Jump to content
Annons

Fetingdist med GuitarRig - Fungerar det?

Recommended Posts

oskob (oregistrerad)
Postat

Hallå!

Vi sitter och planerar en demo här och tittar på olika lösningar för att få ett bra gitarrljud.

Genren är hård metal och kanske till ochmed lite åt black metal hållet.

Jag har testat guitar rig en smula och fick till ett ok ljud med det efter en hel dels pillande. Själv gillar jag inte att sitta och pilla i pluggar. Jag vill hällre ha en stärkare och microfon men eftersom vi är lata och jag är ganska oerfaren på att micca tänkte vi att vi kanske ska använda guitar rig.

Är det någon som någonsin skapat ett fett gitarr ljud med rejäl dist här på forumet och kanske har ett smakrov?

Själv tyckte jag att det mest var en massa ploygrejer i GR. 80% av alla fabriksinställningar var ju ren lekstuga. Men men, man ska ju aldrig dömma efter fabriksljud säger de.

Någon som har lite tips på vilka amps och pedaler man ska använda sig av för att få den där tunga disten?

Tack på förhand!

Annons
Postat

Jag tycker att det fungerar att få till bra tokdist, har dock inget ljudklipp att spela upp. I mitt fall körde jag med både 'distpedal' och 'förstärkardist' i programmet för att få till extra grymt ljud.

oskob (oregistrerad)
Postat

Har du några andra saker utan för datorn som lineboxar eller något sånt? Hur mycket leker du med EQ och kompressor?

Jag är ganska dålig på allt som inte har en stor högtalare och en massa knappar 🙂

Det ljud som jag har blivit mest nöjd hittils med kan ni lyssna på här:

Det är en liten cover på System of a Down - This Cocaine Makes Me Feel Like I'm On This Song.

Jag sitter inte vid den datorn som jag gjorde ljudet på så jag kan inte säga exakt hur jag gjorde men jag delade in varje gitarr i 6 kanaler (Ja, väldigt bökigt och osmidigt).

3 st till varje högtalare.

I den första kanalen har jag eq:at och skruvat till ljudet för att få "hugget" när man drar till på strängarna.

I den andra har jag själva karaktären på ljudet och i den tredje lite krispighet.

Jag löste det på det sättet för jag lyckades inte få ett ljud som hade bra karaktär, bra crunch och vass diskant samtidigt.

Det där är dock ett väldigt jobbigt sätt att spela in på i lägnden när man ska lägga fler spår. Kan tänka mig att datorn inte orkar med längre när man börjar komma upp i 12 guitarrig-plugins samtidigt.

Någon som skulle kunna ge lite hjälp på traven? Jag är vilse i plug-insdjungeln.

• 2 veckor senare...
Postat

Jag pluggar in gitarren rakt in i ljudkortet. Eq brukar jag personligen använda mig av i mixningsstadiet. Letar själv fortfarande efter det ultimata grundljudet som inte behöver eq'as något, men har nog en bra bit kvar innan jag hittar dit.

Brukar själv inte köra kompressor på tokdistade gitarrer, men har läst tips i andra trådar om hur man kan gå tillväga, ska försöka testa det en vacker dag.

Ljudklippet låter ju bra, även fast det var svårt att bedömma genom den världens sämsta datahögtalare.

Håller med om att det inte är rimligt eller smidigt att köra 12 gitarrspår med GuitarRig på varje spår. Själv kör jag bara två kompgitarrer + eventuella melodi- eller sologitarrer.

Det fina med GuitarRig är ju att du kan ändra gitarrljud när du sitter och mixar, för ett asbra gitarrljud kanske inte låter lika bra tillsammans med trummor, bas och sång.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.