Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej hej!

Jag håller på med en låt. Men jag har ett problem. Mikrofon-ljudet passar inte in. Jag vill ha det lite som Jimmy Jansson/Alexander Schöld temat. Eller rösterna ska smälta in som deras gör i låtarna. Tyck vad ni vill om dem, jag vill bara ha hjälp.

Det är micinställningarna som är konstiga. Ta till exempel Alexander Schöld - Drömmen, Jimmy Jansson - Flickan från det blå. Vad har de för effekter på sin mick i de låtarna?

TACK på förhand!

Annons
Postat

har lyssnat på Jimmy Jansson:flickan från det blå (inget fel på honom, mina barns stora favorit)

och jag tycker det låter som han har lite reverb och echo på sången. inga andra effekter vad jag kan bedöma, men jag är ingen expert.

så prova med det.

sen kan det ju bero på sätt att sjunga, röst osv.

Postat

Okey, det här med micteknik har jag inte mkt koll på. Jag har en Mikrofon ADK A51e (deras storsäljare för tusenlappen ungefär). Duger den?

Hur långt ifrån bör man sjunga in? Micplattor, är de nödvändiga?

Postat

Micen duger, men om det roar dig, kan du jämföra den mot ett gäng andra modeller på min testsite... 🙂

Micplattor? Menar du puffskydd...?

Jag vill påstå att puffskydd är helt nödvändigt, eftersom det reducerar oljud i samband med P, B, T och liknande ljud - och så skyddar det micens känsliga membran från saliv och fukt i utandningsluften.

För det mesta är lagom avstånd att sjunga på, ca 20-30cm från micen - och så puffskyddet någonstans mitt emellan.

När det gäller att få sången att smälta in, så är det i princip omöjligt att beskriva i ord. Det är bara att skruva tills det låter rätt. Det finns ju femtielva saker man kan göra...

Du kan behöva en kompressor. Du kan också behöva ändra något med eq. Du kan behöva lägga på reverb, delay eller andra effekter.

Det är också en fråga om mixning, där det gäller att ställa rätt volym i förhållande till musiken. Om man sjunger själv, så är ett vanligt fel, att man mixar sin egen röst lite för lågt.

De artister du nämner har jag inte ens hört talas om, så jag vet inte alls hur de låter...

Postat

Fixa till akustiken kan nog vara det som gör störst skillnad.

Ta en tjock madrass eller ett gäng duntäcken eller så. Gör ett "hörn" med madrasserna eller täckena, i höjd med huvudet och en bit upp och ner. Ställ dig själv i hörnet och sjung utåt. Ställ miken utanför dig riktad med rätt sida in mot dig. Prova att hänga micken högt, underkant i höjd med näsan när du står rakt upp. Puffskydd emellan. Miken sådär 20cm från munnen. Sjung rakt fram.

Gunnar

Postat

Jag hade ingen aning om vilken skön effekt man kunde få av en kompressor, innan jag i förra veckan köpte mig en. Kolla den här tråden. Det gav mina inspelningar ett riktigt tight och varmt sound. Rekommenderas starkt, jag tror att det är det du behöver.

The Mr... 😎

Postat

Det finns kompressorer i Cubase. Är de något att ha? Elr ska man köpa en hårdvara som kompressor? Finns det någon bra mjukvara?

Postat

De som följer med Cubase är helt ok för att lära sig hur kompressorer fungerar och de duger nog ganska bra att fortsätta med också - men det beror förstås på vilka krav man ställer på dem... 🙁

Själv använder jag huvudsakligen Sonalksis-kompressorerna, som är grymt bra, men kostar en slant...

Man kan tänka på olika sätt när det gäller kompressorer.

Antingen spelar man in i 24-bit eller 32-bit FP och backar lite i på preampen för att inte riskera att överstyra ljudkortets ingång, eller så skyddar man ingången med hjälp av en hårdvarukompressor. När det gäller en kompressor som sitter före ingången, är det en fördel om den jobbar så transparent som möjligt, eftersom man ju inte kan ta bort effekten av den när det har spelats in. FMR Audio's RNC är helt suverän där, trots att den är väldigt billig. 🙁

Kada (oregistrerad)
Postat (redigerat)
okey, att ha ett eget rum där man spelar in ljudet, är det överskattat?

Nej, verkligen inte! Snarare underskattat. Jag har haft enorma problem med mina sånginspelningar, eftersom jag bor och har min studio i en liten etta, och när jag skulle spela in sången så fick jag med ett slags metalliskt reverb från rummet, surr från mitt kylskåp, surr från datorn, och alla möjliga oväsen man kan tänka sig. Jag löste det dock på ett lite halvkrångligt men ändå billigt sätt - jag hoppade in i garderoben med micken och sjöng där innifrån. Det blir kanonbra ljud! Garderoben är cirka en halv meter bred och en meter hög, och där inne hänger kläder som hjälper till att dämpa ljudet och ge en väldigt "dry" inspelning. Rekommenderas! Men du kan behöva ha någon som hjälper dig att starta och stoppa inspelningen på datorn medans du sitter där inne. 🙂

Redigerat av Kada
Postat
okey, att ha ett eget rum där man spelar in ljudet, är det överskattat?

Nej, verkligen inte! Snarare underskattat. Jag har haft enorma problem med mina sånginspelningar, eftersom jag bor och har min studio i en liten etta, och när jag skulle spela in sången så fick jag med ett slags metalliskt reverb från rummet, surr från mitt kylskåp, surr från datorn, och alla möjliga oväsen man kan tänka sig. Jag löste det dock på ett lite halvkrångligt men ändå billigt sätt - jag hoppade in i garderoben med micken och sjöng där innifrån. Det blir kanonbra ljud! Garderoben är cirka en halv meter bred och en meter hög, och där inne hänger kläder som hjälper till att dämpa ljudet och ge en väldigt "dry" inspelning. Rekommenderas! Men du kan behöva ha någon som hjälper dig att starta och stoppa inspelningen på datorn medans du sitter där inne. 😆

Skål för garderoben. Men min är 70x70x200, så jag får plats. 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.