon ska 'sno' din text är i princip obefintlig.

Upp med lyricsen nu!

Redigerat av Danny Cort
Link to comment
Dela på andra sajter

I en rättslig tvist så gäller faktiskt datorns logfiler som bevis för att du är upphovsman. Dessa loggar går inte att ändra eller radera såvida inte hårddisken skrivs över.  8 gånger.

Ehh... Va? Vadå för logfiler?

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
I en rättslig tvist så gäller faktiskt datorns logfiler som bevis för att du är upphovsman. Dessa loggar går inte att ändra eller radera såvida inte hårddisken skrivs över.  8 gånger.

Ehh... Va? Vadå för logfiler?

Det är min polare Edhen som har varit med om det själv & vunnit i rätten, då var det inte en text utan ett kontrakt som var skrivet i word.

Fan vet jag men han hade logfiler i sin dator som bevisade att kontraktet i fråga var skrivet före ett annat. & då hade ändå motparten försökt fucka med datorn.

Fast du kan ju det där bättre än jag, jag har säkert fel.

Datanörd!

& Pastisnörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Logfilerna som heter VisaDannyTextenNuFörDittCopyrightSkyddÄrVattenTätt.log

Nej.

Visadannytextennuförfanförhanärpåkasshumör&behövernåtattgnällapåellerkanskeettparbira.log

Link to comment
Dela på andra sajter

I en rättslig tvist så gäller faktiskt datorns logfiler som bevis för att du är upphovsman. Dessa loggar går inte att ändra eller radera såvida inte hårddisken skrivs över.  8 gånger.

Ehh... Va? Vadå för logfiler?

Det är min polare Edhen som har varit med om det själv & vunnit i rätten, då var det inte en text utan ett kontrakt som var skrivet i word.

Det där hade varit intressant att veta mer om. Om det räckte med datumattributet på filen (vilket kan fejkas pissenkelt) eller om de gick djupare i OS för bevis, och i så fall hur... Bjud med honom på vår nästa IRL. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

I en rättslig tvist så gäller faktiskt datorns logfiler som bevis för att du är upphovsman. Dessa loggar går inte att ändra eller radera såvida inte hårddisken skrivs över.  8 gånger.

Ehh... Va? Vadå för logfiler?

Det är min polare Edhen som har varit med om det själv & vunnit i rätten, då var det inte en text utan ett kontrakt som var skrivet i word.

Det där hade varit intressant att veta mer om. Om det räckte med datumattributet på filen (vilket kan fejkas pissenkelt) eller om de gick djupare i OS för bevis, och i så fall hur... Bjud med honom på vår nästa IRL. 😲

Vad för logfil? Ta reda på det Danny. Det känns ju kostigt att det är just 8 gånger det ska skrivas över. Men det låter intressant! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
I en rättslig tvist så gäller faktiskt datorns logfiler som bevis för att du är upphovsman. Dessa loggar går inte att ändra eller radera såvida inte hårddisken skrivs över.  8 gånger.

Ehh... Va? Vadå för logfiler?

Det är min polare Edhen som har varit med om det själv & vunnit i rätten, då var det inte en text utan ett kontrakt som var skrivet i word.

Det där hade varit intressant att veta mer om. Om det räckte med datumattributet på filen (vilket kan fejkas pissenkelt) eller om de gick djupare i OS för bevis, och i så fall hur... Bjud med honom på vår nästa IRL. 😲

Det ska jag, han kan vara riktigt underhållande, som bögar oftast är.

Kanske den här;

dannyärpåriktigtdåligthumörföratthanfortfarandeälskar&saknarkarolinenågotfruktansvärt&alltsomhangörärinteroligtnärintehonärdärhonärvärldensbästatjej&enordentligförlustfrågahackeförhanharträffathennesyndbaraattdannytarutsinadå

ligakänslorpåfolksominteförtjänardet

.log

Link to comment
Dela på andra sajter

I en rättslig tvist så gäller faktiskt datorns logfiler som bevis för att du är upphovsman. Dessa loggar går inte att ändra eller radera såvida inte hårddisken skrivs över.  8 gånger.

Ehh... Va? Vadå för logfiler?

Det är min polare Edhen som har varit med om det själv & vunnit i rätten, då var det inte en text utan ett kontrakt som var skrivet i word.

Det där hade varit intressant att veta mer om. Om det räckte med datumattributet på filen (vilket kan fejkas pissenkelt) eller om de gick djupare i OS för bevis, och i så fall hur... Bjud med honom på vår nästa IRL. 😲

Det ska jag, han kan vara riktigt underhållande, som bögar oftast är.

Kanske den här;

dannyärpåriktigtdåligthumörföratthanfortfarandeälskar&saknarkarolinenågotfruktansvärt&alltsomhangörärinteroligtnärintehonärdärhonärvärldensbästatjej&enordentligförlustfrågahackeförhanharträffathennesyndbaraattdannytarutsinadå

ligakänslorpåfolksominteförtjänardet

.log

Så illa är det alltså? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Logfilerna som heter VisaDannyTextenNuFörDittCopyrightSkyddÄrVattenTätt.log

Nej.

Visadannytextennuförfanförhanärpåkasshumör&behövernåtattgnällapåellerkanskeettparbira.log

Här...

0039.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Logfilerna som heter VisaDannyTextenNuFörDittCopyrightSkyddÄrVattenTätt.log

Nej.

Visadannytextennuförfanförhanärpåkasshumör&behövernåtattgnällapåellerkanskeettparbira.log

Här...

0039.jpg

Hygglo! Men jag då? Jag är också jätteledsen! 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är jättelätt förfalska ett "elektroniskt datum". Det är ju bara att ställa om klockan i windows och spara om doc-filen... 🙁

Mail är också lätt att förfalska.

Hmm, men om man skickar det genom/till en mailserver så registeras väll den hos servern i korrekt datum (serverns referenstid)? Det kan man väll itne fiffla med om det inte är ens egen server (eller man hackar den)?

Btw, vart på detta forum lägger man egentligen upp texter? Demodelen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men risken för att någon ska 'sno' din text är i princip obefintlig.

Sannolikheten att man ska bli träffad av blixten är även den mycket liten, men när det väl händer blir det jävligt. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är jättelätt förfalska ett "elektroniskt datum". Det är ju bara att ställa om klockan i windows och  spara om doc-filen...  🙁

Mail är också lätt att förfalska.

Hmm, men om man skickar det genom/till en mailserver så registeras väll den hos servern i korrekt datum (serverns referenstid)? Det kan man väll itne fiffla med om det inte är ens egen server (eller man hackar den)?

Btw, vart på detta forum lägger man egentligen upp texter? Demodelen?

Jupps, det reggas hos den du skickar genom. Om Dannys exempel gäller i lagens mening så funkar det säkert om du mailar den till dig själv. Personligen tycker jag att det låter väl lätt att förfalska.

Vet inte vilken del, "Komposition, arrangering"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men risken för att någon ska 'sno' din text är i princip obefintlig.

Sannolikheten att man ska bli träffad av blixten är även den mycket liten, men när det väl händer blir det jävligt. 🙁

Hehe... så sant! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, men om man skickar det genom/till en mailserver så registeras väll den hos servern i korrekt datum (serverns referenstid)? Det kan man väll itne fiffla med om det inte är ens egen server (eller man hackar den)?

Det registreras väl bara att en bilaga som heter nå'ntext.doc har passerat servern. Själva texten reggas nog knappast.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, men man borde kunna se att X har skickat ett brev till Y vid 31 April 2088 bc på 30 kb och sedan kan de båda visa att detta mail (som skickades just då i samma storlek) innehöll just detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, men man borde kunna se att X har skickat ett brev till Y vid 31 April 2088 bc på 30 kb och sedan kan de båda visa att detta mail (som skickades just då i samma storlek) innehöll just detta.

Ta kort på en dagstidning och din text tillsammans, bränn på CD-skiva. 🙁

(Funkar ju vid kidnappningar på TV)

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Det är för att de kidnappade aldrig begriper att kidnapparna sparat den tidnignen i flera år. 🙁

EDIT: Stavfel 2k

Redigerat av Hemluth
Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte vilken del, "Komposition, arrangering"?

Fast det är ju dock nästan raka motsatsen. 🙁

Äsch! Gör som du vill! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går att i ren fritext i dokumentet skriva exempelvis 2OO5-O7-17 dvs ersätta alla 'nollor' med bokstaven 'O'.

Det är dock ingen garanti för att det går att ändra i efterhand, men hindrar "lördagshackers" för att ändra datum via en enkel sökning, eftersom datorn inte tror att det är ett vanligt datum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte vilken del, "Komposition, arrangering"?

Fast det är ju dock nästan raka motsatsen. :rolleyes:

Äsch! Gör som du vill! 😕

Jag har oxå tänkt på det där.

Vi kanske behöver ett forum för sångtexter som man vill ha feedback på innan/utan man har musik till?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte vilken del, "Komposition, arrangering"?

Fast det är ju dock nästan raka motsatsen. :rolleyes:

Äsch! Gör som du vill! 😕

Jag har oxå tänkt på det där.

Vi kanske behöver ett forum för sångtexter som man vill ha feedback på innan/utan man har musik till?

Det vore inte dumt alls!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...